Vraag en antwoord: Hotels

Tijdens je autoreis door Amerika of Canada overnacht je in hotels. Hoe zit het met inchecken en de borg? Is ontbijt inbegrepen bij mijn hotelovernachting? Op deze pagina vind je informatie over hotels in Amerika en Canada.

In een hotelkamer voor twee personen staat doorgaans één tweepersoonsbed. Een hotelkamer voor vier personen heeft twee tweepersoonsbedden. Reis je met twee personen en wil je elk een eigen bed? Dan moet je rekening houden met hogere kosten, omdat je betaalt voor een vierpersoons kamer. Soms is er een extra bed (‘roll-away') verkrijgbaar tegen een vergoeding. Het is vaak niet mogelijk dit van tevoren te reserveren. Houd er rekening mee dat roll-aways niet altijd even comfortabel zijn.

Het kan fijn zijn om hotelkamers naast elkaar te hebben. Als je dit wil, moet je dat aan ons doorgeven voordat je boekt. Indien gewenst, kunnen wij je voorkeur doorgeven bij het reserveren van de hotels. Echter, het hotel bepaalt welke kamers je krijgt. Een voorkeur opgeven biedt geen garantie op kamers naast elkaar.

We kunnen je uit eigen ervaring veel hotels aanraden en weten ook welke hotels reizigers graag kiezen. Daarnaast schrijven veel van onze reizigers reviews over de hotels die zij hebben bezocht in Amerika en Canada.

We zoeken standaard naar hotels die zo dicht mogelijk bij bezienswaardigheden liggen. Het kan daarom voorkomen dat je in onze offerte wat duurdere hotels vindt dan in de offerte van een concurrent. Vind je het geen probleem om wat verder te rijden naar je hotel? Laat het ons dan weten. Bij nationale parken in Amerika is het niet altijd mogelijk om een hotel in of dicht bij het park te vinden, het kan dan zijn dat je wat verder moet rijden.

Bij een motel heeft bijna elke kamer een eigen voordeur, waarvoor je een auto kunt parkeren. Dit is erg handig bij het naar de kamer brengen van de bagage. Kamers op een bovenverdieping hebben die mogelijkheid uiteraard niet. Daar komt de voordeur uit op een galerij.

Je krijgt enkele weken voor vertrek een mapje met vouchers. Deze sturen we per post naar je op. Controleer even of in dit mapje een voucher zit voor elk hotel dat je bij ons geboekt hebt. Deze vouchers vergoeden de overnachting (en een ontbijt wanneer dat van tevoren is geboekt). Het is niet mogelijk een vergoeding te krijgen voor niet gebruikte vouchers of zelf gemaakte veranderingen.

Bij aankomst in het hotel laat je de voucher zien zodat de receptionist(e) je reservering kan vinden. Je krijgt dan de sleutel of het pasje en uitleg waar je de kamer kunt vinden. Bij het inchecken moet je meestal borg betalen (zie hieronder). In luxe hotels is er soms iemand die je helpt om je bagage naar je kamer te vervoeren. Het is gebruikelijk om deze persoon een fooi te geven, bijvoorbeeld van $3 tot $5.

Bij veel hotels moet je een borg betalen. Dit bedrag verschilt per hotel en zal worden ingehouden op of (tijdelijk) afgeschreven van je creditcard. Het bedrag wordt na het uitchecken teruggestort als er geen 'incidentals' zijn gebruikt. Echter, het kan tot 30 dagen duren voor het bedrag weer op je kaart staat!

Handig om te weten als je reservering onvindbaar is: namen met tussenvoegsels als ‘van’ en ‘de’ zijn in de administratie van hotels vaak alfabetisch te vinden onder de ‘v’ of de ‘d’.

Zoek telefonisch contact met het hotel en geef je verwachte aankomsttijd door. Het telefoonnummer van je hotel vind je meestal op de voucher die je van ons krijgt. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat men de hotelkamer annuleert. Hiervoor is helaas geen vergoeding mogelijk.

Controleer goed alle kastjes en plankjes of je niets bent vergeten in de hotelkamer. Kijk ook even onder het bed. Lever vervolgens je sleutel/pasje in bij de receptie van het hotel. Je krijgt dan vaak een rekening. Controleer bij het uitchecken altijd zorgvuldig of er geen onnodige kosten berekend zijn. Als er zaken in rekening worden gebracht waar je het niet mee eens bent, maak dat dan kenbaar en bewaar de nota’s goed. Vraag ook wanneer de borg wordt teruggestort.

Ja, steeds meer hotels vragen parkeerkosten. Bij hotels in (grote) steden is dit bijna altijd het geval. Deze parkeerkosten kunnen vrij hoog zijn. Ook hotels buiten steden kunnen parkeerkosten vragen. De parkeerkosten zijn meestal niet bij de reissom inbegrepen en moet je ter plekke nog betalen, houd hier rekening mee. Daarnaast berekenen steeds meer hotels een zogenaamde 'resort fee'. Houd er rekening mee dat je deze ter plekke nog moet betalen. Ook de service en/of security charge die sommige hotels berekenen, zijn niet altijd bij je arrangement inbegrepen.

Incidentals zijn extra kosten, zoals maaltijden die niet zijn inbegrepen of gebruik van de minibar. Het hotel zal hiervoor je creditcard belasten.

Ga met een klacht over je hotel altijd eerst naar de receptie en probeer het probleem op te lossen. Lukt dit niet? Laat de hotelier dan zelf bellen naar de lokale reisagent ('incoming tour operator'), via het telefoonnummer dat op de voucher staat die je van ons hebt gekregen. Moet je zelf bellen, maak dan gebruik van een Amerikaanse of Canadese telefoon/simkaart. Bellen met je Europese simkaart heeft mogelijk hoge kosten tot gevolg, hiervoor is geen vergoeding mogelijk.

Veel hotels in Amerika en Canada hebben wifi. Om hiervan gebruik te maken, moet je meestal bij de receptie een inlogcode vragen. Het kan zijn dat de wifi alleen werkt als je in de lobby bent, of dat het gebruik beperkt is tot één of twee apparaten. De receptionist(e) kan je hierover meer informatie geven.

Boek nu je camper voor 2018!
Bekijk de vroegboekacties