Dag 5: Nog meer Grand Canyon en andere wonderen van de Colorado River

Door Antje en Pieter - 07-09-2022 06:50

6 september: Grand Canyon naar Page

Om 5 uur liep vanmorgen onze wekker al af want om 6 uur wilden we opnieuw in de Grand Canyon zijn. Dit keer om de zonsopgang te zien en meteen aansluitend via de South Kaibab Trailhead een stukje in de Canyon naar beneden te wandelen.

De zonsopgang hebben we mooi op tijd gehaald maar aansluitend de wandeling maken was niet mogelijk. Pieter had, waarschijnlijk door het vroege uur, de verkeerde sokken aangedaan en om ervoor te zorgen dat hij geen blaren zou krijgen zijn we eerste maar terug naar het hotel gereden en hebben we maar meteen uitgecheckt.

Zo konden we uiteindelijk met een uurtje vertraging aan de wandeling beginnen. De volledige wandeling liep tot onder in de kloof maar werd niet aangeraden om in 1 dag te doen pmdat hij zo zwaar is. Onderweg heb je verschillende uitzichtpunten en wij hebben iets verder dan het eerste uitzichtpunt gewandeld. Dit punt wordt het Ooh Aah punt genoemd owv de oohs en aahs die mensen slaken als ze het mooie uitzicht op dit punt zien. Toen we 50 minuten gewandeld hadden zijn we omgekeerd want het werd steeds warmer en er kwam steeds minder schaduw op de weg. Er werd gezegd dat de weg naar boven dubbel zolang duurt als de weg naar onder. Wij waren echter ook op 50 minuten weer boven (maar hadden nu veel minder fotostops gemaakt).

Hierna was het tijd om onze rondreis verder te zetten. Vandaag hadden we een kortere rit voor de boeg, maar 2,5 uur rijden waarvan eerst nog een uur naar de oostelijke ingang van het Grand Canyon National Park met nog verschillende stoppen bij enkele uitzichtpunten.

In de vroege namiddag kwamen we aan bij onze volgende bezienswaardigheid: de horseshoe bend. Vanaf het parkeerterrein moesten we eerst nog een wandeling maken van 10 minuutjes maar wat was dit afzien. Terwijl het vanmorgen bij de zonsopgang in de Grand Canyon maar 11°C was, was het hier 40°C.

Hierna hebben we, na een tussenstop bij de Walmart voor nog wat extra eten en drinken voor de komende dagen, nog snel een bezoek gebracht aan de stuwdam en aan Lake Powell dat door de bouw van de dam ontstaan is. Op het meer kan je verschillende activiteiten doen zoals kanovaren of een boottocht maar helaas was hier de tijd te kort voor.

We hebben deze reis te maken met een van de ergste hittegolven die Amerika ooit heeft meegemaakt. Met 40°C zaten we vandaag ver boven het gemiddelde van 24°C voor september in Page.