Dag 9 - Seattle

Door Alfred & Roy - 25-07-2022 05:29

Zondag 24-07-2022

Gisteravond, na het schrijven en online zetten van onze blog, douchten we ons heerlijk en deden de badjassen aan. Deze hingen op een prachtige manier, uitnodigend in de hoek van de badkamer. Toen we gingen tandenpoetsen, zagen we op de plek waar de badjassen hingen, een kaartje met daarop: ‘gebruik van badjassen 80 dollar per stuk.’ Allebei kregen we een rolberoerte, want we hadden lekker op bed gechilld MET badjas. Welke gek gaat er nou 80 dollar (euro) per badjas betalen om deze te mogen gebruiken? We probeerden de basjassen zo keurig mogelijk terug te hangen met het logo van het hotel naar voren. We wisten nog dat het ceintuur op een ingewikkelde manier er omheen gevouwen zat. Natuurlijk kregen we dit met geen mogelijkheid meer voor elkaar…

Vanmorgen ging om half 8 de wekker. We hadden heerlijk geslapen in ons nieuwe hotel, ondanks het kleine bed (we zijn beide 1.91😊). We maakte ons klaar voor onze eerste volle dag in Seattle. Toen we eenmaal klaar waren met aankleden en opfrissen, gingen we met lood in onze schoenen naar de receptie. We legden uit dat we geen kaartje hebben gezien en dat we ons zwaar lullig voelde. De man achter de receptie lachte ons keihard uit en zei dat we alleen geld moesten betalen als we de badjassen meenamen… Een medewerkster kwam speciaal uit haar kantoortje om met hem mee te lachen. ‘You are all good honeys!’ Ze heeft vast gedacht: ‘Wat een knieperige, Nederlandse toeristen…’ Een last viel van onze schouder!

Het plan voor vandaag was om lopend naar een locatie te gaan waar onze harten van gingen kloppen: ‘The Internhouse’ uit Grey’s Anatomy. We zijn allebei erg fan van deze serie en deze kans wilden we niet missen. Vanaf ons hotel was het 40 minuten lopen. Het adres is 202 West Comstock Street. Aangezien het beter ging met Alfreds knie was dit prima te doen. We zouden onderweg wel iets tegenkomen voor ons ontbijt, dachten we. Onderweg kwamen we enorm steile wegen tegen, die we moesten trotseren. Later bleek dat Seattle op de grens lag van tot waar het ijs in de laatste IJstijd kwam. We moesten natuurlijk wel wat overhebben voor het huis. Hoe dichter we bij het huis kwamen, hoe steiler de wegen werden. Uiteindelijk kwamen we langs Kerry Park, ook een veelgebruikte filmlocatie voor de serie. Kerry Park is overigens een mooie plek om te bezoeken waar je uitzicht hebt op de skyline van Seattle. Vanaf hier was het nog één blok lopen. En ja hoor, we herkenden het huis uit duizenden. In de serie zag je hoe de Space Needle op de achtergrond van het huis stond en wij dachten dat dit er digitaal ingezet was. Niets blijkt minder waar! We bleken niet de enige fans te zijn, want meerdere mensen wilden natuurlijk een foto maken van het huis. Een donkere man op een fiets reed ons voorbij en schreeuwde met veel enthousiasme: ‘The house from Grey’s Anatomy, wooooow!’

Na wat foto’s liepen we richting de Space Needle. Vanaf Kerry Park is dit ongeveer 20 minuutjes lopen. Tijdens het wandelen viel het ons op dat we steeds vreemdere figuren tegenkwamen, die verkleed waren als wezentjes. De één had een hoed op van Picachu (Pokémon) en de andere was in vol ornaat een andere Pokémon. Hoe dichter we bij de Needle kwamen hoe erger het werd. We naderden een park met bij de ingang bombastische muziek en grote banners: Pokémon Go Fest. Dit verklaarde een heleboel. In dit park liepen mensen met alleen oog voor hun telefoon. Ze waren blijkbaar naarstig opzoek naar Pokémons. Sommigen hadden zelf bordjes vast met, daarop geschreven, welke Pokémons ze nog zochten. Zelf hebben we hier totaal niets mee, dus liepen we snel door naar de Needle, terwijl we een weg baanden door de menigte. Alle mensen waren lekker in het thema: mutsen, jassen, brillen, tassen… Allemaal van Pokémon. Pokémon? Geef ons maar een Pokebowl!

Eenmaal bij de Space Needle aangekomen wilden we natuurlijk een kijkje nemen in de toren zelf, dus kochten we een kaartje. Het bleek hier een stuk drukker te zijn dan in Vancouver of Toronto, want we moesten een tijdje wachten om naar boven te kunnen. In de rij kon je op allerlei borden lezen hoe- en waarom de Needle was gebouwd. Zo bleek dat deze in een razend tempo, voor de wereldtentoonstelling van 1962, was gebouwd. Ook waren er allerlei foto’s te zien van de bouw, erg leuk. Voor ons in de rij stond een echtpaar uit Chicago. Ze vroegen ons waar we vandaan kwamen. Ze raakten compleet in vervoering toen we vertelden dat we uit Nederland kwamen. ‘The land of Tulips, canals and amazing people’ zei de dame. Ze vertelden dat ze in 1969 eens in Amsterdam was geweest, aangezien haar man bij de marine zat. Ze bezochten destijds ook Duitsland en andere Europese landen. Ze wilden héél graag nog eens terug, want Amsterdam was vast niks verandert. Ze moest eens weten…

