Dag 7: Veel tussenstops en een glamping

Door Antje en Pieter - 09-09-2022 04:18

8 september: Monument Valley naar Moab

Vandaag weer een lange reisdag voor de boeg. Eigenlijk zouden we op 2,5 uur in Moab kunnen zijn, onze eindbestemming voor vandaag, maar bij de voorbereiding van deze reis had ik vandaag enkele tussenstoppen in optie staan. Wij besluiten om ze allemaal te doen. Google maps geeft nu een reistijd van 5u23 aan.

Op tijd vertrekken dus maar voor vertrek wil ik zeker nog de zonsopgang meemaken. Als we om half 7 de gordijnen van onze kamer opendoen is het eerste licht net zichtbaar aan de horizon. Het inpakken van de koffers gaat niet zo snel voorruit want ik stop constant om naar buiten te kijken. Om 7 uur, als de zon echt opkomt is het tijd voor een ontbijtje op het terras. Hierna kunnen we vertrekken.

Eerste stop is al na een paar minuten. We passeren het Forest Gump point. De plaats waar de scène van de film genomen is. Een koppel staat in het midden van de weg om de perfecte instagramfoto te maken. Wij halen geen gevaarlijke toeren uit maar maken snel een foto vanaf de parking langs de weg.

Na nog eens 10 minuten rijden komen we op onze volgende stopplaats: de Mexican Hat Rock. Een rots in de vorm van een Maxicaanse hoed. Hiervoor moeten we over een zandweg rijden maar vlak voordat we er zijn is er een kuil in de weg. Onze auto moet nog 2 weken mee, dus maar terugdraaien en een foto vanop afstand.

Derde stop voor vandaag is de Gooseneck State Park. De Amerikanen noemen oets al snel een park want meer dan een uitzichtpunt is het niet. Hier maakt de Don Juan rivier een kronkel tussen de rotsen die wel wat weg heeft van een ganzennek. Het is niet zo mooi als de Horseshoe Bend maar aangezien we in de buurt waren is het leuk om dit ook eens te zien.

Voor de vierde tussenstop moeten we wat verder omrijden, 2 uur in totaal maar in Amerika vallen deze afstanden wel mee. De Natural Bridges National Monument is een minder bekende en daardoor ook rustigere bezienswaardigheid. Er is een rondrit gemaakt langs drie punten vanwaar je de bruggen kan zien. Ook kun je naar iedere brug een wandeling maken. Wij hebben de wandelingen naar de eerste twee bruggen gemaakt. De derde brug hebben we enkel vanaf het uitzichtpunt bekeken. We hadden immers nog twee tussenstoppen op de planning staan.

Hierna was het nog een 2 uurtjes rijden naar Moab. Klein probleempje Google Maps wou onze route niet meer meergeven. Gelukkig konden we wel de kaart nog zien en moesten we maar 2 (lange) wegen volgen. Dus ook zonder gps vinden we onze weg al. (De kaart was nog wel zichtbaar)

Net buiten Moab ligt er een zijweg die leidt naar onze laatste 2 tussenstops voor vandaag. De eerste was het Dead Horse Point State Park. Dit park was de naam park wel waard en bestaat uit verschillende uitzichtpunten. Het uitzicht hier is een beetje vergelijkbaar met de Grand Canyon maar dan met rode rotsen. Volgens de legende werden vroeger groepen wilde paarden naar hier gebracht om er dan de beste uit te halen. De rest werd daarna weer losgelaten. Een keer is men vergeten de paarden weer vrij te laten en zijn de paarden omgekomen van de dorst.

Langs het Dead Horse Point State Park ligt Canyonlands National Park. Dit park bestaat uit 3 delen die gescheiden worden door de Colorado River en de Green River. Wij bezoeken Island In The Sky, het meest toegankelijke gebied. Grote delen van dit park zijn immers niet of enkel met 4x4 te bereiken. We hebben geen tijd om nog het hele Island te bezoeken maar stoppen bij het meest bekende punt, de Mesa Arch.

Ik had de enorme afstand die je nog naar het park en in het park kan afleggen onderschat. Toen we in Moab aankwamen konden we nog meer dan 100 mijl (160km) rijden. Dat leek me nog voldoende maar als we bij de Mesa Arch zijn hebben we nog maar 52 mijl op de teller staan. Het lijkt ons dan ook niet meer verstandig om nog naar het verste uitzichtpunt, waar je de Green River en de Colorado river ziet samenkomen, door te rijden. Het was ondertussen ook al half 6 en ik wou onze slaapplaats ook wel zeker voor het donker bereiken.

De komende twee nachten slapen we niet op hotel maar in een luxetent. We hebben geluk want eigenlijk had Tioga voor ons de kleinste tent, zonder eigen sanitair, geboekt maar we kunnen een gratis upgrade krijgen naar een grotere tent met eigen sanitair. Op de camping is er enkel bij de receptie stroom voorzien en wifi is niet aanwezig. We moeten onze tent verlichten met lampionnen die op baterij werken en er liggen 2 powerbanks zodat we onze gsm kunnen opladen. Redelijk back to basics dus maar wel heerlijk rustig en met een prachtig uitzicht. Nu maar hopen dat het vannacht nog genoeg afkoelt zodat we ook nog wat kunnen slapen.