Banff - Stop 3 in de Rocky's

Door Sandra en Danny - 13-06-2018 05:50

Goedenavond iedereen,

Inmiddels zitten we al ver over de helft van onze reis en vertrekken we morgen naar onze laatste locatie in de Rocky Mountains: Waterton Lakes. Een plaats vlakbij de grens met de VS en zo'n 375km vanaf onze huidige locatie in Banff. Maar voor wij in de auto gaan stappen, gaan we eerst weer een paar dagen terug.

Zaterdagavond een open fire pit BBQ. Onder een ware gazebo werd een BBQ georganiseerd waar in buffet stijl gegeten en gedronken kon worden. Wij hebben daar ruim 2 uur gezeten en gekletst met de Kiwi's aan onze tafel. Volgens hen zou Nieuw-Zeeland een waar hikers paradijs voor ons zijn. Maar wij denken dat het een beetje ver vliegen is. Voor de geinteresseerde zo'n open fire pit ziet er zo uit:

Over de dag erna kunnen we eigenlijk heel kort zijn; een rot dag. Slecht weer, geen wildlife gezien en een verplaatsing van 50km zonder noemenswaardigheden. Maar we zijn wel in Banff. De plaats waar we een tour geboekt hadden: de grizzly bear discovery tour.

Over deze tour kunnen we heel lang berichten, maar het was een geweldige ervaring. Een once-in-a-lifetime zeg maar. De tour duurde zo'n 10u, waarbij er bezoekjes gebracht werden aan verschillende bestemmingen. Maar de belangrijkste was Kickhorse Mountain. Dit is een skigebied op zo'n uur rijden van Banff in British Columbia.

Na vertrek uit Banff zijn we vertrokken met een tussenstop bij een heel mooi meer, Emerald Lake. Maar vanwege de tijdsdruk om op tijd op onze lunchlocatie te zijn hebben we hier een goed half uurtje kunnen zijn. Mooi was het wel, getuige deze foto.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Kickhorse Mountain. Naast dat dit onze lunchlocatie was (op de bergtop en Sandra's eerste kennismaking met een gondel), was dit ook de locatie van een 'wees' Grizzlybeer. Boo, zoals hij heet, is daar opgevangen nadat zijn moeder is doodgeschoten door iemand die dat leuk vond.. het was geen stroper. Moeder dood en de 3 cups werden ineens een wees. Uiteindelijk is Boo in dat reservaat opgevangen en leeft hij nu.

Wij hadden het geluk om hem een uur lang te mogen aanschouwen terwijl hij wakker was. Zijn gebied behelst zo'n 250m2, waarbij alles omheind is met een elektrisch hek (aangezien hij al eens ontsnapt is). Mochten jullie meer info willen, dan zoek even op facebook op Boo Grizzly. Hij heeft zelfs een eigen pagina.. :)

Zoals je kunt zien is het heel indrukwekkend om dit van zo dichtbij te kunnen en mogen meemaken. Heel bijzonder en het heeft dan ook heel veel indruk op ons gemaakt. Uiteindelijk zijn we na ruim 10u weer terug aangekomen in Banff met een extra zwarte beer en een paar Wapiti herten te hebben gezien. Een slopende dag die vroeg in ons mandje eindigde.

Vandaag hadden we gepland om 's morgens en 'smiddags te gaan hiken, want we zouden 's avonds iets bijzonders gaan doen: een mountain dinner. De hike die we hebben gelopen was zo'n 10km en voerde ons vanaf de rivier naar een canyon. Hele mooie steile rotswanden waar een stroompje water toch best ineens een wild water kan worden. Uiteindelijk hebben we ook deze hike volbracht, waardoor we inmiddels ruim 60km gelopen hebben waarbij we zo'n 2200 hoogtemeters hebben overbrugd. Alpe d'Huez kent zon 1100hm, deze hebben we dus 2x beklommen inmiddels...(gewoon om jullie even het idee te geven dat we niet alleen genieten, maar ook afzien ;)).

Nadat we ons even hadden opgefritst in het hotel stapte we rond half 5 in de gondel en hebben we een wandelingetje gemaakt over de top van de berg. Op een hoogte van ruim 2200m hebben we vervolgens heerlijk gedineerd. Wat een bizar mooie ervaring om mee te maken. Fine-dining met een heerlijk uitzicht. Wat een voorrecht.. en ja, onderstaande plaatjes zijn wel bedoeld om jullie jaloers te maken ;)

Oke, ook nog een van het uitzicht ;)

Dit was het dan weer voor nu. Wij gaan bijna naar bed en vervolgens morgen weer een autoritje maken.