Salmon Arm, British Columbia
Salmon Arm is een stadje aan een van de vier armen van het Shuswapmeer, dat een H-vorm heeft. Het meer is een geliefde vakantiebestemming. Met vierhonderd kilometer aan oevers, 22 provinciale parken en omringende bergen zijn er veel buitenactiviteiten mogelijk. De plaats Salmon Arm kreeg haar naam door de aanwezigheid van grote zalmscholen in de zuidwestelijke arm van het meer.
Bezienswaardigheden & activiteiten
Salmon Arm Wharf
Wie in Salmon Arm komt, moet zeker gaan kijken bij de pier. Deze pier is met 300 meter lengte de grootste in Noord-Amerika en biedt een prachtig uitzicht op het vogelreservaat. Met je verrekijker of telelens kijk je uit over de Salmon Arm Bay, waar de grootste populatie zwanehalsfuten van British Columbia broedt. Het is ook een nestel- en rustplaats voor 250 tot 500 soorten migratievogels!

Shuswap Farm & Craft Market
Op deze markt vind je elke dinsdag- en vrijdagochtend huisgemaakte producten uit de streek, zoals fruit, groente, honing, jam en kruiden. Ook wordt er handwerk aangeboden.

Old Flume Trail
Het meest bijzondere wandelpad van Salmon Arm is ongetwijfeld de Old Flume Trail bij de Bear Creek. Deze route dankt zijn naam aan de houtblokken die via de houten goten vanaf de bergtoppen naar de zaagmolen bij Adams Lake getransporteerd werden. Als je de route volgt, zie je de restanten van de zwemgoten, evenals een beschrijving van de manier waarop het transport plaatsvond.
R.J. Haney Heritage Park & Museum
Het verleden komt tot leven in het R.J. Haney Heritage Park & Museum. Op het terrein vind je Salmon Arm Museum & Archives, Haney Heritage House, North Broadview School en Newnes Blacksmith Shop. Als je genoeg van de geschiedenis hebt, kun je de twee kilometer lange Nature Trail lopen.
Omgeving
Roderick Haig-Brown Provincial Park
Dit park omvat de gehele lengte van de Adams River en staat vooral bekend om de run van de Sockeye-zalm. In de maand oktober zwemmen de zalmen in groten getale in de Adams-rivier. Eens in de vier jaar is er een "dominante run", waarbij er meer zalmen te zien zijn dan in andere jaren. Het Roderick Haig-Brown Provincial Park heeft een netwerk van 26 kilometer aan wandelpaden: het Flume Trail System voert je naar een mooie waterval in de Bear Creek. De spectaculaire stroomversnellingen in de Adams River zijn populair onder rafters en kajakkers. Het park is vernoemd naar Roderick Haig-Brown, een politierechter, schrijver, visser en natuurbeschermer. Het natuurpark ligt 35 minuten rijden ten noorden van Salmon Arm.

Herald Provincial Park
Dit park ligt aan de westelijke oever van Salmon Arm/Shuswap Lake en bestaat uit twee geografische gebieden: het hoger gelegen land en de vlakke rivierdelta. Er zijn een aantal inheemse woningen te bezichtigen. Ten westen van de beek zijn bijvoorbeeld overblijfselen van kekuli (ondergrondse huizen) te zien. Een leuke activiteit is de korte wandelroute naar de Margaret Falls; een 61 meter hoge waterval. Je wandelt door een oud cederbos waarin veel verschillende vogels leven. Ook kun je hier kajakken, kanoën en varen. Herald Provincial Park ligt 23 minuten rijden ten noorden van Salmon Arm.
Shuswap Lake Provincial Park
Het Shuswap-meer heeft vier armen, waardoor het de vorm van een H heeft. Shuswap Lake Main Arm, Salmon Arm, Anstey Arm en Seymour Arm komen samen in het smalle Cinnemousun Narrows, ten noordoosten van Sicamous. Het Shuswap Lake Provincial Park (dus niet het Shuswap Lake Marine Park) ligt in de oude delta van Scotch Creek en heeft een zandstrand van een kilometer lang en bevat heel Copper Island. Er is twaalf kilometer aan verharde wandelpaden. Shuswap Lake Provincial Park ligt 42 minuten rijden ten noordwesten van Salmon Arm.

