Dag 3 - Toronto & Niagara watervallen

Door Alfred & Roy - 19-07-2022 04:25

Vanmorgen werden we om half 7 wakker van de wekker. Allebei hebben we heerlijk geslapen! We merken dat we al meer in het Canadese ritme komen! Helaas zagen we door het raam dat we Nederlands weer mee hebben genomen; it was raining cats and dogs 😊 Gelukkig waren we goed voorbereid, want we hadden allebei onze flatteuse regenjas meegenomen. Ondanks de regen hadden we er veel zin in, want vandaag stond op het programma: de Niagara Watervallen. Uit Nederland hadden we een SIM kaart meegenomen van Arieli, waarmee we op internet konden. In 2019 hebben we deze in Amerika ook gebruikt en dit werkte fantastisch. Gisteren hebben we deze simkaart aangemeld en binnen 12 uur zou deze geactiveerd worden. Vanmorgen helaas nog geen internet en geen bevestigingse-mail. Op verschillende Amerika/Canada Facebookgroepen, bijvoorbeeld ‘Rondreis Amerika’ (neem vooral eens een kijkje!), zagen we dat er veel problemen waren met Arieli. Ergens maar een nieuwe simkaart kopen dus. Na dit gehannis stapten we het hotel uit en meteen kregen we een klap in ons gezicht van het warme, vochtige weer. De bus zou ons vlakbij de CN-tower ophalen. Dit was ongeveer 20 minuten lopen in de regen. Tijdens het wandelen maakte Alfred bijna op straat een doodssmak tijdens het oversteken door de gladde weg. Als een tuimelpoppetje kon hij nog net zijn evenwicht bewaren en viel hij niet languit in de plassen. Stiekem had Roy dit natuurlijk erg grappig gevonden.
Aangekomen bij de CN-tower zagen we twee bussen klaarstaan met daarop de tekst: Niagara Daytour. We vroegen aan de buschauffeur in de eerste bus of we in konden stappen. De vriendelijke man verwees ons naar de andere bus, omdat daar alle reisgezelschappen van twee in gingen. Braaf liepen we naar de andere bus waar Dustin Hoffman ons op stond te wachten. Met een kalme, trage stem vertelde ons plaats te nemen in de bus. Alfred maakte het sommetje autisme + regen = rainman. De buschauffeur, de beste man, had alle sociale kneepjes van het vak geleerd en dit kostte hem behoorlijk veel moeite. Een lach hield hij 1 seconde vol waarna hij weer een strakgetrokken gezicht had. Toch leek hij veel plezier in zijn werk te hebben, want hij schudde de ene grap na de andere uit zijn mouw. Hij heeft, serieus, de hele 2 uur volgeluld met anekdotes over mensen die ter pletter zijn geslagen toen ze één van de watervallen af zijn gegaan (en noemde daarbij alle data vlekkeloos op) en over Canadese sterren die mee zijn geweest op excursie (Justin Bieber, Drake, Keanu Reeves). Enig.

De eerste stop was de Skylon Tower vanwaar je uitzicht had op de watervallen. Dit leek ons niet heel boeiend, aangezien het enorm regende en mistig was, dus dit moment hebben wij overgeslagen. Desalniettemin probeerde buschauffeur ons over te halen door te vertellen dat bijna IEDEREEN ging. Gelukkig zijn wij hier niet gevoelig voor en bespaarden we onszelf meteen 30 dollar (het was natuurlijk niet gratis😊). Dustin liet zich niet uit het veld slaan en probeerde het nog een keer: ‘Mochten jullie je bedenken… Ik sta binnen bij de liften.’ Volharding ten top! Bij de toren zat een Starbuck’s en daar hebben we onszelf vermaakt met een kopje koffie een en petieterig koekje, aangezien we nog niet hadden ontbeten. Terwijl we koffie dronken ontving Roy een smsje met de mededeling dat de simkaart was geactiveerd. Na meer dan 24 uur was het toch gelukt! Snel maakten we een hotspot, zodat we allebei internet hadden. Wel zo handig voor google maps, een Uber of voor andere informatie. Wifi werkt niet overal goed merkten we al.
Na drie kwartier zaten we weer in de bus op weg naar de watervallen. En ja hoor, hier kwam het volgende verkooppraatje. Je kon bij de busman een kaartje kopen voor een excursie op een boot. Deze boot kwam dan zo dicht mogelijk bij de watervallen. Hiervoor hebben we vriendelijk bedankt, omdat het keihard regende en je bijna geen hand voor ogen zag. Dit vond de beste man geen goed antwoord, want wederom zei hij dat IEDEREEN ging. Hij liet zelfs de handen opsteken van de mensen die niet gingen. Een ander stel en wij gingen niet mee. We hoefden nog net niet een walk of shame door de bus te lopen waarbij de medepassagiers ons met stokken gingen slaan.
Van de buschauffeur kregen we 2 uur om het gebied te verkennen. Uit zijn handschoenenkastje pakte hij een grote klok waarom hij de tijd liet zien. Als een stel schapen moesten alle passagiers hardop zeggen hoe laat we terug moesten zijn. Toch doe je op zo’n moment er toch aan mee hè… iets met groepsdruk…
In de twee uur hebben we veel foto’s kunnen maken van de watervallen. Het is onvoorstelbaar hoe enorm deze zijn. Een flink natuurgeweld! Dit maakte echt enorm veel indruk op ons. Het eerste half uurtje was het zo nu en dan droog, daarna ging het gigantisch plenzen. Als verzopen katjes liepen we naar een stadje vlakbij de watervallen. Nouja, ‘stadje’?! Het is meer een soort strip met allerlei souvenirwinkeltjes, eetgelegenheden, spookhuizen, Arcades (speelhuizen), lasergame-dingen en andere vreemde winkels. Het leek een beetje op een attractiepark. Leuk om te zien, ondanks de regen. We besloten om bij de eerste de beste eetgelegenheid naar binnen te lopen, de Wendy’s in dit geval. We stapten al druipend de drempel over en flikkerden beiden bijna onderuit. Door de combinatie van fastfoodvet en regen, waren de tegels in het hele ‘restaurant’, spek-en-spek glad geworden. Al schaatsend en klunend geleden we naar de kassa waar we een ontbijt/lunch bestelden. Bij de machine konden we zelf drinken kiezen. Voor diegene die wel eens in Amerika of Canada zijn geweest: Dit betekent keuzestress! Je hebt keuze uit tientallen verschillende dranken. Wij gingen voor de ‘Diet Coke’, in NL beter bekent als Cola light. Nadat we deze hadden aangeklikt kwam het volgende keuzemoment. Diet Coke had namelijk de volgende smaken: Lime, orange, vanilla, normal, cherry, cherry/vanilla, lemon en raspberry. In het kader van: ‘Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’, namen wij de normale cola light. Na deze lunch én het veilige buiten komen, bekeken we nog een aantal souvenirwinkels en kochten we een magneet. Bij één van de eettentjes lag de dame achter te balie heerlijk te slapen, zie foto. We stonden net naar haar te kijken toen een auto hard toeterde. Ze schrok zich kapot, geweldig om te zien!

