Dag 26 - Napa, San Francisco

Door Alfred & Roy - 11-08-2022 19:28

Ook vandaag (dit keer is het wél woensdag, we waren gisteren een beetje in de war met de dagen) hadden we de wekker weer om acht uur gezet. En ja, dit is voor ons redelijk uitslapen😊.Naast ons hotel zat een restaurant waarvan we kortingsvoucher hadden gekregen. Dit leek ons een mooie gelegenheid om hier te gaan ontbijten. Door de krochten van het hotel kwamen we uit bij de ingang van het restaurant: Huckleberry’s. Een meisje met een gipsarm heette ons welkom en bracht ons naar een tafeltje. We keken om ons heen en het restaurant deed ons een beetje denken aan een ongezellige boerenschuur. Dat we weg waren gestopt in een uithoek van het restaurant hielp ook niet echt mee. Dit gaf natuurlijk niks, maar het is te leuk om hierover te klagen. En hier gaan we vrolijk mee verder, want de menukaart sloeg alles. Bijna bij alle gerechten werd gefrituurde kip of een hamburger geserveerd. Met moeite konden we iets vinden: Roy nam roerei met spek en een halve wafel. Alfred bestelde een wafel met aardbeien. Dit bleken de enige twee gerechten te zijn zónder vlees, burgers, of gefrituurde zooi. Nu zijn we in Amerika al best veel gewend, maar zo’n vreemde ontbijtkaart hadden we nog nooit gezien.

Na ons ontbijt, wat verder best redelijk smaakte, pakten we onze laatste spullen in de auto en lieten Napa achter ons. Naast ons hotel zat de goedkoopste benzinepomp van de plaats, dus hier tankten we nog even (5,37 per gallon). Wat we trouwens raar blijven vinden is dat het soms wel 0,10 cent scheelt als je cash afrekent. Zoiets is in Nederland ondenkbaar. Vanaf Napa is het maar een uurtje rijden naar ons hotel in San Francisco. We rijden langs mooie wijngaarden, door dorre vlaktes en over glooiende heuvels. Het is een mooie route welke ons het laatste stuk over de 101 brengt. En dan… Ja, daar is ‘ie hoor! De Golden Gate bridge. 3 jaar geleden hebben we het hele takkestuk al over de brug gewandeld, nu rijden we er met de auto overheen. De mist komt met flarden over het wegdek heen; een prachtig gezicht. Eenmaal over de brug heen rijden we de zon in en is het strak blauw.

Vanaf hier is het nog een kleine 10 minuten rijden naar ons hotel. Deze ligt relatief dicht bij het water en de Golden Gate Bridge. Onze hotels 3 jaar geleden, bevonden zich beiden in Sutterstreet, vlakbij Union Square. Aangezien San Fran toen ons start- en eindpunt was, hadden we geen auto hier. Zo dicht in het centrum hebben de hotels geen parkeerplekken en dit hotel, net buiten het centrum wel. We arriveerden rond 11.45 bij het hotel om te vragen of we de auto hier al konden parkeren. Een jongeman van Pakistaanse afkomt sprak ons, inclusief accent, aan. Nadat hij even met zijn familie had overlegd, zonder dat wij hier ook maar één woord van begrepen, deelde hij ons mee dat onze kamer met 5 minuten klaar zou zijn. Een mooie meevaller! Helemaal voor Alfred ,want hij moest heel nodig plassen 😊 Nadat we even in de zon hadden gewacht, konden we onze spullen naar boven slepen. De kamers van dit hotel/motel zijn simpel maar prima. Alle kamers kijken uit op de kleine binnenplaats waar de auto’s staan.

Om half één liepen we weg bij ons hotel. We besloten om richting het water te lopen zodat we uitzicht zouden hebben op de Golden Gate Bridge. Helaas bleek hier nog zoveel mist omheen te hangen dat we alleen de twee rode topjes zagen van de pilaren. We wandelden helemaal langs de boulevard (waar volop werd gefietst, gestept, hardgelopen etc.), richting de bekende pier: Fishermans Wharf. Onderweg smeerden we een dikke laag zonnebrand op, want de zon scheen fel! Met een hard windje en de temperatuur van 24 graden was het heerlijk maar zeer verraderlijk. Na 45 minuten kwamen we aan bij de bekende werf. Het was hier weer een drukte van belang. Het viel ons trouwens op dat de weg tussen de boulevard en de werf, wat rustiger was dan 3 jaar geleden. Een heel aantal restaurantjes en winkeltjes zaten dicht. We wilden namelijk hier een donut halen, net als destijds, maar deze bleek ook dicht te zitten. Terwijl we aan kwamen bij de Fishermans Wharf, hoorden we de zeeleeuwen al lawaai maken. We liepen er even heen en bekeken, net zoals vele anderen, het schouwspel. Na even te hebben gekeken liepen we verder. De geur van deze beesten waren we namelijk zat😉.

