Rockies en omgeving

Door Marion van den Ham - 23-08-2016 02:32

Na vertrek van onze camping in Kamloops nog even geshopt bij de Best BuY en de rest van het winkelcentrum. Ton vindt het jammer dat ze niet zo'n winkel in Nederland hebben. Vervolgens richting Blue River doorgereden. Nog steeds heet, maar we klagen niet.
Onderweg gestopt in Clearwater voor lunch en het Visitor centre. Vervolgens de Helmchen Falls bekeken in het Wells Gray National Park. Prachtige waterval.
Ook uit de campinggids een camping uitgezocht en gelukkig hadden ook zij nog plek.
Vlakbij de camping hadden we al een restaurant ontdekt, dus dat was weer geregeld voor die avond. Heerlijk gegeten.
Volgende ochtend richting Jasper voor 2 nachten. Nog steeds geweldig mooi weer. Het werd wel iets koeler omdat we richting de Rocky Mountains reden en dus steeds hoger kwamen. Onderweg gestopt bij het visitors centre van Mount Robson, de hoogste berg. Omdat het zulk goed weer was lag de berg niet in de wolken, het was heel helder weer. We waren onderweg wel een uur 'verloren' omdat we van Pacific time naar Mountain time overgingen. Maar dat mocht de pret niet drukken.
Eerst maar even getankt in Jasper en vervolgens naar Maligne Road gereden om daar eerst Medicine Lake (een meer dat regelmatig leeg loopt door ondergrondse gangen), Maligne Lake en Maligne Canyon (uitgesleten rivier door erosie) te bekijken. Onderweg weer een beer gezien. Zo leuk!
Gelukkig hadden we in Jasper wel gereserveerd, want de campings waren 'full', de onze met 781 plekken ook. Dit hadden we bij een eerdere vakantie ondervonden en hiervan geleerd :)
We zaten vlakbij het centrale wandelpad door de camping en hier liep een hert met haar jong en de volgende ochtend een kariboe met haar jong. Gelukkig deze keer geen beer. Wel leuk, maar niet te dichtbij graag.
Volgende ochtend zijn we naar de Jasper tramway / skytram gereden en naar boven gegaan met de gondelbaan. Geweldig uitzicht, natuurlijk ook vanwege het weer. Bovendien niet koud. Pica's (soort eekhoorns zonder staart) gezien.
Daarna hebben we een stuk van de Icefields Parkway gereden en hierbij de Athabaska en Sunwapta Falls bekeken. Kleine watervallen. 'S Avonds bij de Griek / Mexicaan heerlijk gegeten.
Volgende ochtend Jasper gedag gezegd en richting Banff gereden. Onderweg gestopt bij de Columbia Icefields; gletsjer die bijna bij de weg ligt. Omhoog gelopen tot aan de voet van de gletsjer. Was best een stijl stuk! Helaas niets kunnen eten in het restaurant, want hier stond me toch een rij. Overal is het zoveel drukker dan enkele jaren geleden. Het is overduidelijk dat Azië het reizen heeft ontdekt en helaas ook Canada. En helaas omdat ze veelal geen manieren hebben, of in ieder geval hele andere manieren.
Halverwege de Icefields Parkway gestopt om propaan bij te laten vullen en we moesten ook de bandenspanning controleren omdat er een lampje ging branden op het dashboard. Niets aan de hand gelukkig. Waarschijnlijk kwam het omdat het 's nachts maar 9 graden was geweest. Gelijk maar even geluncht met een hamburger / hotdog die je zelf moest grillen. Grappig, maar de volgende keer heb ik hem toch liever kant en klaar.
Nog even gestopt bij Bow Lake: prachtig azuurblauw meer. Lekker mijn pootjes in het water gelopen. Koud!
En gestopt bij Crow Foot: een gletsjer die lijkt op een kraaienpoot. Helaas is de onderste poot deels gesmolten. Foto's volgen nog. We hadden de laatste dagen geen internet op de campings, alleen bij supermarkten of tankstations. Vandaar dat ik jullie lang heb laten wachten op een nieuw verhaal en dat deze meteen zo lang is. :)
Ingecheckt bij de camping in Banff. Gelukkig ook gereserveerd, want deze was ook 'full'.
Volgende dag weer teruggereden om Peyto Lake te zien. Deze hadden we een dag eerder gemist. Ook een prachtig gekleurd meer door smeltwater van de gletsjer. Helaas konden ook hier de vele toeristen zich niet aan de paden houden en zodoende stonden ze op een plek zodat ze op alle foto's zichtbaar zijn. Dat wordt fotoshoppen!
Terug via de Bow Valley Parkway gereden, een B-weg langs de Transcanada Highway.
Ik riep nog dat ik deze keer 'een eigen beer' wilde zien. M.a.w. Eentje die wij als eerste spotten. En wel hoor! We zagen er een langs de kant van de weg. Maar zoals het hier gaat; als er iemand stopt dan denkt iedereen dat er iets te zien is en is het snel druk en schrikt het dier. Maar gelukkig toch lang genoeg naar kunnen kijken.
Doorgereden naar Canmore (nog nooit geweest) en hier rondgelopen en gegeten. Je hebt het ondertussen wel door, we zijn meer van het Glampen dan van het Campen.
Trein gezien met glazen dak, boodschappen gedaan en weer terug naar de camping.
Lake Louise hebben we deze keer overgeslagen omdat het hier helemaal belachelijk druk is. Helaas.
De volgende ochtend via Yoho National Park naar Golden gereden. Prachtig nationaal park met Takakkaw Falls (hele hoge waterval). Leuke weg erheen; het kan net met onze camper. Je hoeft net niet te steken....
Andere bezienswaardigheden: natuurlijke brug van steen over de rivier en Emerald Lake. Prachtig blauw meer. Maar ook weer verschrikkelijk druk! Wie heeft al deze mensen verteld dat het zo mooi is in Canada?!
In Golden stonden we langs de waterkant van de rivier. En wat liep er aan de overkant? Ja hoor, een spoorlijn. Ik heb twee keer geteld: 134 en 136 wagons. Maar ook 's nachts rijden deze en dan moeten ze altijd heel hard toeteren. Maar hoort bij het kamperen; treinen.
Na een lange warme periode hadden we afgelopen nacht regen. En onderweg naar Revelstoke ook. Gelukkig duurt dit maar een dag. 'S Morgens lekker ontbeten bij Tim Hortons.
Onderweg door Glacier en Mount Revelstoke National Park gereden, maar alleen gestopt bij het Visitors Centre. Geen wandelingetjes gemaakt vanwege de regen.
In Revelstoke het Railway Museum bezocht. Was leuk.
Na de boodschappen naar de camping gegaan en daar heerlijk geinternet en spechten gekeken. Er zijn er hier veel. Zo direct maar weer eens uit eten.