Gedetailleerd verslag New York

Door Joeke en René - 06-06-2013 05:36

Wat een stad! Na een goede vlucht in een vrij koud vliegtuig donderdag om 11.30 uur lokale tijd op Newark geland, en nog voor twaalven waren we door de douane en hadden we onze super shuttle al besteld! Deze was er om half een, na een lange warme rit waren we uiteindelijk om kwart over twee bij het hotel. Even opfrissen, en meteen de stad in. Eerst gegeten en toen rondgelopen. Naar Times Square geweest, in de M&M winkel geweest. Daarna naar de Brooklyn bridge gegaan en in de buurt van het World Financial Centre en langs het nieuwe WTC gelopen. Op tijd gegeten bij een Griek. Uiteindelijk om half tien gaan slapen, Nederlandse tijd half vier 's nachts. De volgende dag al vroeg op, en op zoek naar ontbijt, want dat kennen ze niet in een hotel in New York. We vonden een tentje vrij dicht bij het hotel waar we een omelet met aardappels en een broodje hebben besteld, daar konden we in ieder geval op voor uit. Daarna met de metro naar het zuidelijkste puntje van Manhattan. We wilden naar Ellis Island en het vrijheidsbeeld. Bij de uitgang van de metro echter direct twee kaartjes gekocht voor een rondvaart van een uur. Dit was schitterend, met mooi zicht op het vrijheidsbeeld, Brooklyn bridge en de stad. Daarna wilden we naar het vrijheidsbeeld, dit bleek echter gesloten net als Ellis Island, nog gevolgen van orkaan Sandy. Daarna wilden we een wandeling maken in little Italy en Chinatown, maar dit konden we niet goed vinden. Door de warmte, het is hier dik 30 graden, hebben we het opgegeven. Toen we wat zaten te eten en te drinken raakten we aan de praat met een paar Australiërs, die waren helemaal gek van Central Station, dus daar zijn wij toen ook heen gegaan. Dit was inderdaad schitterend. Daarna weer terug naar Times Square, om met korting kaartjes te kopen voor een musical. Uiteindelijk kaartjes gekocht voor 'Chicago'. In het hotel ons vervolgens even opgefrist en toen weer terug. Pizza gegeten, we blijven uiteindelijk liefhebbers van Italië, met een echte esprosso na. "Chicago" was geweldig, en gelukkig goed te verstaan, maar of onze kaartjes nu echt goedkoper waren......Daarna nog een Belgisch biertje gedronken in een werkelijk schitterend café Zaterdag ging de wekker ook weer vroeg, met de metro zonder ontbijt naar de stad. Direct bij het metrostation was een zaak waar ze ontbijt hadden. We wilden gezond doen en bestelden Cruesli met melk. Fout! We kregen een klein doosje en met twee happen was het ontbijt op, niet genoeg dus. Om half elf ging het Museum Of Modern Art (MOMA) open. Daar waren we goed op tijd. Het bleek dat je kaartjes kon kopen met een app op de smartphone, dus dat gedaan, scheelde weer wachten. Daarna een paar uur in het musuem doorgebracht, waarbij de modernste kunst in ieder geval niet helemaal aan René besteed is. Daarna hebben we rondgelopen op Fifth Avenue, de chique winkelstraat. Ook de Apple store met een bezoek vereerd. Aan het aantal mensen in de zaak te zien gaat het goed met de economie, gold trouwens ook voor de winkel van Abercombie en Fitch. 's avonds duur op Broadway Italiaans gegeten. Daarna naar het Empire State building om daar vanaf de 86e verdieping van het uitzicht te kunnen genieten. Even vergeten dat ze daar strenge security hebben, dus moest ik mijn mini statief afgeven. Het uitzicht, in het donker, maakte echter veel goed! Zondag zijn we naar het Metropolitan Museum of Art geweest. Ee gigantisch museum, we waren er van half tien tot half drie en hebben misschien een kwart van de collectie gezien. We hebben schilderijen bekijken van alle grote Europese meesters (Rembrandt, Matisse, Picasso, etc. etc.) Daarnaast nog naar Aziatische kunst gekeken en wat Amerikaanse kunstwerken. Daarna nog door het Central park gelopen, heel relaxed met de New Yorkers. Onze voeten waren ondertussen echter wel versleten, daarom terug naar het hotel om te rusten. 's avonds voor de verandering weer pizza gegeten.