Dag 34 - Los Angeles

Door Alfred & Roy - 20-08-2022 06:56

Gisteren hebben we foto’s van een witte tekst met blauwe achtergrond geplaatst, maar we zijn hier vergeten om hier wat over te vertellen. We liepen namelijk op de Santa Monica boulevard toen we mensen naar boven zagen kijken. Vijf vliegtuigen vlogen door de lucht, kaarsrecht naast elkaar, en maakten letter voor letter een zin: STOP CALIFORNIA FOOD TAX. Behoorlijk spectaculair! Voor bijvoorbeeld de letter E, maakte het bovenste vliegtuig een lange streep, het vliegtuig daaronder een kortere, het derde vliegtuig weer een lange, nummer 4 een korte en tenslotte het laatste vliegtuig weer een lange streep. Hierdoor ontstond de letter E. Dit hadden we nog nooit op deze manier gezien, prachtig!

Vanmorgen ging om half 8 de wekker. Op de planning voor vandaag stond een tour bij Warner Brothers Studio’s. De kaartjes hiervoor hadden we in Nederland al online gekocht. Als film – en serieliefhebbers moet je natuurlijk wel een bezoekje brengen aan één van de studio’s hier in LA. Drie jaar geleden hebben we al Universal bezocht, dus vandaag de beurt aan WB. Bij deze studio is overigens geen pretpark gebouwd, zoals bij Universal.

Als ontbijt aten we in de auto een yoghurtje en een donut. Vanaf ons hotel was het ongeveer dertig minuutjes rijden en volgens mevrouwtje Google was er geen file. Hier bleek ze gelijk in te hebben, want na een half uur kwamen we aan bij de parkeergarage. We kochten bij de ingang van de garage een parkeerticket. Dit deden we bij een vrouw, die opgepropt in een klein hokje zat. Ze was helemaal door het dolle heen dat we uit Nederland kwamen. Ze vroeg wat we van LA vonden en heette ons van harte welkom.

Via de lift in de parkeergarage kwamen aan bij de ontvangstruimte. Hier werden onze kaartjes gescand en uiteraard werden we gecontroleerd door beveiligers. Uiteindelijk kwamen we terecht in een ruimte waarin de geschiedenis van Warner Brothers werd verteld met bijhorende foto’s en voorwerpen. Blijkbaar zijn de studio’s opgericht door vier broers met de achternaam Warner.

Gelukkig was het helemaal niet druk en hoefden we maar even te wachten op de rondleiding. We werden per groep in een bioscoopzaal gepropt. Een lange, slungelige jongen vond dat iedereen goed zijn best deed om netjes te zitten. Hij vond het allemaal maar amazing. Enfin, toen iedereen op zijn plek zat kregen we een introductiefilmpje met Ellen Degeneres waarin ze vertelde wat ons allemaal te wachten stond. Wij schrokken van het uiterlijk van Ellen. Dokter Schumacher zou van de stoel glijden van enthousiasme; wij niet. Gelukkig duurde het filmpje niet al te lang en kwamen de gidsen de zaal binnen. Natuurlijk ging dit op de Amerikaanse manier met veel geklap en gejuich.

We zaten in groepje nummer 1 en onze gids had overduidelijk te veel koffie en suiker gehad. Hij stuiterde door de zaal en gebaarde dat we achter hem aan moesten lopen. We liepen naar buiten en daar stonden allemaal tourkarretjes op een rij. In het voorste karretje mochten wij stappen. Aangezien wij achteraan liepen, waren er alleen twee plekjes voorin… bij de hyperactieve gids. We konden het in ieder geval goed zien allemaal.

De gids leidde ons rond over het enorme terrein met sets. Allereerst reden we door een klein bos met allemaal exotische bomen. De gids legde uit dat WB de enige studio is, die nog zo’n bos heeft. Deze set wordt vaak gebruikt als een film zich afspeelt in de jungle. Het is bijvoorbeeld gebruikt voor  het eerste deel van Jurrassic Park. Er is een scène waarin één van de acteurs achterna wordt gezeten door een T-Rex. Het weggetje waar deze scène opgenomen is, is zo’n 100 meter lang. In de film is het een hele lange achtervolgingsscène, dus de auto werd steeds weer bij het beginpunt gezet. De gids zei dat als je het op beeld bekijkt, de acteur wel 8x langs hetzelfde bosje komt. Als wij thuis zijn, gaan we dat natuurlijk meteen bekijken 😉.

Na de jungle reden we naar een straat die vooral wordt gebruikt als ‘New York’. Films als Annie, The Last Samurai, The Gremlins en Batman Forever zijn hier opgenomen. De man legde uit dat de decorbouwers zelf de set aan moeten kleden. Hiervoor krijgen ze 2 dagen. Daarna heeft de crew 2 dagen de tijd om alles op te nemen. Als alles is opgenomen, moet alles weer in de originele staat afgeleverd worden. Hiervoor kreeg je ook 2 dagen. De gids vertelde ook een leuk weetje over acteur Chris O’Donnell, die Robin speelde in Batman en Robin. Voor hem mochten acteurs zelf voertuigen besturen, maar na zijn ongeluk niet meer. De acteur moest met de Batmobile rechtsaf slaan, maar hij parkeerde de auto per ongeluk in het decor. Sindsdien moeten voertuigen door professionele chauffeurs bestuurd worden.

