4 Juni - Indian land

Door Klaas & Nanda Knobbe - 05-06-2022 04:44

Indian land,

Gisteren was het in Page erg heet daarom met de deuren en ramen open geslapen. In de nacht koelde het af en moest het laken en later de slaapzak over. Ja dat is Amerika. Overdag kan het heel warm zijn en in de nacht koelt het behoorlijk af. Het dagelijkse ritueel en dan gaan we aan de rit. De eerste stop is Navajo National Monument en dat is 1,5 uur rijden. Onderweg verbazen wij ons elke keer weer over de landschappen die we zien. Kom je over een bergrand dan is het landschap weer totaal anders. Vlak met wat gras, lage struikjes en sagebrush, dan weer rode of grijze rotsenpartijen. Het blijft mooi en we genieten met volle teugen van het landschap. Dan zijn we bij het park en gaan eerst naar het Visitor Center om te vragen welke trail we kunnen doen. Als we binnenkomen moeten we een mondkapje opdoen. De dame vertelt dat we in Navajo Land zijn en in de openbare gebouwen een mondkapje moeten dragen. Oké, geen probleem. Er zijn er 3 trails die we kunnen doen maar de Sandel Trail is de mooiste. Op het eind van de trail heb je het zicht op een holte. In die holte staan woningen van Indianen die hier 1000 jaar geleden leefden. Onderweg staan bordjes bij struiken en planten die de indianen gebruikten als medicijnen. Heel leerzaam om te lezen. Als we op het eind zijn, zien we de bergwand met de holte beneden ons en zien we ook de woningen. Niet heel duidelijk maar ze zijn wel te onderscheiden. Een mooie plek om te wonen en te leven, beschermd in weer en wind.

Na een tijdje gaan we terug en is Monument Valley ons volgende doel. Dat is nog een stukje rijden maar de weg is goed dus we komen er vanzelf. In 2006 zijn we daar ook geweest met onze kids. Als we daar komen is het totaal anders geworden. We moeten nu betalen als we erin willen. Verder is het restaurant en de giftshop verdwenen en staat er een compleet nieuwe gebouw met hotel, restaurant, souvenirshop etc. Het is 12 uur geweest en we gaan eerst wat eten, soep en wat brood, lekker. Dan lopen we naar het uitzichtpunt en het is nog net zo adembenemend als in 2006. De grote rode rotsen in de vlakte. Onder op de weg rijden auto’s met grote stofwolken achter zich. Een tour gaan we niet maken dat hebben we al een keer gedaan en het is net of zit je dan in een raceauto en gedraag je, je als een japanner.

Onze volgende stop is Mexican Hat. Dat is een rotspartij waarvan de top op een Mexicaanse hoed(sombrero) lijkt. Deze rotspartij kun je ook beklimmen. Het is niet ver rijden en het laatste stukje is een dirtroad, dus rustig aan. Camper aan de kant en op pad. Het is maar een klein stukje lopen maar Nanda gelooft het wel en de klimpartij laat ze aan mij over. Het klimmen gaat prima en na een kwartiertje sta ik op de tweede rotspartij. De derde met the Hat doe ik niet, lijkt me niet verstandig want die is pittig. Zo kan ik het ook wel zien. Wat foto’s maken en dan terug en dat gaat sneller.

We gaan weer verder en gaan op weg naar Goose Neck State Park. Ook dit is maar een klein stukje rijden. Als we het park in willen moeten we $ 5 betalen en we zetten onze camper bij de rand. Beneden ons zien we hoe de San Juan River zich door de rotsen heeft gegraven. Het is net een hele lange SSSS en we kunnen het niet in zijn geheel op de foto krijgen. Ja dit is Amerika, everything is big, ook de natuur. Op een rotsblok eten we een stuk watermeloen en genieten van het uitzicht.

Dan naar onze camping in Bluff, inchecken. De mevrouw achter de receptie heet ons welkom en weet zelfs mijn naam al. Bij de ingang naar de receptie hangen flessen drinken voor kolibries. Om die flessen zwermen een groot aantal kolibries. Het zijn prachtige dieren om te zien en vreselijk vlug. De groene zijn vrouwtjes en met een zwarte kop en paarsblauwe borst, zijn de mannetjes. Op naar onze plek en eerst een bakje koffie en daar knappen we van op. Vanavond zouden we nog een trail lopen naar Lower Sands Island Petroglyphs Panel. Op de rotswanden staan tekeningen van Indianen die hier vroeger leefden. Omdat het nog vroeg is besluiten we het nu maar te doen, dan kunnen we vanavond mooi op de camping blijven. Na 10 minuten rijden zijn we er al en zien we de rotstekeningen. Ze staan zelfs hoog op de rotswand en de indianen moeten toen ladders hebben gebruikt om de tekeningen aan te brengen. We zien allerlei soorten tekeningen met mensen, herten en andere figuren.

Dan een stukje verder want de San Juan River is vlakbij. Even zitten langs de rand van de rivier, heerlijk. Het is tijd om naar de camping te gaan. Als we er zijn, dan alles aansluiten en beginnen met het blog onder het genot van een gekoeld biertje. Wat hebben we vandaag veel gezien en genoten. We hopen dat de volgers ook van ons verslag genieten en met ons meereizen. Ook bedankt voor jullie reacties, dat vinden we leuk.