Kingfisher Environmental Interpretive Centre
Bij Enderby ligt een zalmkwekerij. Het centrum werd opgericht in 1981 door inwoners van het Shuswapgebied, toen zij ontdekten dat de Chinookzalm in de Shuswaprivier met uitsterven werd bedreigd. In het centrum worden 500.000 zalmen per jaar gekweekt. Bezoekers kunnen één van de natuurgeschiedeniswandelingen maken. De kwekerij lig 42 minuten rijden ten zuidoosten van Salmon Arm.
Vervoer
Greyhound Bus Lines verzorgt de busritten in de provincie, onder andere naar Kamploops en Kelowna. Daarnaast heeft Salmon Arm een busdienst naar locaties in de directe omgeving: Shuswap Regional Transit System. Er zijn acht buslijnen en de bussen vertrekken op doordeweekse dagen ieder half uur of ieder uur. Onder andere Canoe, Sorrento Enderby, Silver Creek en Sandy Point kunnen per bus bereikt worden. Op zaterdag zijn er minder busdiensten en op zondag rijden de bussen niet.
Feiten
Provincie | British Columbia |
---|---|
Regio | Shuswap Country |
Oppervlakte | 155 km² |
Hoogte | 396 meter |
Inwoners | 17.000 |
Tijdzone | Pacific Time Zone (tijdverschil met Nederland: 9 uur vroeger) |
Klimaat
In de winter is het redelijk koud in Salmon Arm. De gemiddelde temperatuur in januari ligt tussen de -7 ('s nachts) en -1 graden Celsius (overdag). November, december en januari zijn niet alleen koud, maar ook nat. De meeste neerslag (sneeuw) valt in deze periode van het jaar. Van november tot en met maart vriest het 's nachts, en ligt de temperatuur overdag vrijwel nooit hoger dan 8 graden. In de zomer is het warm en droog. De gemiddelde temperatuur in juli en augustus ligt overdag rond de 25 graden Celsius. Mei en september zijn ook aangename maanden, met maxima van 20 graden.
Geschiedenis
De eerste indianen die in Salmon Arm leefden, waren vissers en jagers. Ze verhandelden hun vachten aan de blanken. Aan het eind van de negentiende eeuw voerden de blanken het Europese concept van individueel landbezit in. Het gevolg hiervan was dat de indianen naar de westkant van de huidige stad moesten verhuizen, waar weinig tot geen vruchtbare grond was.
Pas in het midden van de negentiende eeuw, toen er een ‘railway camp’ van de Canadian Pacific Railway gevestigd werd, ontstond er een groot dorp. T.H. Hatherly en zijn zoon werden in 1885 de eerste blanke inwoners van de huidige stad. Toen er in 1890 een postkantoor kwam, was de plaats Salmon Arm officieel geboren.
Salmon Arm werd in de volgende jaren uitgebreid met wegen, een brug, een winkel en een school. In 1912 werd de plaats omgevormd tot een stad. Dit deed men omdat men naar een goed elektriciteit- en watersysteem verlangde. Het begin van deze nieuwe periode bracht echter niet veel goeds: de economie kwam in slecht weer terecht. De bevolking, die tot dan toe voornamelijk leefde van de fruitteelt, zag de oogst mislukken door extreme vrieskou. Hierna is de industrie nooit meer helemaal opgebloeid. In 1948 realiseerde men uiteindelijk het langverwachte watersysteem, waarop zowel irrigatiekanalen als huishoudens werden aangesloten. Nieuwe inkomstenbronnen waren de bosbouw en houtindustrie. De voordelige ligging aan de Canadian Pacific Railway heeft hier zeker een rol in gespeeld.