Om 13.15 stapten we weer in het busje om verder te rijden. Het doel was om via de Niagara Parkway, richting Lake Ontario te rijden. Hier mondde de Niagara rivier uit in het meer. De Niagara Parkway is een absolute aanrader. Op verschillende punten kon je even uitstappen om een foto te maken. Vooral ‘Whirlpool’ is een prachtig gezicht. Hier maakt de rivier een zeer scherpe bocht van 90 graden en heeft daarbij een soort whirlpool gecreëerd. We reden langs afwisselende stukken en zagen prachtige huizen. We stopten ook bij een farm/country market genaamd Walker’s (aanrader!). Een winkeltje langs de weg waar vers fruit en streekproducten werden verkocht. Busmannetje Dustin vertelde dat hier het lekkerste schepijs met de hand werd gemaakt. We moesten deze zeker eens proeven! Aangezien wij nog geen één tip van hem hadden opgevolgd, besloten we deze wél te volgen. We bestelden een megabol in een bakje. Inmiddels was het buiten gestopt met regen en was de lucht zelf lichter geworden. De bankjes dampten nog wat na, maar waren droog genoeg om het ijsje te verorberen. Naast deze market was ook het kleinste kapelletje van de wereld, zo werd ons verteld. Geen idee of het klopt, maar klein was hij zeker! Nét een tiny-house, zie foto😉. Braaf stapten we zonder ijs weer in de bus en na een tijdje kwamen we aan bij het plaatsje ‘Niagara-on-the-Lake’. Een bijzonder schattig plaatsje, welke zeker de moeite waard is om even te bezoeken! Het leek echt op een plaatsje uit een Amerikaanse of Canadese serie. Schattige boutique winkeltjes met prachtige plantjes ervoor. We hadden hier een uur de tijd en slenterden wat rond. De zon piepte inmiddels iets door de wolken heen, waardoor het vies warm werd. Eindelijk kregen onze broeken de kans om iets te drogen. We bekeken een schattig winkeltje met allerlei kerstartikelen en neurieden vrolijk mee op ‘All I want for Christmas’. Hierna liepen we een paar straten door om bij het punt te kijken waar de rivier uitmondde in het meer. Onderweg zagen we allerlei leuke en bijzondere huizen. Één leek zo uit de Netflix serie ‘Lock & Key’ te komen: Geweldig! Bij het uitzichtpunt hebben we even gezeten, waarna we terugliepen richting de bus en kwam er een eind aan deze tour. We reden terug terwijl onderweg de zon steeds uitbundiger begon de schijnen en de temperatuur verder opliep. Dustin had de terugweg gelukkig íets minder te vertellen. Omstreeks 16.30 arriveerden we bij de CN-Tower waarna we terugliepen naar ons hotel om te douchen.

Rond 19.30 uur vertrokken we fris en fruitig het hotel om richting de wij Little Italy te lopen, op zo’n 3km van het hotel. We liepen via de wijken Downtown Toronto via Chinatown en Kensington. Op maandag bleek in deze wijken veel gesloten te zijn. Desondanks zag vooral Kensington er gezellig en kleurrijk uit. Onderweg zagen we een auto, welke was omgetoverd tot soort grote, fleurige, plantenbak. In Little Italy struinden we wat rond en kwamen terecht bij een Mexicaans restaurantje met de naam La Cantina. Een klein Mexicaantje verwelkomende ons vriendelijk op het kleurrijke terrasje. We bestelden Quesadillas en Enchiladas. Nadat we deze heerlijke maaltijd genuttigd hadden, liepen we via een andere route weer terug. 40 minuten, en 3,5km later, kwamen we om 22.00 uur aan bij ons hotel. We keken wat T.V. en gingen daarna heerlijk slapen.

P.s. We willen iedereen hartelijk bedanken voor de leuke reacties en tips! Helaas heeft deze site geen optie om de reacties te beantwoorden, maar we nemen de tips zeker ter harte en genieten van de reacties😊