We're going to San Francisco!

Door Bob Rijkhoff - 19-09-2013 02:17 De tijd vliegt enorm, we zijn vanochtend naar San Francisco gereden. Onderweg zagen we voor het eerst wat van de bosbranden, of we roken het eigenlijk eerst.. Wat een brandgeur. Ik denk dat we onderweg wel 50 brandweerauto's hebben zien rijden. We kwamen ook langs een klein dorpje in Yosemite waarvan ik de naam alweer kwijt ben, waar op elke boom een bordje hing met 'thank you firefighters' of 'we love you, firefighters'. Moet je nagaan als je dorpje bijna was weggefikt.. 3,5 uur later kwamen we aan in San Francisco via een enorme brug, de Bay Bridge waarvoor je 4$ tol moet betalen. Parkeren bij het hotel kost 35$ per dag, niet normaal.. Maar het schijt in heel de stad duur te zijn. Daarom gingen we maar met het openbaar vervoer naar Pier 33, hier zouden we vanavond naar Alcatraz, het gevangeniseiland gaan. We hadden best wel honger van de reis dus hebben we bij een tentje op de Pier erg lekkere tapas en cocktails gedronken met uitzicht op een enorm cruise schip. We gingen daarna nog even naar de (erg toeristische) Fishermans Wharf, we wisten dat het hier vanavond erg afkoelt dus moesten we een trui hebben voor Bob. Om 6:30 uur vertrokken we met de boot naar Alcatraz. Hier kon je een Nederlandse audiotour nemen maar we besloten toch om voor de Engelse te gaan aangezien die werd verteld door ex-bewakers en ex-gedetineerden. Wat we niet wisten is dat Alcatraz was begonnen als Fort en pas later een gevangenis is geworden, oa Al Capone heeft hier gezeten. Hier zaten de gevangenen die op andere gevangenissen onhandelbaar waren en bv ontspanningpogingen hadden gepleegd. 'Break the rules and you go to prison, break the rules of prison and you go to Alcatraz.' Omdat we de avondtour hadden genomen werd het langzaam donker wat wel extra spannend was. We kwamen met de tour oa langs de cellen, eetzaal (waar ze nog met messen mochten eten, drama..), ziekenhuis, mortuarium etc. Tijdens de tour werd er verteld over een ontsnappingspoging waarbij gevangenen met lepels een gat in de muur hadden gegraven en hierdoor via pijpen naar buiten zijn geklommen. Helaas weten ze niet wat er is gebeurd met de gevangenen na de ontsnappingspoging. We hadden ineens enorm veel zin om de film 'Escape frommel Alcatraz' te gaan kijken maar 22$ was te veel, we downloaden hem thuis wel.. De volgende dag in San Francisco zijn we eerst met de bus naar de Golden Gate Bridge gereden, welke bijna altijd onder de mist hangt. We hadden mazzel want er was helemaal geen mist.. We hebben een stukje over deze enorme brug gelopen waarbij je ook een goed uitzicht weer had op San Francisco en Alcatraz. Het lijkt hier heel mooi weer maar het is best wel koud door de harde wind die van zee komt, gelukkig schijnt het zonnetje wel volop! Het valt ons op dat er veel zwervers zijn in San Francisco. Hierna liepen we naar de Lombard Street, het meest steile en kronkelige straatje, alle toeristen willen hier doorheen rijden met de auto niet heel bijzonder. We vervolgden onze weg met de cable car (welke eerst door een paard werd voortgetrokken maar nadat deze een keer viel, verongelukte de hele wagen. Nu wordt het door kabels de steile heuvels opgetrokken) naar China Town, even een idee opdoen hoe Manon en Mark het deze maand hebben in China ;). Er hingen allemaal dooie gedroogde vissen buiten en alle Chinezen wilden dat je bij de kwam eten, we waren blij dat we hier snel weer uitliepen. Er stond enorm veel wind vandaag, nog meer dan gister dus we besloten op een beschut terrasje te gaan zitten bij die pier, hier hebben we de hele middag genoten van een aantal flesjes wijn :)... Straks vertrekken we naar Monterey, een kustplaatsje waar we morgen een walvissentour gaan doen! Voor foto's zie weer het foto album!