Films in New York City

De Amerikaanse filmbusiness is weliswaar lang geleden vanwege het mooie weer van New York naar Hollywood getrokken, veel van de beste/interessantste/spannendste (maak zelf je keus) films worden nog steeds in New York gemaakt of spelen zich daar af. Om vast in de sfeer te komen voor je erheen gaat een paar suggesties.

Veel films zijn opgenomen in New York, op de foto de skyline Times Square schittert in veel films

Uitgesloten van deelname

Suggesties geven is niet eens zo makkelijk, want er zijn honderden films die zich in New York afspelen. De keus is dan ook zo groot dat de hier genoemde films niet meer dan een kleine – en vanzelfsprekend hoogst subjectieve – selectie kunnen zijn. Bovendien zijn er veel (vooral oudere) films die weliswaar claimen dat ze in New York spelen, terwijl ze ‘gewoon’ in de studio in Hollywood zijn gemaakt; die mogen niet meedoen.

Films van Woody Allen

Als je denkt aan de combinatie New York & film springen twee regisseurs er trouwens meteen uit: Woody Allen uit Brooklyn en Martin Scorsese uit Queens. Ze zijn in hun werk allebei hun geboortestad trouw gebleven. Allen maakt vooral ironische komedies; zijn meest New Yorkse films zijn Radio Days, Broadway Danny Rose en – hoe kan het anders – Manhattan, een ode aan de stad in sfeervol zwartwit, begeleid door de muziek van George Gershwin.

Films van Martin Scorsese

Scorsese is vooral bekend geworden door epische gangsterfilms als Mean Streets en Goodfellas (dat zich in Brooklyn afspeelt) en natuurlijk door het bizarre Taxi Driver, dat zowel van hem als van Robert de Niro een wereldster maakte. In 2002 maakte hij het historische gangsterdrama Gangs of New York dat zich afspeelt tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog.

Gangsterfilms

Bij de term ‘gangster’ kom je natuurlijk ook al snel uit op de Godfather-films van Francis Ford Coppola, met in deel 1 de prachtige beelden van de jaren veertig/vijftig en in deel 2 de sfeer van de jaren twintig. Het zit allebei ook in het gangster-epos Once upon a Time in America van Sergio Leone. Minder beroemd dan zijn westerns, maar zeker zo goed.

Deze in warme kleuren gefilmde gangsterfilms zijn – ondanks het geweld – in zekere zin romantisch te noemen. Harder en directer is The French Connection uit 1974. Grauwe straten, cynische politiemensen en een bloedstollende achtervolging van een subway-trein, het zijn sterke beelden van New York in het begin van de jaren zeventig. Dat cynisme zit ook in de film die Al Pacino tot een grote ster maakte: Dog Day Afternoon uit 1975, over een mislukte bankroof annex gijzeling in Brooklyn. Ook erg jaren zeventig: Shaft, over de zwarte private eye John Shaft in Harlem. Het origineel uit 1971 met muziek van soul-legende Isaac Hayes is een stuk beter dan de remake uit 2000.

King Kong, Godzilla en Men in Black

Over remakes gesproken: de film King Kong King Kong is zelfs drie keer gemaakt, in 1933, 1976 en 2005. In alle drie is er een prominente rol voor het Empire State Building. De versie uit 2005 van Peter Jackson is het spectaculairst, mede door de beelden van Times Square en omgeving in de jaren dertig. Alles komt uiteraard uit de computer, maar het is erg fraai om te zien. Er schijnt zelfs alweer aan een vierde versie te worden gedacht, die ongetwijfeld nog spectaculairder zal worden. En ook dat andere monster, Godzilla, spookt natuurlijk door New York, net als de aliens in Men in Black.

Meer filmtips voor New York-gangers

Nog een paar suggesties uit de eindeloze lijst:

  • Rosemary’s Baby (1968), opgenomen in het Dakota Building bij Central Park waar later John Lennon kwam te wonen. Je komt het gebouw niet in, maar ook van buiten ziet het er al tamelijk griezelig uit.
  • Midnight Cowboy (1969) met Dustin Hoffman, over twee zwerver-zwendelaars in de stad.
  • The Taking of Pelham One Two Three (1974, remake in 2009) over de kaping van een subway-trein.
  • New York, New York (1977), romantische musical met Liza Minelli en Robert de Niro.
  • Wall Street (1987, met het beroemde citaat van hoofdrolspeler Michael Douglas ‘greed is good’) over nietsontziende beurshandel.
  • Moscow on the Hudson (1984), een alweer wat vergeten film van Robin Williams die als een gevluchte Russische saxofonist aan de bak probeert te komen.
  • Desperately Seeking Susan (1985), een zéér luchtige komedie met Madonna in een van de hoofdrollen.
  • When Harry met Sally (1989), een tikje voorspelbare komedie met de beroemde scène in Katz’s Delicatessen (nee, meer zeggen we niet; de zaak is sowieso een bezoek waard).
  • Birdman (2014), serieuze en hilarische verwikkelingen rond een theatergezelschap op Broadway.
  • En tot slot een persoonlijke favoriet: Inside Llewyn Davis uit 2013 van de gebroeders Coen, over een sappelende folkzanger die rond 1960 in Greenwich Village carrière probeert te maken.
Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan