laatste paar dagen :(

Door L. Viergever - 29-09-2014 21:02

Dag 19 - woensdag 24-09-2014

Vandaag komt de regen met bakken uit de hemel. We zijn bijtijds vertrokken richting Revelstoke. De route ging door Glasier National Park. Helaas was het zo slecht weer dat we geen zin hadden om door de modder plassen te banjeren met de vele walking trials. Onderweg kwamen we nog een museum tegen waar we veel te weten kwamen over de aanleg van de spoorlijnen door het park. Dat was nog best lastig aangezien er veel stijle hellingen zijn in dit smalle dal, waardoor ze in de winter veel last hebben van lawines. Zo is er ook een mega lawine geweest tijdens de bouw van de spoorwegen waardoor er ongeveer 61 mannen zijn omgekomen.. Best bizar, zo veel sneeuw. Hierna zijn we een stukje verder het park in gereden en hebben de stoute schoenen aangetrokken.. Naja, de Timbies dan. Het was ‚redelijk’ droog en hebben twee kleine boardwalks gelopen door een soort klein regenwoudje. De bomen zijn hier ruim 100 jaar oud. We hebben een leuke kleine camping gevonden waar we gaan overnachten.

dag 20 donderdag 25-09-2014

Het weer is iets beter, bewolkt maar in ieder geval droog. We zijn in de ochtend naar het Railway Museum gegaan in Revelstoke. Hier stonden twee oeroude stoomtreinen binnen tentoongesteld die we van binnen konden bezichtigen. Bizar om te zien hoe groot en hoog zo’n trein eigenlijk is. Buiten stonden er nog een aantal treinen die we konden bekijken, waaronder een grote sneeuwschuiver. Smiddags zijn we doorgereden naar Kelowna, een grotere stad. Hier stonden we op een camping met een zwembad en een hottub. Je raad het al, daar moesten we natuurlijk wel even gebruik van maken. De boys met een koude Corona, de vrouwen met wijn, hop de hottub in! Daar werden we redelijk gaar van avonds dus zijn we lekker vroeg het bedje in gedoken.

dag 21 - vrijdag 26-09-2014

In de ochtend hebben we bij een broodjeszaak ontbeten in Kelowna en raakten we aan de praat met twee Canadese dames uit Alberta. Ze spraken ons aan met: ‚Are you Dutch??’. Zoiezo zijn de Canadese bewoners erg nieuwsgierig naar ons en hoe we rondreizen en wat we allemaal meemaken. Ze houden ervan om over hun eigen mooie land te praten en we krijgen van iedereen een hoop tips. Kelowna was erg rustig en stelde verder niet echt heel veel voor. Dus na een kleine wandelijk langs het water en de haven zijn we weer op weg gegaan. Osoyoos is onze volgende bestemming. Onderweg zijn we gestopt bij een wijngaard genaamd Dirty Laundry. Deze kregen we ook weer als tip. Het zag er super grappig uit, een wijnboer met een burleske tintje eraan. Je kon er zelfs sexy ondergoed kopen. ;) Het wijntasting seizoen was zo goed als over maar mochten wel gewoon een aantal wijnen proeven. Toen zijn we doorgereden naar Osoyoos en hebben een nette camping uitgezocht om te overnachten. De mannen hebben de BBQ weer aangestoken en ons allemaal voorzien van een voortreffelijk diner!

dag 22 - zaterdag 27-09-2014

Yes, stralend weer! Dan ziet de wereld er toch een stukje mooier uit. Osoyoos ligt ongeveer 5 kilometer van de Amerikaanse grens. We kunnen helaas niet zomaar de grens over rijden, anders hadden we echt wel een voetje op amerikaanse bodem gezeur. Na een ontbijten bij Tim Hortons zijn we naar een indianendorp gereden. Hier hebben we een korte film gezien over het gebied en de eerste bewoners. Het buitengedeelte leek wel op een soort woestijn. We werden er steeds op geattendeerd dat er ratelslangen rondglibberen, dus hebben heel voorzichtig de 2 km lange wandeling door het gebied gelopen. Wat leuk was om te zien is dat ze een indianendorp hadden nagebouwd met wigwams en ondergrondse woningen. Ook werden alle soorten planten benoemd en uitgelegd op bordjes. Hierna zijn we doorgereden naar het dessert center, waar we een boardwalk hebben gelopen door de woestijn omgeving. Het was best apart, omdat we alleen maar dichte bossen, veel bomen en auurblauwe meren gewend waren. En nu liepen we door een droge gebergte met helmgras en cactussen. Natuurlijk wel heel leuk voor de verandering. ‚s Middags zijn we naar Hope gereden, een klein dorpje ongeveer 250 km van Vancouver. Hier stonden we op de camping aan de rivier waar alle zalmen nu in zitten. Die zijn opweg naar de creek om eitjes te leggen en hun laatste rustplaats te vinden. Het water was jammergenoeg een beetje troebel, maar hebben een aantal zalmen zien springen! De mannen hebben s avonds weer heerlijk vlees gemaakt op de BBQ.

dag 23 - zondag 28-09-2014

Vandaag rijden we naar Vancouver. Het is de laatste reisdag voordat we naar huis gaan, een raar gevoel. Je begint je toch wel snel thuis te voelen in dit mooie Canada. In Vancouver zijn we eerst naar de Suspension Bridge gegaan, waar we hebben rondgewandeld in een mooi park. De suspension bridge is een lange wiebelige hangbrug tussen twee steile hellingen. Het was er best druk dus de brug ging aardig heen en weer. Daarna hebben een skywalk gelopen door alle bomen heen. Marielle heeft hier dr hoogtevrees overwonnen! We hebben een mooie plek op een camping in Burnaby en moeten vanavond de hele boel hier aan kant maken. Morgen moeten we in de ochtend de camper inleveren, waarna we nog een kleine dag de stad in kunnen. Om 23.30 uur vliegen we als het goed is weer naar Nederland, en zeggen we dit geweldig mooie land niet vaarwel, want we komen zeker weten nog een keer terug!