Fastfood in Amerika en Canada: In 'n Out Burger

Onbekend in West Europa, is In ‘n out burger een van de oudste hamburgerketens in het westen van de Verenigde Staten. Met een geschatte omzet van zo’n 300 miljoen euro is het echter een speler van formaat.

In n Out Burger

Geschiedenis

In 1948 opende Harry Snyder in Baldwin Park, Californië een hamburgertent. De formule was simpel: geef klanten zo vers en lekker mogelijk eten en serveer ze dat in een vriendelijke en schone omgeving. Drie jaar later opende Snyder zijn tweede restaurant. Tot aan zijn door in 1976 zou de keten relatief klein blijven, met de oprichters aan het roer. Zo konden zij de kwaliteit van de restaurants waarborgen. Nadat Harry stierf nam zijn zoon Rich het in 1976 over. Hij en zijn broer Guy begonnen onderaan in de restaurants en in de decennia na zijn overname groeide de keten snel. In 1992 openden ze het eerste restaurant buiten het zuiden van Californië, in Las Vegas. Ook breidde Rich zijn zaak uit naar het noorden van de staat en opende hij nog enkele zaken uit in de omgeving van Las Vegas. Na de opening van de 93e in ’n out burger stierf de eigenaar echter in een vliegtuigongeluk. Zijn broer Guy nam het presidentschap over, en breidde in zijn zes jaar aan de macht uit tot 140 locaties. In 1999 stierf hij echter aan een overdosis pijnstillers, waarna zijn moeder zijn functie overnam. In de laatste jaren heeft de keten zijn activiteiten uitgebreid naar de staten Utah en in 2010 naar Texas. Heden ten dage telt in ’n out burger 258 locaties. Na de dood van Esther Snyder in 2006 is het bedrijf overgegaan naar Mark Taylor, voormalig vicepresident en Lynsi Martinez, dochter van Guy Snyder. In de komende jaren krijgt zij steeds meer te zeggen binnen het bedrijf.

Menu

Het motto van in ‘n out burger is: Quality you can taste. Net zoals andere hamburgerketen heeft dit restaurant drie belangrijke variaties in het menu. Het eerste is de klassieke hamburger, daarnaast de cheeseburger en tenslotte de dubbele cheeseburger. Dit is het standaard aanbod. Naast deze drie variaties bestaat een menu uit friet en drankjes, maar ook zijn er drie soorten milkshakes. De hamburgers worden geserveerd met sla, tomaten, uien en saus. De keten is verder bekend geworden door haar zogenaamde aantalXaantal concept. Dit houd in dat je bij bijvoorbeeld het aantal van 3 hamburgers je ook 3 plakken kaas kreeg. Tot aan 2004 had het bedrijf hierin geen maximum totdat een klant een 100x100 bestelde, waarna In ’n out burger besloot het aantal hamburgers en plakken kaas met dit gerecht een maximum van 4 en 4 te laten hebben. Men kan echter nog steeds zoveel hamburgers erbij bestellen, wat door het bedrijf een ‘flying Dutchman’ genoemd wordt.

Uiterlijke kenmerken

De kenmerkende kleuren van In ‘N Out zijn wit, rood en geel. Het wit is te zien aan de buitenkant van de gebouwen en de kleding van het personeel. Rood komt terug in de daken van de In’ N ‘Out burger locaties. Daarnaast is rood ook de kleur van de hoeden en schorten van het personeel. Het geel tenslotte is de kleur van de dakranden en het kenmerkende logo van de hamburgerketen.

Zoals veel Amerikaanse eetgelegenheden laat In ‘N Out burger zich ook gelden waar het advertenties betreft. Grote billboards naast grote wegen laten iedereen weten waar de dichtstbijzijnde locatie zich bevind. Daarnaast wordt er ook via televisie en radio reclame gemaakt, hoewel deze reclames vaak kort en bondig zijn. De keten gebruikt zelden beroemdheden voor deze spotjes, hoewel John Cleese en John Goodman radioreclames voor de keten hebben ingesproken.

Een andere manier van reclame maken door In ‘N Out is door mond op mond reclame. Er kunnen souvenirs met het logo gekocht worden en ook heeft de keten jarenlang bumperstickers weggegeven om haar naamsbekendheid te vergroten.

In de media

De populariteit van In 'n out burger zorgt vaak voor veel aandacht bij openingen. Dankzij haar imago is de keten ook gewaardeerd in gebieden waar er sterke tegenstand tegen fastfoodketens is. Dankzij vele bekende mensen komt de keten in de media zeer sterk naar voren. Dat het een familiebedrijf is helpt in deze zeer, omdat men in Amerika zeer gesteld is op deze vorm van ondernemen. In het boek ‘Fast food nation’ kwam de keten verder als een van de weinige restaurantketens positief naar voren. Hier in Nederland is In ’n out alleen bekend van de cultfilm ‘ the big Lebowski’ waarin de keten meerdere malen genoemd wordt.

Meer informatie is te vinden op In 'n Out Burgers officiële website.