Molson

molson logo Zelfs mensen die niet in een kroeg te vinden zijn, zullen vroeg of laat Molson Canadian opmerken. Naast het feit dat Molson het op een na best verkochte biertje in Canada is, staat het merk namelijk bekend om zijn humoristische en indrukwekkende tv-commercials.

Het merk Molson

Molson Canadian wordt gebrouwen door de Molson Coors Brewing Company, die half Canadees en half Amerikaans is. Het merk Molson Canadian wordt vanzelfsprekend vooral in Canada geschonken, hoewel het bedrijf steeds meer aangepaste recepten ontwikkelt om het biertje op de Amerikaanse markt af te stemmen. In het meest recente hoofdstuk van het succesverhaal van Molson Canadian wordt er zelfs gesproken over een uitbreiding naar de Europese markt.

Molson probeert op alle markten een natuurlijk imago uit te dragen. Vaak wordt er verwezen naar de ongerepte natuur van Canada, waar de pure bieren van Molson vandaan komen. Molson noemt haar eigen bier ‘Canadese sfeer in een fles’. Het bier wordt gebrouwen met puur water, zuivere hop en zonder conserveermiddelen. Molson Canadian is ‘net zo fris als het land waar het vandaan komt’.

Geschiedenis

John Molson was een Brit die halverwege de achttiende eeuw op jonge leeftijd naar de Canadese kolonie emigreerde. De ondernemingsdrift zat hem in het bloed. Zo bouwde hij het eerste Canadese stoomschip, speelde hij een sleutelrol in de oprichting van het eerste ziekenhuis en theater in Montréal en plande hij vlak voor zijn dood de eerste Canadese spoorweglijn. Zijn allereerste project in Canada was echter een brouwerij aan de St. Lawrencerivier in Montréal, die hij in 1786 oprichtte. De brouwerij zou na enkele jaren de eerste drankexporteur van Canada worden.

Molson was, getuige zijn inzet voor de bouw van een ziekenhuis en een theater, een maatschappelijk betrokken man. Dat was een van de redenen dat zijn bier meteen vanaf het begin populair was. Molson merkte zelf op dat zijn bier ‘overal gewaardeerd werd boven mijn oprechte verwachtingen’. Zijn maatschappelijke betrokkenheid liet hij andermaal zien toen hij in 1797 op het terrein van de brouwerij een houtzagerij liet bouwen. Hiermee wou tegemoetkomen aan de materiaalschaarste die er toentertijd in Montréal heerste.

De groei van de brouwerij

Het succes van het bier creëerde ruimte om uit te breiden. Molson begon een thuisbezorgservice voor bier, startte met adverteren in kranten en kon het zich zelfs veroorloven om glazen flessen te produceren. In de navolgende jaren namen de zonen van John Molson de taken over en werd de diversificatie van het bedrijf voortgezet. De brouwerij begon zijn eigen gist te produceren, er werden nieuwe verpakkingen ontworpen om aan de grote vraag te kunnen voldoen en buiten de brouwerij werden schepen, banken en hotels gebouwd door de familie. Het pronkstuk zou de eerste Canadese spoorlijn worden, die werd aangelegd tussen Champlain en St. Lawrence. John Molson, de man met wie het allemaal mee begon, zou de opening van de spoorlijn niet meer meemaken. Hij overleed in januari 1836, enkele maanden voordat de eerste trein over Canadese rails reed.

In de negentiende eeuw groeide het bedrijf nog sneller. Dankzij de intrede van elektriciteit kon de productiviteit worden opgevoerd. Bovendien zorgde de mogelijkheid tot koeling ervoor dat het ook in de zomer rendabel werd om bier te brouwen. Tussen 1907 en 1909 verdubbelde de bierproductie van één naar twee miljoen gallon (1 gallon = 3,78 liter) bier per jaar. En de productie bleef maar stijgen: in 1949 werd er maar liefst 25 miljoen gallon gebrouwen. De 100 miljoen werd bereikt in 1971.

Na de Tweede Wereldoorlog ondernam de brouwerij weer nieuwe stappen. Om haar concurrentiepositie te verbeteren begon de Molsonbrouwerij andere brouwerijen over te nemen. De Fort Garry Brewery in Winnipeg en de Newfoundland Brewery zijn slechts enkele voorbeelden van de vele kleine brouwerijen uit heel Canada die zich aansloten bij de Molsonfamilie. Traditioneel bleven de Molsons zich ook buiten de biersector roeren. Houtbedrijven werden opgekocht, autoraces werden georganiseerd en het biermerk begon zich vanaf de jaren vijftig flink te manifesteren in de ijshockeywereld. Dit laatste bleek een slimme zet. Het ijshockeypubliek koppelde na verloop van tijd de nationale ijshockeytrots aan het biermerk, dat steeds meer ging adverteren met sterk nationalistische slogans en reclamespots.

