Wild West Wyoming

Door Fam. de Gier - 08-08-2015 06:33

Vanuit SLC zijn we enkele dagen 'offline' geweest, wat vooral voor de kids best afzien was. Want wat is een wereld zonder WiFi tegenwoordig 😝! In ieder geval: we konden ons volop overgeven aan de prachtige ecologische verschijnselen en de wildernis! De reis ging via Grand Tetons NP, met gelukkig nog een plekje op de camping bij Colter Bay aan het prachtige Lake Jackson. Het was hier drukker dan we hadden verwacht. Helaas waren er de nodige regenbuien, waardoor het uitzicht niet altijd even mooi was, maar het geheel deed aan de Alpen denken en we konden de gletsjers van de Tetons wel zien! De naam van het NP gaf de nodige hilariteit bij onze tieners, visueel ingesteld als ze zijn 😂. Daarna volgden 2 volle dagen in Yellowstone, waar we gelukkig de campings al wel ruim vantevoren geboekt hadden: zonder reservering geen plaats in de 'herbergen'. We bezochten eerst het geysergebied, waar Old Faithful ons exact volgens schema een prachtige      fontein van water en stoom toonde en liepen een route langs andere hotsprings met de prachtigste kleuren. De geur van rotte eieren namen we op de koop toe! Op weg terug naar de camping bij Grant zagen we de eerste (verdwaalde?) buffel die dreigend in het veld lag. Dus niet te dichtbij komen... Ze rennen 30 mijl per uur en deze joekel zou zijn poot er niet voor omdraaien! We besloten vroeg te gaan slapen om vroeg op pad te gaan de volgende ochtend: alles voor het spotten van wild! Nou, dat lukte hoor: kuddes bizons in de vallei ten zuiden van de Canyon de volgende morgen. Grappig om te zien dat bizons in gezinsvervangend optrekken, paps met aan zijn zijde mams en kind bizon er achteraan. 'Vrijgezelle' mannetjes lopen stoer langs en over de weg, wat de doorstroming van het verkeer niet ten goede komt. Foto's in overvloed geschoten natuurlijk! Bij de Canyon daalden we een paar honderd meter af naar een van de watervallen (100m diep, donderend geweld)... Naar boven kostte iets meer inspanning, want je vergeet dat je op 2500m bent! Soort hoogtestage dus 😅. Op weg naar Mammoth Hot Spings spotten we nog 2 grote herten (Elks) met enorme geweien. Bij Mammoth was het megadruk, wat gek was want we hadden het tot dan toe vrij rustig gehad, wsch toch ook een voordeel van vroeg op pad gaan. Arjen en ik hadden het gevoel dat er nu veel minder activiteit was dan 15 jr geleden; er stroomde veel minder water over de diverse terrassen. Later lazen we dat dit idd het geval is. Het toetje qua wild kregen we op de terugweg. Vlak voor Tower Roosevelt was een zwarte beer op zoek naar bessen met in haar kielzog 2 kleintjes! Zo schattig om die huppelende 'knuffels' te zien. De ranger die even later arriveerde stuurde ons echter allemaal terug; we waren te dichtbij blijkbaar... 100 m afstand houden is toch verder dan je denkt! Moe maar voldaan kropen we die avond in ons bedje. Ons avontuur in WWW was nl nog niet ten einde: op naar Cody voor een nieuw hoogtepunt: de rodeo! 2 uur entertainment van de hoogste plank en dat voor $20 pp + natuurlijk cola en popcorn. Echt een topavond gehad, de kids hebben ook hun ogen uitgekeken, vooral het stierrijden was super spannend, maar gelukkig waren er geen grote ongelukken, al kreeg een van de cowboys wel een flinke trap in zijn ribben. Opmerkelijk was ook dat eraan het begin door de speaker een gebed om een veilige avond werd uitgesproken en indrukweekend was het volkslied dat uit volle borst werd gezongen... Zie zoiets nog niet gebeuren bij een evenement in Nederland, maar ook dat is 🇺🇸. De Old Trail Town gaf ons vanochtend nog een blik terug in de geschiedenis, waarna we via Thermopolis met een duik in de hotsprings aldaar (40 gr C), via de Plains (veel Pronghorns, soort herten gespot) in Casper zijn aangekomen. Nu lekker slapen!

Nel&Joop 09-08-2015 22:54 {{button-33941}}

Hallo Ingrid, Arjen, Deborah en Rick,
Met veel belangstelling volgen we jullie reis in Amerika. Heel mooi en voor ons ook veel herkenningspunten van onze reis in 1996! met Henk en Gerrie(o.a. Cody-Old Faithful-Rodeo).Geniet ervan. Wij denken nog met heel veel genoegen aan onze Amerika-reis terug en ook aan Bellevue-Seattle, waar we bij jullie te gast waren.
Liefs van Nel en Joop

Uit ons vakantieverslag over het bezoek aan de Rodeo

‘s Avonds staat de rodeo op het programma. Als je in Buffalo Bill town bent moet je dat ook meemaken. We zien steigerende paarden en stieren met hun berijders. Een paar cowboys lukt het zelfs om op het paard te blijven zitten. Een van de stieren gaat in z’n ‘hok’ zo te keer dat de cowboy er niet meer mee de arena in durft. Tussendoor krijgen we een leuke komische act van een paar cowboy-clowns met een gammel brandweerautootje dat knalt en vuurwerk spuugt. Om kwart over tien is het spektakel afgelopen en zoeken we de blokhut weer op