We reden verder over het terrein naar de loodsen. In deze loodsen stonden sets voor series als The Jennifer Hudson Show en Young Sheldon. Hier mochten we natuurlijk geen kijkje nemen. De gids legde uit dat er veel bedrijvigheid is in de maand augustus. Dit heeft ermee te maken dat het nieuwe tv-seizoen in september weer begint. Bij sommige loodsen stonden de deuren op, dus konden we naar binnen gluren. We zagen onder andere een beachbar met echt zand, die werd gebruikt voor de serie All American. Tevens zagen we allemaal kindsterretjes in schooluniform die net klaren waren met de opnames voor de serie Abbott Elementary; een serie over leerkrachten op een school. De kinderen vonden de aandacht natuurlijk geweldig en schreeuwden dat we de serie echt moesten kijken. Ook stuitten we op een caravanpark waar de acteurs van een serie aan het relaxen waren, volgens de gids. We passeerden daarna de grootste en hoogste loods van he terrein. Hierin werden films als The Perfect Storm en Inception opgenomen. Voor deze films moest er namelijk een enorm groot bassin met water worden gebouwd.

Als klap op de vuurpijl reden we naar de fontein van Friends, die gebruikt is voor de leader ‘I’ll bet here for you’. Voor de fontein stond de welbekende bank waar we op mochten zitten. De gids waarschuwde dat we niet te hard moesten gaan zitten, omdat de bank van kunststof is gemaakt. Zo zie je maar dat je weer flink voor de gek wordt gehouden. Dit plekje was de laatste van de tour met de gids.

De gids zette ons af bij een loods speciaal voor toeristen. Hier kon je zelf doorheen lopen. Hier zag je kostuums en attributen van verschillende films/series. Bij de ingang hadden ze het decor van het café Central Perk uit Friends geplaatst. En ja, ook hier stond een bank waar de castleden op zaten. Hier mochten we op de foto. Ook hadden ze sets van The Big Bang Theory. Wij vinden deze serie niet zo leuk, dus hier liepen we snel doorheen. Aan het einde van de route hadden een tentoonstelling over de randzaken van een film maken: het casten van acteurs, scriptschrijvers, geluid monteren en werken met een greenscreen. Dit laatste mochten we zelf ook ervaren door een scéne na te spelen uit The Dark Knight. Je zat dan op de motor van Batman die in een achtervolging zat. Voor je op het scherm zag je jezelf op de motor zitten. We leefden ons helemaal in op de motor en lieten zelfs onze spierballen zien. We waanden ons in de wereld van Gotham City. We zagen onszelf al helemaal als de nieuwe Batman in een pak van spandex. Helaas mochten we hier geen foto’s van maken, dus je zult er zelf een voorstelling van moeten maken.
Ook hebben we ervaren hoe het is om muziek/geluid onder een film te zetten. We kregen vier keer een scène uit de film Gravity te zien. De eerste keer hoorde je hoe George Clooney en Sandra Bullock hun stem inspraken. De tweede keer kreeg je alleen de bijgeluiden te horen. De derde keer hoorde je alleen de filmmuziek. Bij de laatste keer kreeg je alles onder elkaar te horen. Echt heel bijzonder!

Toen we klaar in de loods waren, werden we met een pendelbusje naar een andere gebouw gebracht. Dit gebouw was speciaal ingericht voor de wereld van DC (stripboeken als Batman, Wonderwoman, Aquaman enz.) en de wereld van Harry Potter. Eerst liepen we door de wereld van DC. Hier zagen we de drie batmobiles uit drie verschillende reeksen: de Batmanfilms met Val Kilmer, Christian Bale en Robert Pattinson. Heel gaaf om te zien! Daarna liepen we door de wereld van Harry Potter (en Fantastic Beasts). Dit was erg interactief. Je kon bijvoorbeeld je stem inspreken als Harry Potter, je kon les in spreuken krijgen en je kon de sorteerhoed opdoen. Dit laatste hebben wij maar niet gedaan om teleurstellingen te voorkomen.

Na 2.5 uur waren we dan echt bijna aan het einde gekomen van de studiotour. Vlak voor de uitgang bij het souvenirwinkeltje mochten we nog op de foto met een echte Oscar! We wilden net beginnen met onze acceptance speech, maar toen werd het beeldje alweer uit onze handen gegrist door een medewerkster. Verdrietig liepen we naar het winkeltje en kochten we een magneet van de studio. Om eerlijk te zijn vonden wij de tour het geld waard als je het vergelijkt met Universal. Als film -en serieliefhebber moet je hier zeker naar toe. Voor kinderen daarentegen is Universal leuker, omdat daar ook nog attracties zijn.

Na de tour gingen met de auto terug naar het hotel. Eigenlijk waren we van plan om met de Hop on Hop off bus te gaan, maar hier hadden we uiteindelijk geen zin in, aangezien we best moe waren. We besloten daarom om, als twee oude mannetjes, even een uurtje te gaan rusten op bed. Hierna hebben we de rest van de middag bij het zwembad door gebracht. Het is ook weleens fijn om gewoon lekker te ontspannen😉

Na het ontspannen middagje aan het zwembad namen we een Uber naar West Hollywood. Hier aten we wederom bij Fiesta Cantina, omdat het de afgelopen keer zo lekker was. Roy bestelde een burrito met kip en Alfred nam fajitas met kip. Het eten was ontzettend lekker! Na wat biertjes besloten we terug te gaan naar het hotel. Morgen vertrekken we richting San Diego! Dit is helaas onze laatste stop en moeten we afscheid nemen van onze Nissan Altima ☹