HA ! We zijn er New York :O

Door Willem en Martijn - 17-07-2008 07:40

Dit verslag is ook te vinden op http://martijnisweg.waarbenjij.nu

Na ingecheckt te hebben op Schiphol zaten we rond 12:00 in het vliegtuig richting Washington. Samen met, op Schiphol tegengekomen, een look-a-like-koppel; ze stonden achter ons in de rij en lijken precies (voor de kenners) op Michael en Dwight uit The Office. Onbetaalbaar :'Wink.
Anyway, het vliegtuig was toch iets kouder dan wij hadden gedacht (zit je dan in je 3kwartbroek en zomerblouse) maar gelukkig kreeg iedereen een deken, en daar is grondig gebruik van gemaakt. Tijdens de vliegreis konden we genieten van een best te pruimen vliegtuigmaaltijd en een aantal films. Al met al gingen de 8,5 uur vrij snel voorbij, en na een vlotte overstap in Washington stonden we om 16:25 op JFK Airport, New York!
Aangezien er, hoorde ik van mijn reispartner, geen research gedaan was hoe we precies bij het hotel kwamen gingen we eerst op zoek naar iets van vervoer anders dan taxi's; metro bijvoorbeeld. Ik had al een Subway gezien, 60 meter verderop, maar dit betrof de welbekende broodjeszaak. We liepen die kant op en hoewel ik het eigenlijk al zag aankomen was inderdaad de reactie 'Oh...dit is voor broodjes' Juist Very Happy Eenmaal buiten hebben we een bus gevonden die voor 15$ pp naar Manhattten zou rijden. Na een wat vage overstap stonden we rond...hoe laat zou dat geweest zijn....19:45? Iig, we zijn afgezet bij het hotel alwaar we zijn ingechecked en onze bagage konden dumpen; de New York Inn.
De New York Inn noemt zichzelf hotel, maar is eigenlijk niet veel meer dan een veredeld hostel. Het grote voordeel is wel de locatie: midden in Manhattan, 1 straat van Time Square en Broadway. Overalin de buurt dus. En meer dan slapen doen we er toch niet; prima Wink.

New York is erg overweldigend zo'n 1e keer. Buiten Manhattan viel het nog wel mee, maar je bent daar 1 minuut en je kijkt je ogen uit. Dit was vooral de 1e dag voor mij behoorlijk wennen; de totale allesoverheersende drukte komt van alle kanten op je af. Maar dat went snel, zo valt het nu eigenlijk niet eens meer op. Na een paar (te dure, check eerst de kaart volgende keer, noted) biertjes zijn we teruggegaan naar onze kamer, rond 00:30, en heb ik redelijk geslapen, Willem redelijk slecht, maar dat gaat ie nu even inhalen. Dat is het plan iig Very Happy

Om 07:30 stonden wij weer fris en fruitig (na de douche, die echt wel weer meer dan prima is) naast ons bed. Door ons hotel was ons verteld dat we ' s ochtends ontbijt konden halen op een trap naar beneden bij de receptie en dan rechts. Zo gezegd, zo gedaan, staan we opeens...in een Subway-restaurant! HUH! Weer terug, even vragen, zat toch wel goed, je kon daar gratis een ontbijtje krijgen Very Happy Wel apart, je stapt nietsvermoedend vanuit je hotel een subway in. Wordt een lang stukkie dit trouwens.

Vandaag hebben we een ticket gekocht voor een tourbus hier, voor 2 dagen, 25$ per dagpp. Vrij goedkoop aangezien je heel Manhattan Island + Brooklyn kan verkennen en ondertussen ook op verschillende gebouwen en plekken wordt gewezen door een aanwezige gids. Best relaxed. Na een verkenning van Time Square met eerdergenoemde bus richting het zuiden vertrokken. Na een rit van 3 kwartier zijn we uitgestapt bij ' t World Trade Center, Ground Zero. Het gedeelte zelf is moeilijk wat van mee te krijgen ivm de constructiewerkzaamheden voor de nieuw te bouwen toren, maar vlakbij deze groeve staat een kerk, St. Patrick's Cathedral. Het enige gebouw in de directe omgeving van Ground Zero wat het wonderbaarlijk heeft overleefd. Hier werden de vele vrijwilligers na de ramp opgevangen en verzorgd. Op het moment is er een klein museum over de 'geschiedenis' van 9/11; erg indrukwekkend om te zien. Op deze manier krijg je een klein gevoel hoe het op die dag geweest moet zijn.

Vervolgens hebben we, na een paar misverstanden, een WaterTaxi genomen van een uur die langs Manhatten Island, New Yersie, Vrijheidsbeeld en de Brooklyn en Manhatten bridge voer. Erg leuk om te doen weer met mooie uitzichten over de stad en zoals altijd supercommentaar. Ja, die gidsen hier kennen de stad op hun duimpje (althans, ze kunnen ook onzin vertellen natuurlijk, like we know). Hierna zijn we weer met de bus richting Time Square gegaan, ondertussen langs Central Park gereden. Dit gaan we ook nog bezoeken!

's Avonds even wat gegeten. We hadden de avond ervoor van iemand gehoord dat we bij Marriots met 50% korting kaarten voor musicals kon krijgen. ZIjn we even wezen kijken, en er waren nog zeker iets van 20 musicals beschikbaar met kortingen van 25 tot 50%. Uiteindelijk hebben we voor Chicago gekozen, omdat ik mij meende te herinneren dat dat wel een vrij groot succces is geweest. Beiden vrij vermoeid van de lange dag, en de dag ervoor, maar alsnog een hele mooie ervaring. Een Broadway-musical! Vooral het 2e gedeelte was erg goed, en een lekker enthousiast publiek! Hierna was het alweer 22:30 en hebben we besloten het hotel op te zoeken. Ik laat nog even wat achter hier, en duik nu ook m'n bed in (23:30 ondertussen alweer) Morgen gaan we het Empire State Building of Rockerfeller Center 'beklimmen' en waarschijnlijk naar Central Park. En dan de dag erna vliegen we om 08:00 richting Calgary! We'll keep you posted.

ADIOS

PS: New York is echt wat je ziet in films. Het klopt allemaal, alleen is het niet overladen met criminaliteit zoals je soms denkt. Je voelt je hier, in Manhatten, iig erg veilig!