zevenduizend zeshonderd vijf en negentig kilometer verder

Door Anneke & Rinus - 05-05-2022 14:54

De laatste dagen voor vertrek hebben we gevuld met ons huis in rust modus brengen voor 6 weken, koffers inpakken, inchekken bij de camperverhuurder, de luchtvaartmaatschappij en de inreis papieren via de canarrive app op orde brengen.

De prijzen van de hotels op Schiphol slaan werkelijk nergens meer op, voor ruim 200 euro een nachtje slapen. Alternatief een arrangement met een overnachting, een diner en ontbijt in Amstelveen. Het avontuur is begonnen. Donderdag de auto bij Dick geparkeerd en met de bus naar Schiphol.

Om 10 uur op Schiphol. Eerste actie wat euro's inwisselen voor Canadesche dollars, wat handgeld is altijd praktsich. Daarna direct zonder problemen koffers afgegeven, door de veiligheidscontrole heen en paspoort controle om 11.10 uur alles gepasseerd en nu eerst maar een kopje koffie. De een na laatste hindernis is de documenten controle, ook hier geen wachttijden.

We zijn op tijd vertrokken de zon schijnt boven Navanut, dit is het noordelijkste en grootste territorium van Canada. De bevroren ijsvelden zien er vanaf 11 kilometer hoogte prachtig uit.

Na 9 en een half uur zijn we geland in Vancouver.  Ik was een van de gelukkigen die uitgeloot werden voor een covid test. Eerst een registratieproces in en daarna in de rij voor de Canadesche wattenstokjes. Gelukkig hoef je niet meer direct in quarantaine en mag je de testuitslag afwachten. Buiten is het koud 10 graden en nat. De gratis shutlle bus voor het hotel liet ons weten dat hij nu vliegtuigbemanningen naar hotels ging brengen en dat wij over 40 minuten aan de beurt waren, het is ver na middernacht nederlandse tijd dus de fut is er wel een beetje uit. Een taxi heeft ons naar het hotel gebracht. Nog even wat eten en om acht uur naar bed, Slapen was moeizaam, gedroomt over een quarantaine in Canada, en Anneke vertrok met de camper. Tot ziens maar weer. Maar gelukkig om zes uur de testuitslag gekregen, na registreren, inloggen en uploaden goed nieuws, een negatieve Covid uitslag. De dag maar beginnen met een kopje koffie, douchen een ontbijtje en dan om 9.15 urr de taxi naar Canadream om onze camper op te halen. Om 10 uur bij Canadream korte procedure waarna we om half elf begonnen met het controleren en het inruimen van de camper. Op weg naar de Walmart voor de boodschappen en de Telus prepaid kaart voor de telefoon geregeld. De Walmart is achteraf niet zo een goede keuze, net als in ons dorpje. Buy with the locals.

Eindelijk konden we op weg naar Lake Errock voor onze eerste stop bij Anneke en Bill. Veel files onderweg zodat we pas tegen vijf uur aankwamen.  Het wederzien na twintig jaar was bijzonder hartelijk en we voelden ons direct thuis.

Om acht uur 's-avonds was de pijp uit en zijn we gaan slapen. In de vroege ochtend een wandeling gemaakt met Anneke Anderson en de hond, een lieve Golden Retriever. Daarna een scheiding van de sexes, Bill en Rinus en Anneke en Anneke zijn boodschappen gaan doen. Anneke was wat kleding vergeten, dus shoppen en Rinus is met Bill op zoek gegaan naar drank voor de hele reis.

Het is nat en koud toch een korte wandeling gemaakt en rond gekeken bij Harrison Hotsprings. Prachtig uitzicht op de Coastal Mountains met sneeuw op de toppen en het meer.

Gezellig uit eten geweest met zijn vieren.

Wij hebben goede route tips gekregen voor de komende week zodat wij de most scenic route kunnen nemen. Indrukwekkend zijn de verhalen over de overstromingen en de grote branden na de hittegolf in dit gebied. Canabis is gelegaliseerd in Canada en wordt hier dan ook gekweekt, een aanzienlijk deel wordt geexporteerd naar u raad het al..........

We raken gewent aan het tijdsverschil en met al dat geslaap zijn wij zondagochtend vroeg op, het is een natte en regenachtige dag maar goed misschien brengt de dag nog wat zon. Naast kolibries en een soort Blue Jays hieronder nog twee wildlife foto's.