Dag 15 en 16, rit naar Salt Lake City en het Tempelsquare van de Mormonen

Door Tom en Ans van Selst - 31-07-2012 20:03

Hallo allemaal, hier zijn we dan weer voor de laatste keer,

Rit naar Salt Lake City was ca 300 km, we waren rond 13.00 uur in de stad.

We zijn direct doorgereden naar het Tempelsquare gebied en hebben hier de aoto geparkeerd (5 dollar voor 24 uur dat zijn nog eens prijzen).

Met de benen wagen het tempel gebied in.

Bijna het gehele centrum is in het bezit en/of opgeknapt door de Mormonengemeenschap (rijke jongens die mormonen).

Ons eerste bezoek was aan het familie centrum voor stamboom onderzoek.

We hebben hier onze "first visit" inwijding gekregen door zuster Clara en broeder John en mochten daarna de kelder in  voor sramboom onderzoek.

Laat ons nu het geluk hebben dat van Selst niet bestaat, Cordewinders niet te vinden is, de Zeeuw nooit van gehoord is, en van de looij ook zoek is.

Wij kregen het advies mee, zoek het thuis maar uit.

Hierna naar de eerste kerk waar we in konden en het Tabernakel, hier oefent elke morgen het Mormonen koor van ca. 360 leden. Het orgel heeft 11.000 pijpen, de kleinste is net zo groot als een balpen en de grootste is heel groot ca 6 meter.

Verder gelopen naar de hoofd tempel door prachtige tuinen vol met bloemen.

In de tempel mochten we niet in, dit is alleen voorbehouden aan de Mormonen

Hieronder foto van de Tempel.

Ondertussen wat dorstig geworden en een lekkere mega cola gedronken met een lekker stuk Huckelberry pie in het restaurant van de Momonen, ja ook hier hebben ze handel in.

Darnkje en hapje op, nog even gewandelt dor het winkelcetrum wat prachtig is aangelegd met een echte city creek (water uit de bergen) en uiteraard is dit geinvesteerd door de Momonen. Hun redenatie is als de omgeving rondom de tempel er netjes en verzorgd uit ziet dit het tempel complex ten goede komt.

Als laatste hebben we een bezoek gebracht aan het congres gebouw wat in principe maar 2 maal per jaar gebruikt wordt door de Mormonen zelf.

Hier kunnen 21.000 mensen in dan is het koor en het orkest nog niet megeteld.

In de zaal staan geen pilaren maar is een gehele vrije overspanning.

Het spant wat dit dak draagt is gemaakt door een belgische firma en had een gewicht van ca 600 ton (dit kunnen de amerikanen dus weer niet zelf maken).

Op het dak is een compleet park aangelegd met prairie, watervallen en bergbossen.

Vanaf hier een mooi uitzicht over het centrum, zie foto.

In dit gebouw kregen we een geheel gratis rondleiding van ca. 45 min, dit konden we als echte nederlanders niet laten schieten.

Van onze tourguide zuster Clivia hebben we een leuke uitleg gekregen over het wel en we van de Mormonse gemeenschap.

Dit berichtje is gemaakt terwijl we zitten te wachten op het vliegveld van Salt Lake City

We vliegen van hier naar Minianapolis en vandaar verder naar Amsterdam. hier zullen we omstreeks 10.45 uur nederlandse tijd landen.

In totaal hebben we ongeveer 3240 mile gereden.

Wij hopen dat jullie het leuk vonden om ons te volgen op onze reis door het wilde westen van Amerika.

Mocht het zijn dat jullie er geen genoeg van kunnen krijgen is het mogelijk om donaties te doen zodat we weer zo snel mogelijk  terug kunnen voor een nieuwe reisverslag van ..........

Anders kom de fotos maar kijken in Veldhoven.