Met een glazen lift kwamen we uiteindelijk  boven. Het uitzicht vanuit de toren is prachtig! Gelukkig was het helder en konden we goed in de verte kijken met op de achtergrond Mount Rainier. Deze is op de foto’s wat lastig te zien, maar in het echt erg duidelijk. Geweldig!! Hier gaan we binnenkort heen, dus we kregen alvast een voorproefje. Ook werden er buiten foto’s gemaakt. Je moest je ticket voor een apparaat houden, waarna hij een foto gingen maken. Deze waren zowaar gratis! Via een trap konden we een kijkje nemen bij een glazen vloer die ronddraaide. Zeker de moeite waard, al werd je na enige tijd wel wat vreemd in je hoofd. Na een tijdje besloten we terug te gaan naar beneden. De wachtrij begon bij de lift, maar deze liep een klein stukje door, tot op de draaivloer. Eerst hadden we niks door en stonden we gezellig te kletsen. Na een paar minuten stonden we niet meer in de rij, wij bleken te zijn weggedraaid. Steeds een stapje bijzetten bleek een vereiste.
Eenmaal beneden gekomen, bleek er een gigantische shop te zitten met allerlei artikelen over Seattle en de Space Needle. Van puzzels, tot 3D geprinte objecten en van paraplu’s tot knuffels. De meest krankzinnige dingen waren er te koop. Wij sloegen over😉.

Aangezien het inmiddels al over 12 was en we nog niks hadden gegeten, besloten we iets op te zoeken. Dit bleek nog een hele opgave. We wilden namelijk ergens relaxed kunnen zitten. Veel ‘food’ kraampjes en stalletjes in de buurt van de Needle, hadden alleen take-away. Na enig speurwerk op internet vonden we een ontbijt/lunch cafeetje waar we aan de counter moest bestellen, maar waar je het binnen kon opeten. Alfred nam een bagel met pindakaas en Roy een wrap met ei. Niet heel bijzonder, maar prima te eten. Tijdens het brunchen zochten we informatie op over de hop-hop off bus (de welbekende rode). Dit leek ons een prima manier om bovenin te genieten van de zon en de wind. Na onze brunch zochten we de opstapplek waar we ook onze kaartjes konden kopen. In totaal ging de bus ongeveer langs 20 bezienswaardigheden en duurde ruim een uur. Vlakbij de Space Needle moesten we opstappen en de bus werd bestuurd door een enorm roze gevaarte. Haar/zijn kleding vloekte lekker bij de felrode kleur van de bus. We waren er niet helemaal over uit of het nou een man of vrouw was. Later bleek het om een vrouw te gaan.

Enfin, ze was vriendelijk en we stapten in. Eenmaal op de bus schreeuwde een Engelse voice-over allerlei weetjes over de verschillende stops; erg interessant. De rit duurde inderdaad bijna anderhlaf uur en we kwamen weer bij het instappunt aan. Het plan was om op de bus te blijven en om bij Pike/Pine uit te stappen. Dit plan werd verstoord door het roze gevaarte dat schreeuwde dat we uit de bus moesten. Blijkbaar moest zij ergens anders heen met de bus, dus we stapten uit en wachtten op de volgende bus. Dit duurde bijna een half uur.

Terwijl wij netjes stonden te wachten, kwamen er een stel bejaarde Amerikaanse vrouwen aan. Ze gingen, uiteraard, pontificaal voor ons staan. Één dame leek sprekend op Queen Elisabeth, de ander op een dikke versie van Pamala Teeves en de 3de was iets teveel zichzelf. Met een te kort, te heet en te faal shirt aan, denderde ze voor ons langs de bus in. Haar stro hoed stond pinnig op haar dikke hoofd. Er was natuurlijk plek genoeg, dus we lieten haar maar haar gang gaan. We zaten en gingen weer op weg. Steeds werd er opgeroepen om NIET te gaan staan, dit was gevaarlijk en was ten strengste verboden. Uit onze eerste rit, snapten we waarom. De takken vlogen je om de oren. De dames in kwestie deden alsof hun neus bloedde en stonden om de haverklap om of liepen boven door het gangpad op zoek naar een ‘beter’ plekje. Stiekem hoopten we op een noodstop…
Drie halten later hadden de dames het alweer gezien en liepen, terwijl het stoplicht van rood op groen sprong, de trap af naar beneden.
Na ongeveer drie kwartier kwamen we langs de plek waar we uitwilden en, normaliter, een stop was. De buschauffeur stopte niet en reed in een flinke vaart door. Bij een rood stoplicht stoven wij naar beneden en mochten eruit. De chauffeuse had één of ander smoesje dat ze niet kon stoppen. Onderweg hadden we een leuk terrasje gezien en hier liepen we heen.

We zochten rond 16 uur een plekje uit en bestelden voor 4 dollar een groot glas Mexicaans bier met limoen EN een schaal met nacho’s. Het was immers happy hour. Dit smaakte allemaal erg lekker. We besloten om hier wat hapjes te bestellen in plaats van avondeten. We zagen immers de bui al hangen: keuzestress om het avondeten. We bestelden nacho’s, tortilla’s en quesadilla’s to share voor 7 dollar per gerecht. Heel fijn om dit in het zonnetje op te eten in combinatie met een glas koud Mexicaans bier! Helemaal verzadigd rekenden we af en liepen terug naar ons hotel. We douchten lekker en trokken de badjassen aan😊. Hier werkten we aan ons blog en keken we nog wat tv. Morgen is onze laatste dag in Seattle en het belooft een hete dag te worden!