woensdag 13-08

Door Schaaphuizen - 13-08-2008 19:00 eindelijk een internetcafe gevonden en ook echt naar gezocht. het gaat allemaal goed met ons, en we hebben al heel veel mooie dingen gezien. Papa zit nu bij de kapper dus linda schrijft als eerst een verhaaltje.

De natuurparken zijn allemaal heel mooi en zo anders als de steden. soms is er in een kwartier geen huis te zien, of waar we gister waren in Monument Valley alleen heel primair, meer een woonwagen. Heel apart als je ziet dat het in Las Vegas om 12 uur 's avonds nog heel erg druk is in de stad.

We gingen laatst ook paardrijden in Capitol Reef en toen hadden we al 2 middagen met regen en onweer achter de rug, en toen gingen we paardrijden en toen was er ook weer regen, dus het paardrijden was wel leuk, niet echt moeilijk, maar het was wel een beetje jammer van het weer.

eer-eergisteren gingen we raften over de colorado rivier, de versnellingen waren wel leuk, sommige heftig waardoor er wel eens water in de boot kwam, vooral aan papa z'n kant haha.

gisteren zijn we op het strand van Lake Powell geweest, en daarna gingen we met een jeeptour in de antelope canyon. was erg mooi, alleen de tijd was een uur verder gegaan dus we stonden daar een uur te vroeg haha.

bereik heb ik niet altijd, ik kan wel berichten ontvangen maar vaak niet versturen.

Papa is nu terug van de kapper en het is heel kort haha

lisa's verhaal:
ik heb een gelukssteen gekocht en een vest in san francisco. mijn paard heette tramp en die was best lelijk. ik heb ook een sleutelhanger gekocht in las vegas, bij de stratosphere (een hoge toren) daarop waren ook attracties de bigshot, een schietpaal op 350 meter hoogte. ook nog een andere, insanity, een soort van draaimolen die aan een arm boven las vegas hing . vooral savonds in de bigshot was mooi want dan zag je al de lichtjes. ook de strip was erg mooi, maar we hebben hem jammer genoeg niet helemaal gelopen dus de rest doen we volgend jaar. haha.

het is hier lekker warm weer. soms te warm. ongeveer 38 graden, eergister was het bijna 40 graden.

van de nationale parken vond ik monument valley het mooist en leukst. ze hadden in al die mesa's (spaans voor tafel) wel iets kunnen vinden zo was er een snoopy, elephant, rooster, giant, 3 sisters en een totumpaal. ook waar we gister waren (antelope canyon) vond ik erg mooi, maar dat is geen nationaal park. ik hoor net dat monument valley ook geen nationaal park is omdat ze beide behoren tot de navajo reservaat. ik weet ook 2 woorden in het indiaans:

hahoneh, dat betekent doei
peconeh, dat betekent voor de navajo's een koe en voor de apache's een hond.

we eten hier gemiddeld te weinig chipjes =( en te veel zuurkool. ze hebben zoet brood, dat is nietzo lekker. daarom wil ik nooit smiddags eten. we eten wel heel veel fruit, dat is allemaal heel groot, veel groter als in nederland. dat is lekker fruit, we gaan ook veel uit eten, dat is lekker. we hebben nog niet om een doggy bag gevraagd maar dat komt nog wel een keer.

Een korte samenvatting van vader (tegelijkertijd de chauffeur,de gids, de leider, de opruimer en de kale nu volgens lisa). We zijn nu twee weken onderweg en alles verloopt tot nu toe volgens plan.
In het begin hadden we een valse start met het ophalen van de camper, maar daarna is alles volgens planning gelopen. Inmiddels hebben we de meeste Nationale Parken gehad. We zijn begonnen met twee dagen in Yosemite. Twee dagen is eigenlijk te kort voor dit prachtige park. Vooral de wandeling van Mariposa Grove naar Wawona (waar we wonen (vrij vertaald door Lisa)) was met de gigantische Sequoias erg indrukwekkend. Ook de 7 mile met het warme weer hakte er aardig in.
Daarna Las Vegas met al haar glitter en glamour, vooral zichtbaar in de mega limo's en de decadente hoeveelheid licht en show. Dat Linda en Lisa in de Insanity gingen vond ik buitengewoon gedurfd.
Het was er wel bloedheet en de hoeveelheden water gingen er met gallons door heen.
Daarna gingen we het rijtje nationale parken doen, te weten Zion , Bryce, Capitol Reef, Arches en Monument Valley. Elk park heeft een fantastische hoeveelheid natuurschoon en vele mooie wandelingen. We hebben tot nu toe al 3 uur film en ruim 600 foto's.

Vandaag gaan we richting Grand Canyon, waar we morgen een rondvlucht hebben.
Nog even iets over de afgelegde route. In het begin hadden we veel routes door de bergen. Dat was op zich fantastisch, maar vereiste ook heel veel concentratie omdat de afgronden waar we langs reden erg diep waren en een bochtje missen dus fataal zou zijn. Na heel veel haarspeldbochten te hebben gereden hebben we overigens nog nergens iets gezien wat een bocht gemist heeft. Ook de middagen met de onweersbuien (met name in de Boulder Mountains) waren heftig. Bliksem flitsen op tientallen meters afstand gevolgd door daverende klappen en grote hoeveelheden regen.
Later zagen we ook delen onderweg die door de "floods" verandert waren in complete modderpoelen.

De bergen hebben we inmiddels ruim achter ons gelaten en nu rijden we door uitgestrekte valleien met eindeloos lange highways waar je af en toe geen kip tegen komt. We hebben ruim 1700 mijl afgelegd en de gallons benzine vliegen er door. Een gallon (circa 3,5 liter) kost hier gemiddeld $ 4,20.

De tijdzones hebben we niet echt goed in de peiling, zoals Linda al vertelde.

Wel tot zover een korte samenvatting van alle reisverhalen. We stoppen er nu weer even mee en zullen zsm weer de laatste informatie toevoegen. Iedere dag maken we elk een reisverslag. Dus er is nog veel meer te vertellen dan nu weergegeven.

We hebben het prima naar ons zin, we hebben nog veel op het programma staan.
Dus blijf ons volgen.

Hartelijke groeten van Jan, Linda en Lisa of in andere volgorde van Lisa,Linda en Jan of Linda, Lisa en Jan  etc.