Confederation Bridge, New Brunswick - PEI

confederation bridge oost-canada De Confederation Bridge verbindt de Oost-Canadese provincies New Brunswick en Prince Edward Island (PEI). De tolbrug is 12,9 kilometer lang en overspant de Straat van Northumberland. Over de brug loopt een tweebaansweg van Trans-Canada Highway. Je kunt de oversteek maken met je eigen auto of camper, of gebruik maken van de shuttledienst.

Bezienswaardigheden

Oversteken

Voor een bezoek aan Prince Edward Island kun je de Confederation Bridge oversteken. De shuttlebus is de goedkoopste optie, deze kost $4,25 per persoon (wijzigingen voorbehouden). Een oversteek met de auto kost $45,50. De oversteek duurt ongeveer 10 minuten. Om veiligheidsredenen mag je op Confederation Bridge niet wandelen of fietsen.

Bijzonderheden

De pijlers onder Confederation Bridge hebben aan het wateroppervlak een kegelvormige uitsparing. Dat is om de brug te beschermen tegen de vele ijsschotsen die over de Straat van Northumberland drijven. Doordat de pijlers schuin omhoog lopen van onder het water, wordt het ijs omhoog geduwd. Daardoor breekt het af of wordt het van de pijler weggeduwd. Deze constructie is gebaseerd op trial and error; eerdere bruggen waren bezweken door ijsbotsingen. De constructiemethode maakt Confederation Bridge ook veiliger voor eventuele aanvaringen met schepen.

Geschiedenis

Van veerpont naar brug

Tot eind jaren 80 konden Canadezen en bezoekers Prince Edward Island alleen met de veerboot bezoeken. Tijdens een volksraadpleging besloot men dat er een brug moest komen die het eiland met New Brunswick zou verbinden. Sceptische eilandbewoners vroegen zich af welke invloed een definitieve verbinding met het vasteland zou hebben op hun manier van werken en leven. Toch stemde een kleine meerderheid van de eilandbewoners tijdens een referendum in met de bouw van de brug.

Ballast Nedam

Op 7 oktober 1993 startte de bouw van Confederation Bridge. De bouw werd uitgevoerd door verschillende bedrijven, waaronder het Nederlandse Ballast Nedam. Ruim vijfduizend bouwlieden werkten vier jaar lang aan de aanleg van de brug. Veel onderdelen van de Confederation Bridge werden gemaakt op het vasteland. In juli 1995 waren de onderdelen klaar en werden ze door pontons naar het open water getrokken. Een gigantische drijvende hijskraan hielp bij de bevestiging. Het middelste deel van de brug (de Navigation Span) werd ruim een jaar later aangelegd; een mijlpaal! Hoewel de brug al in november 1996 voltooid was, duurde de constructie van het wegdek en de tolpoorten nog een half jaar. Op 31 mei 1997 was daar de heuglijke opening van de Pont de la Confédération.

Wegdek in cijfers

Confederation Bridge bestaat uit een tweebaans wegdek van 12,9 kilometer dat wordt ondersteund door rechthoekige kokers. De kokers staan in verbinding met 62 pijlers die steeds een overspanning van 250 meter ondersteunen. Het wegdek is elf meter breed en ligt 40 meter boven het wateroppervlak. Om scheepvaartverkeer niet te hinderen, is een klein gedeelte van de brug extra hoog gemaakt. De naam 'Confederation Bridge' verwijst naar de Confederation of British Nort America; het proces waarmee in 1867 de eenheid van Canada beklonken werd.