Wait to be seated

door Maurits van den Toorn di 22 mrt. 2016 9:00

Het is een tekst die zo vaak wordt gebruikt dat het een gevleugelde uitspraak is geworden: ‘Please wait to be seated’, oftewel het bordje dat je bij de ingang van bijna elk restaurant tegenkomt. We vinden dat als Europeanen die gewend zijn zelf een plekje uit te zoeken nogal overdreven gedoe, maar het is in de praktijk eigenlijk best handig.

Regels en afspraken

Bij ons is het gebruik dat je zelf een restaurant binnen stommelt en ergens gaat zitten. Alleen in de chiquere etablissementen met ontvangst (jas naar de garderobe, etc.) word je gewoonlijk naar een tafel geleid. In de Verenigde Staten is dat in praktisch alle restaurants gebruik, ook als dat zonder al te veel egards gaat. Alleen in heel eenvoudige tenten wordt er wel eens met een handgebaar aangegeven dat je het zelf mag uitzoeken. Om aan alle twijfel een eind te maken – Amerikanen zijn erg voor Regels en Afspraken – zie je dan ook wel eens een bordje met ‘Please seat yourself’.

Dat ‘wait to be seated’ (soms in de vorm van een tekst als ‘hostess will seat you’) komt in onze ogen misschien overdreven over, maar het is eigenlijk een heel goed systeem. Degene die je naar je tafel brengt, heeft meestal ook de menukaarten bij zich en seint direct een ober of serveerster in dat er klanten zijn. Op die manier hoef je niet eindeloos te zitten wachten tot iemand van het bedienend personeel eens een keer in de gaten heeft dat er klanten zijn. Als je toch de vrijheid neemt om zomaar zelf ergens te gaan zitten, is de kans trouwens groot dat je dat ook in Amerika overkomt; ’t zou zomaar een vorm van stille wraak van het personeel kunnen zijn… Het wordt in ieder geval niet gewaardeerd.

In restaurants met dit bordje brengt een medewerker je naar de tafel. Foto: Steve Snodgrass

Een efficiënt systeem

Het is een systeem dat natuurlijk ook goed – dat wil zeggen efficiënt – voor het restaurant is: de klanten kunnen op de gewenste plekken worden neergezet, rekening houdend met reserveringen elders. En vervolgens worden de klanten snel bediend. De efficiency daarvan is gewoonlijk wat je noemt opmerkelijk, net als de procedure na afloop: lang blijven plakken is er niet bij, zodra je aangeeft niets meer te willen, verschijnt binnen enkele tellen de rekening op tafel en dient er betaald te worden, zeker als het druk is. Zo zijn de tafels weer snel beschikbaar voor de volgende lichting gasten, er moet tenslotte omzet worden gemaakt.

Die betaling dient trouwens vergezeld te gaan van een, in onze ogen, forse fooi, maar daar hebben we het al eens over gehad.

Deze maand: aflopende vroegboekkorting camperhuur
Bekijk acties per verhuurder
10% korting op hotels bij complete autoreizen
Bekijk autoreizen
Kom naar onze infodag op 16 of 28 december.
Meld je aan
Reisinspiratie opdoen in de kerstvakantie? Bezoek onze infodag op donderdag 28 december!
Meld je aan