Met de helicopter vliegen boven en met de bike fietsen langs de Grand Canyon

Door Gerald en Marja go West - 03-10-2022 02:24

Vrijdag 30 sep 22

Wat gaan we vandaag weer meemaken. Dat schoot er door ons hoofd toen om 06.15 uur de wekker afliep. We hebben bij Papillon Grand Canyon Helicopters een vlucht geboekt van 3 kwartier boven één van 's-werelds grootste wonderen der natuur. Tegen 07.00 uur zijn we met onze camper naar vliegveld Tusayan gereden. Een ritje van 20 minuten. Als je aan komt rijden staat er al een hele rij helicopters op het platform. De roodwitte van Papillon vallen direct op. We hebben de camper geparkeerd op de grote parkeerplaats en zijn de hal binnengelopen voor de check in. Ze vroegen om onze identiteitsbewijzen en konden zien dat we geboekt hadden. We werden gewogen, een standaardprocedure die moet vaststellen dat je niet zwaarder bent dan 120 kg. Voor zwaarlijvigen geldt een ander regime. Gelukkig was er met ons gewicht niets mis en konden we naar de filmzaal voor een uitleg over de veiligheidsvoorzorgen. Tegen 07.50 uur naar buiten waar we even later konden kennismaken met onze piloot, een volgens Marja knappe midden veertiger. We werden even later door het grondpersoneel aan boord geholpen en met ons stapte ook een jong Nederlands stel aan boord. Wij kregen de stoelen direct naast de piloot en de andere Nederlanders zaten direct achter ons. Precies om 08.00 uur ging het "off we go".

In no time waren we los van de grond en voor we er erg in hadden trok hij de heli scheef, spectaculair gevoel overigens, om op de vlieg route over het Kaibab National Forest richting de Grand Canyon te komen. De piloot vertelde ons dat ze zich aan strikte voorschriften moeten houden in de aanvliegroute. En even later was hij daar de Grand Canyon vanuit de lucht. Het gevoel wat je dan bekruipt is met geen pen te beschrijven. Daar komt bij dat we het mooiste weer van de wereld hadden. Strak blauw en met een geweldige licht inval. Onze piloot spande zich echt in om zoveel mogelijk te vertellen. Daarvoor had hij muziek opgezet en klonk good old Frank Sinatra door de cockpit met, hoe toepasselijk, "Fly me to the moon". Gisteren hadden we bij de verschillende overlooks de Canyon al op verschillende plekken gezien. Da5 was al spectaculair. Maar vanuit de helicopter is het vele malen de overtreffende trap. Gelukkig hadden we in Nederland al besloten de lange tour te maken. Drie kwartier geven je een indrukwekkend beeld van zowel de North als South Rim en de blik van boven op de Colorado River is zoals ze hier zeggen outstanding. Deze ervaring hadden we beslist niet willen missen. Eenmaal terug op Tusayan hebben we de camper weer opgezocht en zijn we terug gereden naar Grand Canyon Village. Een restaurant van Wendy's stond op het programma om eens lekker te ontbijten. Wat mij nog was bijgebleven van deze keten in verband met eerdere trips door Canada waren de ontbijt keuzes en de mooie inrichting van deze zaken. Nou dat was hier een grote teleurstelling. Een typische Amerikaanse nietszeggende fastfood inrichting en niets meer. Het crispy chicken broodje met toppings daarentegen smaakte prima. Tijdens het ontbijt hebben we besloten een fietstocht langs de South Rim te maken. We hadden gelezen dat er vlakbij het Visitor Centre een fietsverhuur shop moest zijn.

We hadden geluk omdat we niet gereserveerd hadden. Er waren nog 2 ebikes beschikbaar en die hebben we voor twee uur gehuurd. Tegen 11.15 uur zijn we vertrokken en ook nu weer een en al spektakel. De korte aanfietsroute door het bos leidde ons direct naar de Rim. Ook hier, hij duikt ineens voor je op en we kunnen zeggen dat het net als met de heli vanuit de lucht eveneens spectaculair is om er langs te fietsen. We hebben verschillende pauze momenten ingelast om van de uitzichten te genieten. Groot voordeel is ook dat je weg bent van de drukte en alleen zo af en toe een fietser tegenkom. Ook hiervan kunnen we weer zeggen dit hadden we niet willen missen.

En om het helemaal compleet te maken zijn we na het inleveren van onze fietsen nog maar eens naar de Canyonwand gewandeld. We hebben de trail gevolgd die langs de South Rim loopt en nog een aantal uitkijkpunten waaronder het schitterende Mather Point bekeken. De Grand Canyon heeft ons een dag lang betovert met alles wat het in zich heeft als één van 's-werelds natuurwonderen. Vol van emoties zijn we teruggereden naar onze camping Mather campground om nog even na te genieten van deze indrukwekkende dag. Morgen reizen we door naar Sedona, een stadje bekend om zijn arts en crafts (kunst en geschenken).