Aangezien we buitenom waren gelopen kwamen we aan het eind van de Fishermans Wharf aan. We liepen deze terug en als snel zagen we een grote dikke man op een podium staan. Hij gaf om half 2 weer een show en we wachtten even op een bankje, aangezien het bijna zover was. De man bleek een goochelaar te zijn van het kaliber: erg flauw. Alfred vond het geheel wel grappig maar Roy niet. Tenenkrommend slecht. Nadat zijn allerlaatste act was geweest: 3 glazen en 2 borden op een tafelkleed zetten en deze eronder weg trekken, was het tijd voor om onze portemonnee te trekken. De man trok alle registers open. Hij was veteraan geweest, hij stond hier vrijwillig, hij had een vrouw om voor te zorgen etc. etc. etc. Oh en het ‘average’ bedrag lag zeker op 10 dollar p.p. Dit voor ongeveer 10 minuten zeer slecht goochel werk. Zoals Martien zegt: mij niet bellen, en dus gingen we er vandoor. Als hij ons geld mist, gaat hij maar wat minder naar de McDonalds. Kan de beste man wel gebruiken.

Enfin, terwijl we over de werf struinden, zagen we een gebouw waar attracties binnen waren. Een laserspel, escape room, 7D-film, en nog wat dingen. We besloten een combikaartje te kopen voor de 7D-film en een fly-tour. Wat dit precies inhield wisten we niet. We moesten even in de rij wachten en observeerde de man die ons het kaartje had gekocht. Hij bediende ook andere spellen en bleek, op z’n zacht gezegd, nogal klantonvriendelijk te zijn. Hij was behoorlijk snauwerig tegen iedereen en had duidelijk zijn dag niet. Na een kwartiertje konden we de zaal in. We waren maar met z’n tweeën. In de zaal gingen we in stoelen zitten, gespten we ons vast en deden onze 3D-bril op. Ook zat er naast onze stoel een geweer die we moesten pakken. Het spel speelde zich af in een post-apocalyptische wereld met vreemde wezens. Met het geweer moesten we deze figuren doodschieten. Dit was heel erg vermakelijk! Tijdens het spel ging onze stoel ook nog eens heen en weer, dus het richten werd ons erg moeilijk gemaakt. Na afloop van het spel bleek Alfred, op een haar na, gewonnen te hebben. Dit moest Roy natuurlijk de hele dag aanhoren 😊.

Na de game liepen we naar het begin van de pier. Hier konden we terecht voor de fly-tour. We werden begeleid naar een ruimte waar een aantal stoelen op een rij stonden. Voordat de film begon zakte de vloer onder ons weg, zodat het net leek alsof we zweefden. Voor ons was een enorm bioscoopscherm waar de film op werd vertoond. De film ging over een zeemeeuw die een route vloog over San Francisco. Onderweg kwam de vogel langs leuke, bekende plekken, zoals de Golden Gate Bridge, een natuurpark in de buurt en de flowerpowerbuurt. Erg leuk om gezien te hebben.

We vervolgden onze weg langs het water en verlieten de pier. Na een tijdje besloten we rechtsaf, richting het centrum, af te slaan. We liepen door de Chinese buurt, Downtown en eindigden in de bekende lgbtqia+geubdtiyb-wijk. Geen idee welke letters er nog bij horen. Wij zijn de draad inmiddels kwijt, noem het gewoon een wijk voor iedereen… Maar goed, de wijk is wel heel erg gezellig met zijn restaurantjes, barretjes en cafétjes. Onderweg kwamen we hele bijzondere mensen tegen, waaronder iemand met een enorme flamingo op zijn hoed en twee compleet naakte oude mannen van toch wel begin 70. Gelukkig wilden ze ons niet te erg laten schrikken, want later hadden ze hun geslachtsdeel netjes bedekt met een sok. Jullie begrijpen wel dat we hier van moesten bijkomen op een terras. We bestelden allebei een biertje en loerden naar alle kleurrijke types, die voorbij kwamen. En ja hoor, WEER de twee oude mannen… Inmiddels zaten we in de schaduw en werd het kouder. Daarom liepen we naar een bar genaamd Harvey’s, vernoemd naar activist Harvey Milk, die uit San Francisco kwam. Hier hadden we drie jaar geleden een burger gegeten en het is oprecht een leuke plek. Helaas kreeg Roy gigantische koppijn en werd hier heel erg misselijk van, dus besloten we met een Uber terug te gaan naar het hotel. De twintig minuten durende rit was een hele beproeving. Iedereen die wel eens in SF is geweest weet hoe de wegen hier lopen. Niet heel fijn als je verschrikkelijk misselijk bent en knallende koppijn hebt.

Om 18.00 uur kwamen we in het motel en ging Roy zich douchen en slapen. Alfred ging in zijn eentje op pad om ergens een hapje te eten. Hij belandde in een gezellig Italiaans restaurant genaamd Norcina. Aangezien hij in zijn eentje was, kreeg hij een plek aan de bar. De barman was een vriendelijke Engelsman met enorm veel tattoos. Bij hem bestelde Alfred een ITALIAANSE pizza met prosciutto en daarnaast een biertje. Eindelijk een normale pizza uit de houtoven! Het smaakte uitstekend 😊. Na een uurtje in het restaurant geweest te zijn, ging Alfred naar Monaghan’s, een pub. Hij moest immers de tijd verdrijven en hij wilde Roy niet wakker maken. Na een tijdje appte Roy dat hij zich weer beter voelde. Twee uurtjes slaap hadden de misselijkheid verdreven en de hoofdpijn zo goed als. Hij besloot even aan te haken in de kroeg, anders kon hij vast niet de hele nacht meer slapen. Aangezien Roy nog niet had gegeten haalde hij ergens een snelle hap (burrito). Wat volgde was gelukkig een gezellige afsluiting van de dag. Nu lekker slapen!