Gletsjers en kou in Jasper

Door Marloes&DanielOnTour - 12-09-2018 02:12

Na twee fijne dagen in Banff zijn we doorgereden naar Jasper. De eerste stop hadden we bij Peyto Lake. Na kleine klim had je een mooi uitzicht over het meer. De kleur van het meer was bijzonder, een soort turkoois. Leuke stop om te doen.
Verder op de route richting Jasper rijd je over de Icefields Parkway. Je komt dan langs een gletser, waar je met de Ice Explorer een bezoekje aan kan brengen. Hiervoor hadden we in Banff al kaartjes gekocht. We werden met een bus naar het begin van de gletser gebracht en vanuit daar gingen we met de Ice Explorer verder. Dit is een soort bus met gigantische banden (zie foto). Na een klein ritje zijn we uitgestapt midden in de gletser, heel mooi en bijzonder om te zien (en koud!). Je loopt over niets anders dan ijs heen, ze vertelde dat dit ijs zich vormt door sneeuw wat 'samenperst' en doordat het beweegt heeft een een mooie helder blauwe kleur. We hebben nog een flesje gevuld met het ijswater, wat drinkbaar is en net zo lekker en helder als 'gewoon' water. Echt een toffe ervaring.

Na de Ice Explorer zijn we doorgegaan naar de Glacier Skywalk. Hier liepen we langs een klif met als hoofdattractie een ronde brug van glas waar je zo'n 280 meter naar beneden keek. Vooral ik vond dat een beetje spannend, maar heb het rondje helemaal afgemaakt (trots op mezelf ;-)

Eenmaal in Jasper aangekomen zijn we happie wezen eten in het centrum. Dit stadje is een stuk kleiner dan Banff, maar ook iets minder druk/toeristisch. Na het eten doorgereden naar de camping, bleek dat we een verkeerde boeking hadden gedaan. Hierdoor hadden we wel een plek, maar zonder elektriciteit (dus ook zonder verwarming). Gezien het in Jasper 's nachts rond het vriespunt is, waren we hier niet echt heel gelukkig mee. Uiteindelijk viel het 's nachts mee (we waren goed aangekleed), maar de volgende ochtend was KOUD. We bleven twee nachten in Jasper, dus zijn we naar de receptie gelopen om te vragen of ze nog een andere plek hadden. Die waren er niet, maar we kregen als tip om het bij een camping verderop te proberen (ook onderdeel van hun). Op Wapiti Campground aangekomen hadden ze inderdaad nog een plekje met elektriciteit, super blij zijn we dus! Verder hebben we deze dag rustig aan gedaan, we zijn alleen wezen relaxen bij de Miette Hot Springs. Dit is een zwembad met water dat van de berg kwam. De temperatuur van dit water van 54°c. Uiteraard te warm voor ons, daarom is het wat verkoeld naar 30 of 40°c. Eenmaal terug op de camping helemaal relax en kon Daniel zich weer uitleven op het kampvuur (en ik op de marshmallows). Dit rustige dagje hadden we even nodig.

Vandaag gaan we richting Clearwater. Onze eerste stop was bij de Blue River Bootsafari. Met deze 2,5 uur durende toer ga je met twee verschillende boten op zoek naar beren, moose en zeearends. Grote kans om ze te vinden... maar je raad het al, geen beren te bekennen 😭 wel een mooi uitzicht met wolken die laag in de bergen hingen (het was ook erg regenachtig) en een aantal grote zeearends. Dat was ook zeker gaaf om te zien.

Inmiddels zijn we aangekomen op onze camping in Clearwater. We gaan straks nog een happie eten in het centrum(pje) en dan morgen Wells Gray Provincial Park bezoeken. In dit park zijn meer dan 250 watervallen te vinden, we zijn benieuwd!