Vandaag de dag is Molson de grootste brouwer van Canada en de dertiende van de wereld. Het is inmiddels gefuseerd met Coors, een van de grootste brouwers van de Verenigde Staten, om de vertegenwoordiging van Molson op de Amerikaanse markt te vergroten. Met deze financiële macht heeft de Molson Coors Brewing Company ook haar maatschappelijke rol kunnen vergroten. De brouwerij is een tijd lang eigenaar geweest van de Montréal Canadiens, een van de meest traditierijke teams uit de National Hockey League. Daarnaast verbond Molson haar naam aan de Indycar Race van Montréal. Molson was verder een van de belangrijkste sponsoren om de Olympische Winterspelen van 2010 in Vancouver binnen te slepen.

De branding van Molson: Sport, Canadese trots en humor

Een belangrijke reden voor Molson om in 2010 de Olympische Spelen naar Vancouver te halen, was de nationale trots van het land. Molson speelde in op de wens van de gemiddelde Canadees om de Olympische ijshockeycompetitie naar Canada te halen. Deze twee thema’s, trots en ijshockey, komen nog steeds duidelijk naar voren in het imago dat Molson naar buiten draagt. De Canadese trots sijpelt overal doorheen. Het bier wordt aangeprezen als ‘het beste dat dit land ons heeft te bieden’ en in de ‘Made from Canada’-reclames zet een zware stem uiteen hoe fantastisch de natuur van het land is (‘We have more square feet of awesomeness than any other nation on earth’). Ook in de ‘I am Canadian’-commercials staat de nationale identiteit centraal, waarbij haarfijn wordt uitgelegd hoe de Canadese etiquette in elkaar steekt; ‘Je gebruikt je arm als ijskrabber, je spreekt Engels en Frans, geen Amerikaans, je hebt ergens op je lichaam een ijshockeylitteken en je vult de bierglazen van je vrienden voordat je je eigen glas vult’.

Deze Canadese trots heeft veel te maken met de ruige natuur in het land. Daarnaast wil men maar al te graag duidelijk maken dat Canada geen Amerika is. Molson speelt hier op in, door een flinke dosis humor aan de reclamespotjes toe te voegen. Vooroordelen over de Canadese taal (‘Canada, ey’) en de bever worden van tafel geveegd of juist bevestigd en de Amerikaanse maanlanding wordt op hilarische wijze in twijfel getrokken.

De producten en het erfgoed van Molson

De klassieke Molson Canadian, zeg maar het gewone 5%-biertje van de brouwerij, werd ontwikkeld in 1959. Het is een van de populairste biertjes van het land en heeft door de jaren heen verschillende prijzen gewonnen. De populairste variant op deze klassieker is de Molson Canadian 67, een ‘light beer’ dat slechts 67 kilocalorieën en 3% alcohol bevat. Het is sinds 2009 verkrijgbaar en staat in de VS op het menu als Molson Light. Een nog specifiekere variant is de Molson Canadian 69 Sublime, waarbij een frisse citroentint aan het bier is toegevoegd.

Molson brouwt naast de 69 nog een flink aantal andere bieren. Molson M is een licht koolzuurhoudend bier, Molson Export uit 1903 is het oudste recept van de brouwerij en wordt als ‘ale’ (amberkleurig, Brits gebrouwen bier) in het buitenland verkocht. Molson Dry (5,5%) wordt als een gemakkelijk en snel biertje gepresenteerd, Molson Ice wordt alleen in de Verenigde Staten verkocht en Molson Golden zit tussen amber bier en normaal pils in. Daarnaast brouwt het bedrijf nog een ander merk bieren, de Rickard’s, die meer volgens Europese traditie gebrouwen zijn. Rickard’s White is bijvoorbeeld afgekeken van de Belgische brouwprocessen en Rickard’s Dark van de Engelse traditie.

Zoals al uit het historisch overzicht bleek, is Molson ook op maatschappelijk gebied erg actief. Met het oog op duurzaamheid heeft de brouwerij in 2011 het Red Leaf Project opgezet, waarbij de lokale bevolking wordt opgeroepen om bomen te planten en enkele dagen per jaar parken en andere locaties worden opgeruimd. De behaalde resultaten worden vervolgens gevierd met parkfestivals door het hele land. In Montréal, maar ook daarbuiten, vind je talloze gebouwen die naar de familie vernoemd zijn of die door de brouwerij gesponsord worden. Zo kun je op de campus van McGill University in Montréal een bezoek brengen aan het Percival Molson Memorial Stadium, heeft Toronto het Molson Canadian Amphitheatre, strijden ijshockeyers jaarlijks om de Molson Cup en worden er het jaar door verschillende Molson Indy Races georganiseerd.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan