Dag 6: Screensavers, westerns en een vuile auto

Door Antje en Pieter - 08-09-2022 05:27

7 september: Page naar Monument Valley

Vandaag is de kortste dag van onze reis. We rijden namelijk Utah binnen waar er een andere tijdzone is. Het verschil met België is nu nog maar 7 uur.

Maar eerst terug naar vanmorgen. Om 9 uur hadden we onze eerste excursie van de reis op de planning staan: de lower antelope canyon. Omdat de tickets voor deze excursie snel uitverkocht geraken en ik deze zeker wou doen waren dit de eerste tickets die we thuis gekocht hadden. De Canyon bevindt zich in Indianengebied en helaas zijn hier mondmaskers nog steeds verplicht.

De Antelope Canyon is een kloof die je misschien wel herkend. Want een van de foto's die hier genomen is wordt door Microsoft 10 gebruikt als screensaver. Om in de kloof te geraken moesten we 20 meter afdalen. Bij zware regen kan de kloof helemaal of gedeeltelijk onder water komen te staan het water kolkt dan in de kloof wat zorgt voor de mooie lijnen op de rotswanden. De indianen houden het weer dus goed in de gaten voor ze mensen naar onder laten gaan en zonder gids kom je er niet in.

In totaal duurde de tour iets meer dan een uur en onderweg was er voldoende tijd om foto's te maken en ook onze gids nam regelmatig onze camera over omdat hij wist waar en hoe je de mooiste foto's kon maken.

Na de excursie zijn we naar Monument Valley gereden, ook dit ligt nog in indianenland. Deze plaats is bekend geworden door de vele westerns die John Ford hier gemaakt heeft. Ook een bekende scène uit Forest Gump is hier opgenomen. (Deze film was exact een week geleden nog op tv en heb ik speciaal vanwege deze scene nogmaals gekeken).

Monument Valley wordt gekenmerkt door de vele buttens (hoger dan dat ze breed zijn) en mesas (breder dan dat ze hoog zijn) die hier te zien zijn. Via de Valley Drive rijden we een tocht van 24 km doorheen het park. De Valley Drive is een onverharde weg waar je eigenlijk niet met een huurauto over mag maar de meeste toeristen doen dit toch. (Een andere mogelijkheid is om met een jeeptour door het park te rijden maar deze kosten meer dan €200 en dat hadden we er niet voor over.)

Na ons hobbelig tochtje over de Valley Drive is onze auto behoorlijk vuil. Gelukkig ligt er bij ons hotel ook een carwash en kunnen we onze auto meteen poetsen. Ons hotel, Goulding's Lodge, ligt vlak bij Monument Valley en voor het eerst hebben we een kamer met een mooi uitzicht en met een terras. Waarschijnlijk kunnen we morgenvroeg van hieruit een prachtige zonsopgang meemaken.

Eigenlijk hadden we vandaag ook nog een wandeling rond de West Mitten Butte op de planning staan maar omdat het weer 38°C was en er onderweg nergens schaduw was hebben we deze maar niet gedaan.