Treinreis in Amerika: Amtrak

De nationale spoorwegmaatschappij van de Verenigde Staten is Amtrak. Amtrak vervoert dagelijks ongeveer 86.000 passagiers over een spoorwegnetwerk van ruim 33.000 kilometer. De treinen rijden frequent in het oosten van Amerika, maar ook in het westen en midden van het land zijn kilometers aan spoor te vinden. In alle grote steden is een treinstation te vinden.

Treinen

De treinen van Amtrak

De meeste treinen van Amtrak bestaan uit een locomotief en losse rijtuigen. De meeste treinen rijden op diesel, alleen in de Northeast Corridor tussen Washington DC en Boston rijden er elektrische treinen. Op langere afstanden zul je voornamelijk de Superliners voorbij zien rijden.

Acela Express

Dit is de hoge snelheidslijn die rijdt op het traject Boston - New York - Washington DC in Oost-Amerika.
Acela Express Amtrak

Viewliners

Deze treinen leggen grotere afstanden af in Oost-Amerika, bijvoorbeeld tussen Miami en Orlando of tussen New York en Toronto. De Viewliners stoppen op meer stations dan de de Acela Express. Dit is geen hoge snelheidslijn; je doet er dus iets langer over om de afstand te overbruggen dan met de HSL.
Viewliners Amtrak

Superliners

Deze 'intercities' zijn vaak dubbeldekkers met een speciaal panoramarijtuig en slaapaccommodaties op beide verdiepingen. Superliners rijden voornamelijk over grotere trajecten in West-Amerika.
Superliners Amtrak

Klassen

Treinklassen van Amtrak

Net als in Nederland en België wordt ook in Amerikaanse treinen onderscheid gemaakt in verschillende klassen. In veel treinen is een restauratiewagon waar je terecht kunt voor een hapje en een drankje. Amtrak onderscheidt de volgende treinklassen:

  • Coach Class: Dit is de standaardklasse stoel die voorkomt in alle treinen, die zowel overdag als 's nachts rijden.
  • Business Class: Deze klasse komt voor in diverse treinen die overdag rijden. Je zit in extra luxe stoelen met veel beenruimte. Dit is vergelijkbaar met de eerste klasse in Nederlandse treinen.
  • First Class: Dit is een extra luxe klasse die alleen in Acela Express en in nachttreinen voorkomt. In nachttreinen beschik je bij First Class over een privé slaapcoupé, in de Acela Express betekent First Class dat je een extra luxe stoel hebt. Bij deze klasse is catering inbegrepen.

    Amtrak trein Amtrak trein Amtrak trein

Routes

Routes van Amtrak

Amtrak heeft een uitgebreid routenet van ruim 33.000 kilometer. Ter vergelijking: de omtrek van de aarde is ongeveer 40.000 kilometer! De routes hebben klinkende namen, zoals Coast Starlight en Sunset Limited. In de kaart hieronder zie je het algemene treinnetwerk.

Bekijk alle routes van Amtrak

treinroutes Amtrak

Geschiedenis

Geschiedenis van Amtrak

Gewone reizigers namen steeds meer het vliegtuig of de auto en de Amerikaanse spoorwegen raakten meer een meer versnipperd. In 1971 besloot de Amerikaanse overheid om alle treinmaatschappijen samen te voegen tot één bedrijf: Amtrak. Dit is een samentrekking van de woorden 'America' en 'track', dat rails betekent.

Versnippering en versmelting
Van halverwege de negentiende eeuw tot ongeveer 1920 reisden bijna alle Amerikanen per trein van de ene stad naar de andere. De treinen waren in het bezit van private maatschappijen. Door de komst van de auto en lange afstandsbussen nam de populariteit van de trein af. In 1965 waren er nog maar 10.000 treinstellen in gebruik, terwijl er in 1929 naar schatting 6,5 keer zo veel actief waren. Het spoor raakte in verval en veel treinmaatschappijen kwamen in de problemen.

In 1950 besloot de overheid in te grijpen. De Rail Passenger Serivce Act werd goedgekeurd dor president Richard Nixon. De overheid zou voortaan financiële steun bieden om het openbaar vervoer per trein te laten bestaan. En daar zag Amtrak het levenslicht. De nog 26 bestaande treinmaatschappijen konden hun diensten laten overnemen voor Amtrak. De maatschappij startte haar dienst op 1 mei 1971.

Verbeteringen leiden tot succes
Amtrak voerde een serie aanpassingen en vernieuwingen door om het treinverkeer te verbeteren. Sommige passagierslijnen werden omgezet in sporen voor vrachtverkeer en bestaande diensten kwamen waar nodig te vervallen. Waar nodig: door de private treinorganisaties bestond er in zowel Chicago als New York een overvloed aan treinstations. Amtrak zorgde in beide steden voor één hoofdstation: Union Station. Ook werden de drie treinen die reden langs de westkust samengevoegd tot één lijn: de zogenaamde 'Coast Starlight'. Hoewel Amtrak relatief succesvol was in het heropbouwen van het treinverkeer voor reizigers, bleef de droom om financieel onafhankelijk te zijn van de overheid uit. Goede jaren voor Amtrak waren 2000 en 2011, toen er maar liefst 30,2 miljoen reizigers werden vervoerd. Naast lokaal reizigersvervoer richt Amtrak zich meer en meer op toeristen. Inmiddels vervoert men 23 miljoen passagiers per jaar.