Death Valley en Yosemite

Door Bob Rijkhoff - 17-09-2013 19:05 We werden alweer vroeg wakker in Zion wat maar goed was ook want we moesten weer een eindje rijden naar Death Valley. Eenmaal Death Valley ingereden steeg de temperatuur al snel boven de 100 Farenheit. We zijn even gestopt bij Zabriskie Point, een uitzichtpunt over Death Valley (foto). Er is in Death Valley 1 groot resort 'The Furnance Creek Ranch' een soort oase met allemaal kleine huisjes, een zwembad, winkeltjes, restaurantjes, een tennisbaan etc. We gingen meteen zwemmen want we hadden het bloedje heet, bleek dat het zwembad een hot spring was.. Hoe kan je dat nou doen met temperaturen boven de 40 graden.. Afkoelen zat er dus niet echt in maar het was wel een mooi zwembadje (foto). Rond vier uur gingen we de tennisbaan op, ik moet toch een beetje in training blijven! Hielden we alleen niet lang vol haha.. (Foto) Ook de douche gaf geen verkoeling maar gelukkig in het restaurantje waar we wat gingen eten was er airco. We wilden een cocktail bestellen maar deze kregen we niet omdat we geen paspoort hadden! Ze schatte ons jonger dan 21.. Als dat over 10 jaar nog zo is.. We besloten maar een fles rode wijn te halen en op onze schommelstoelen soldaat te maken. Toen het donker werd was het nog steeds enorm warm dus gingen we nog avondzwemmen (foto) De volgende dag reden we naar Yosemite, dit zou een rit van 5 uur zijn. Door de bosbranden was alleen onze route afgesloten en we moesten een klein ommetje maken van 9 uur.. We gingen om 8 uur weg em we kwamen om 17:15 uur aan en het eerste wat we daar hoorden was dat de weg die afgesloten was om 14:00 uur vanmiddag weer open was gegaan... We verbleven midden in de vallei, in tentcabines (foto), hier was Bob onze kampeerder erg blij mee: back to basic. Geen tv, internet, electriciteit, geen eigen wc en douche.. Het deed mij wel een beetje denken aan kamperen in Frankrijk. Maar we zaten wel midden in het park! Omgeven door bergen, bomen en jawel... Beren. Alle etenswaren, flesjes water, lege verpakkingen en toiletspiegel moesten we opsluiten in een anti Bear Box. Ook mochten we niet eten en drinken in onze tent. Beren verwoesten hier zon 100 auto's per jaar om bij het voedsel in de auto's te kunnen komen. De volgende dag werden we 6:30 wakker, het wordt slachten enorm koud. Na een ontbijt gingen we de Mist Trail lopen. Deze zou ons naar twee watervallen leiden. Je kon kiezen welke route je wilde nemen, een iets kortere steilere route of een langere minder steile route, we deden de steile. Dat hebben onze kuiten vandaag geweten ;).. Na een tijdje klimmen kwamen we bij de eerste waterval, de Vernall Fall (foto). Waarna we verder klommen naar de tweede waterval, de Nevada waterval. Onderweg hadden we verschillende superplie uitzichten (foto). Maar op de top was het toch wel echt het mooist (foto). Op de top van de waterval was natuurlijk water, koud maar lekker om je voeten even te Latem afkoelen (foto). We waren nu erg dicht bij de Half Dome, een bekende berg die je alleen mag beklimmen als een je permit (toestemming) hiervoor hebt, welke we niet hadden. Deze klim staat bekend als extreem moeilijk. We daalden dus maar weer de berg af via de andere, iets langere route. In totaal bijna 18 km geklommen en gedaald, ik denk dat dit wel de zwaarste wandeling was die we hebben gedaan maar ook waarschijnlijk de laatste deze vakantie. Beneden gekomen van de wandeling kwamen we op de plek 'happy Ilses' hier konden we lekker een uurtje op de rotsen en met de benen in het koude water chillen (foto). Na de wandeling gingen we met de shuttlebus naar een andere bekende berg, El Capitan waar we een privestrandje hadden. Savonds lekker met je toilettasje en handdoekje naar het douchehok en dan maar hopen dat je snachts niet meer naar de wc moet.. Ps foto's staan in foto album kan hier alleen op de iPad dus kam ze niet in het verhaal toevoegen..