Antelope Canyon-Monument Valley

Door Patrick en Saviëlle - 07-03-2013 04:45 Gisteren aangekomen in Page, dit keer 'maar' 2,5uur rijden. Hier hebben we o.a. een kijkje genomen bij een van de grootste dammen van Amerika. Daarna hadden we een tour naar de Antelope Canyon geboekt, met een jeep en navajo gids naar de canyon gereden. Na een zeer hobbelige rit door het zand, zijn we aangekomen bij de canyon. Deze 'kloof' in de rotsen is vroeger ontdekt door een navajo meisje en tegenwoordig een groot toeristisch trekpleister. In de beginjaren kon men op eigen houtje naar de canyon, maar omdat de toeristen allerlei dingen in de rosten graveerden hebben ze besloten om alleen nog toegang te geven dmv een tour met navajo gids. Overigens hebben ze daarbij ook meteen de kans genomen om een fiks bedrag voor een tour te vragen :) maar dat is het zeker waard!! Met de gids loop je door de smalle rostkloof en zie je allerlei punten van lichtinval. Onze gids Rich kon ons tevens alle mooie fotopunten laten zien. Ondanks het overweldigende van de canyon, kan deze ook heel gevaarlijk zijn. Als het namelijk zo'n 50miles verderop in hoger gelegen gebied regent, dan stroomt dit allemaal richting de canyon. Dit kan een zogenaamde flash flood veroorzaken waardoor de canyon helemaal onder water loopt. Zelf rennen voor je leven heeft dan geen zin... In 1997 zijn hierdoor 11 mensen omgekomen, doordat hun gids niet goed de weersvoorspelling in de gaten hield. Deze gedachte hebben we maar snel losgelaten terwijl we door de kloof liepen... Vorig jaar in juli is nog heel veel water door de kloof gekomen, waardoor deze nou ruim 11feet dieper is geworden. Door water- en windinvloeden verschilt de diepte van de kloof iedere keer een aantal meter. Al met al een super ervaring, zie de foto's op facebook.. Vanochtend zijn we richting Monument Valley vertrokken, maar eerst nog even langs de Horseshoebend. Hier loopt de Colorado River in een bocht dat lijkt op een hoefijzer. Overigens een best stuk door het zand lopen voor je er bent, maar dan ook weer een prachtig uitzicht. Overigens sta je bovenop allerlei rosten zonder reling. En je kunt niet zien of de rots aan de onderkant wel goed vastzit, dus maar niet te dichtbij de rand gestaan... Wel een beetje jammer dat je op de terugweg weer omhoog moet door het mulle zand, hoezo slechte conditie... Ook naar Monument Valley was het maar 2,5uur rijden. Hier kwamen we rond de middag aan. Ook dit is een navajo gebied, met veel uitgestrekte vlaktes. Maar eens het visitors park in, ook hier moet je betalen om erin te komen. Vanuit het visitors park heb je al uitzicht op de mooie rotsformaties. Vroeger waren de rotsen heel groot, maar deze slijten steeds meer af omdat het zachte gesteente is. Hierdoor ontstaan buttes en mesa's (mogen jullie zelf verder opzoeken op wikipedia) Maar ook is er een off-road route waardoor je nog beter zicht hebt op alle andere rotsformaties. Je kunt ervoor kiezen om met eigen auto te rijden of een tour te boeken. Nadeel van eigen auto: veel stenen waardoor de kans bestaat dat je een lekke band krijgt (en off-road ben je hiervoor niet verzekerd....) Nadeel van de tour: kost je min.120dollar. En Hollanders als we zijn: toch maar de gok met eigen auto (nou ja, huurauto dan) Achteraf een prima keuze, want we zijn er zonder schade weer uitgekomen. En stiekem is het ook wel leuk om zelf over de zandpaden te racen. Die navajo's zijn overigens best commercieel, omderweg allerlei kraampjes met koopwaar. En in de winkel van het visitors center belachelijk hoge prijzen voor souvenirs. Direct tegenover het visitors center is de weg naar ons hotel. Met hetzelfde schitterende uitzicht op de rotsformaties vanuit je kamer :) We hebben net lekker gegeten in het restaurant. Een enorm stuk vlees met navajo brood. Erg veel, maar erg lekker! Morgen richting Grand Canyon, benieuwd wat ons daar te wachten staat! PS: we boffen maar met het weer hier. Tot nu toe alleen maar strak blauwe lucht en lekker zonnetje PPS: blijkbaar is heel Japan op vakantie in Amerika, want overal waar we komen, wordt er weer een bus Japanners uitgeladen... :)