Vraag en antwoord: Klachten

We doen ons uiterste best om jou de reis van je leven te bezorgen en werken hiervoor nauw samen met luchtvaartmaatschappijen, verhuurders en hotels. Toch kan het gebeuren dat je een klacht hebt over bijvoorbeeld je hotelkamer of je camper. In deze blog lees je wat je in zo'n geval het beste kunt doen.

Komt je koffer of tas gehavend uit het vliegtuig, of zelf helemaal niet? Meld dit dan direct bij de daarvoor bestemde balie in de buurt van de bagageband. Meldingen die niet direct op het vliegveld zijn gemaakt, worden namelijk niet in behandeling genomen door verzekeraars en luchtvaartmaatschappijen. Lees meer in onze blog over vertraagde of beschadigde bagage

Als je een klacht hebt over je hotel, ga je meteen naar de hotelreceptie en probeer je samen tot een oplossing te komen. Kom je er niet uit met de receptie, neem dan contact op met de lokale reisagent ("incoming touroperator"). Wie dit is en welk telefoonnummer je moet bellen, staat op de voucher die je van ons gekregen hebt in het mapje met reispapieren. Vraag bij voorkeur de hotelreceptie om het nummer te bellen of bel met een lokale telefoon/simkaart. Bellen met je Europese simkaart kan hoge kosten tot gevolg hebben. Indien de klacht door de lokale reisagent niet opgelost kan worden, mail ons dan. Wij gaan dan ons uiterste best doen om je klacht naar tevredenheid op te lossen. Houd er wel rekening mee dat wij door het tijdsverschil niet altijd direct een oplossing kunnen bieden.

Controleer het voertuig bij het ophalen goed op schade. Als er schade is, laat je dit noteren op het huurcontract. Test bij campers of alles werkt (vooral luifels en slide-outs) en kijk de inventarissen na: heb je genoeg beddengoed, servies en is de beloofde bezem er? Meld het aan de verhuurder als er iets niet klopt. Ben je in het geheel niet tevreden over de kwaliteit van het voertuig? Zeg dit dan ook, zodat er kan worden gekeken naar een oplossing. Camperhuurders: lees ook punt drie en vier in deze blog over camperhuur: de eerste dag

Laat je niets extra's aanpraten

Aan de balie bij autoverhuurders wordt vaak geprobeerd om extra's te verkopen, zoals verzekeringen en kilometerpakketten. Als je een auto bij ons boekt, is dat altijd inclusief een ongelimiteerd aantal kilometers én een verzekering voor schade, diefstal en aansprakelijkheid. Het is dus niet nodig om ter plaatse extra verzekeringen voor de huurauto af te sluiten. Bedenk wel: de kosten voor autohuur zijn exclusief het eigen risico. Bij schade aan het voertuig is de bestuurder in principe zelf verantwoordelijk voor het eigen risico-bedrag. Om je eigen risico af te dekken, kun je je voor vertrek via ons bijverzekeren. Vraag hiernaar bij onze reisadviseurs. Verder goed om te weten: een autoverhuurder moet jou een gratis upgrade geven als de geboekte categorie niet voorhanden is. Kijk goed het huurcontract na of er geen zaken op staan waar je niet voor hebt gekozen, zoals bijvoorbeeld de Fuel Service/Plus Road Assistence. Houd er rekening mee dat bij een groter automodel geen vergoeding mogelijk is voor eventuele hogere brandstofkosten.

Heb je onderweg een klacht over de auto of camper, dan bel je de verhuurder via het nummer voor hulp onderweg (‘roadside assistance’). Dit nummer is alleen gratis als je belt met een lokale telefoon of simkaart.

Het is erg belangrijk dat klachten direct worden gemeld bij je verhuurder of de lokale reisagent. Als je niets hebt gemeld tijdens je reis, heb je de verhuurder/lokale reisagent geen kans geboden om de klacht op te lossen. De kans is daardoor klein dat men je naderhand een vergoeding geeft. Vanaf 28 dagen na afloop van je reis nemen de lokale reisagenten bovendien überhaupt geen klachten meer in ontvangst.

Maak je onderweg extra kosten als gevolg van problemen of klachten? Bewaar dan altijd het bonnetje als bewijs. Dit geldt bijvoorbeeld voor gemaakte taxikosten indien een afgesproken transfer niet verschijnt en voor aankopen die je moet doen omdat je er onderweg achterkomt dat bepaalde items in de camperinventaris ontbreken. Ontbreekt er iets (groots) in de inventaris en wil je dit aanschaffen? Overleg dit voor je de aankoop doet altijd met je verhuurder! Je belt hiervoor het nummer van de road assistance.

Als je ter plaatse een compensatie accepteert voor een klacht, dan wordt de zaak beschouwd als afgehandeld. Wij kunnen dan niet meer voor je bemiddelen. Wordt er door de lokale agent een compensatie geboden en vind je deze niet passend, accepteer de compensatie dan niet en neem direct na thuiskomst contact met ons op.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan
{{javascripts}}