Fastfood in Amerika en Canada: Johnny Rockets

Johnny rockets is een Amerikaanse restaurantketen. Doel van deze keten is om het traditionele Amerikaanse gevoel uit de jaren 1950 terug te halen. Dit word gedaan door middel van reclame uit die periode, maar ook door het gebruik van meubels die in die periode gebruikelijk waren.

Johnny Rockets

Geschiedenis

Op 6 juni 1986 richtte Ronn Teitelbaum in Los Angeles de eerste Johnny rockets op. Inspiratie hiervoor vond hij in de winkelcentra uit zijn jeugd. Op Melrose Avenue opende hij een restaurant dat mensen terug voerde naar een nostalgische tijd, waarin alles beter zou zijn. In samenspraak met lage prijzen was de kiem voor een internationale keten geplant. De keten bestaat uit franchise zaken, wat inhoud dat elk restaurant een eigen eigenaar heeft. Echter is elk van deze vestigingen wel gebonden aan regels en bepalingen van het hoofdkantoor in Californië.

Gestaag breidde Johnny Rockets zich uit om een behoorlijke speler op voornamelijk de binnenlandse markt te worden. In 1999 ging de formule overzees. Royal Carribean, een organisatie dat cruises verzorgt, opende een vestiging op een van haar schepen. Elk nieuw schip dat sindsdien gedoopt is, heeft een locatie van Johnny Rockets binnen haar gelederen.

De grootste vestiging werd in 2006 geopend. In Buena Park, in de thuisstaat Californië, is een Johnny rockets van ruim 500 m2, dat meer dan 250 gasten kan verwelkomen.

In 2007 werd de keten overgenomen door Daniel Snyder, die een forse uitbreiding beloofde. Onder andere met vestigingen in het stadion van de New York Yankees en de Washington Redskins is dit aardig gelukt. Tegenwoordig heeft de keten 320 locaties verdeeld over maar liefst zeventien landen.

Formule

Zoals eerder gezegd probeert Johnny rockets de bezoekers terug te laten keren naar het Amerika van de jaren 1950. Met een ouderwetse inrichting uit die tijd ademt de keten de ‘goede oude tijd’ uit. Doel is om de klanten hiernaast een optimale beleving te garanderen door klantvriendelijkheid en gemak door middel van lage prijzen en snelle bediening. Zoals meer Amerikaanse fastfood ketens bestaat het menu uit verschillende types hamburgers, friet en allerhande soorten frisdrank. De bediening is gekleed is kleding uit de jaren 1950 en is ten allen tijde vriendelijk en behulpzaam. Johhny rockets garandeert een schoon restaurant waarin de klant centraal staat. Met een, volgens henzelf, traditioneel Amerikaans menu, proberen zij het de klant naar de zin te maken. Sandwiches en milkshakes mogen zodoende niet ontbreken op de menukaart. Met een glimlach wordt elke klant begroet en als zij daarom vragen worden zij ter plekke geholpen zodat iedereen met een voldaan en tevreden gevoel het restaurant verlaat.

Deze formule heeft de keten in het recente verleden verschillende prijzen en lofuitingen opgeleverd. Zo noemde mediagigant FOX de hamburgers van Johnny rockets de beste in het land en werden verschillende vestigingen in San Francisco, New York en Atlanta genoemd als beste familierestaurant.

Toekomst

De groeiende omzet en lofuitingen aan het adres van Johnny Rockets maken het mogelijk dat de keten in de toekomst blijft groeien. In de zee van hamburgerketens is deze speler boven komen drijven en de groei die het de laatste decennia meegemaakt heeft maakt het dat zij zich permanent gevestigd heeft tussen grote namen als Burger King en McDonalds. Hoewel vestigingen in buitenlandse gebieden voornamelijk gevestigd zijn op of in de buurt van een Amerikaanse legerbasis, is de formule solide en staat ze garant voor degelijke kwaliteit en goede service. Dit maakt het dat Johnny rockets mogelijk in de toekomst een concurrent kan gaan worden van eerder genoemde giganten. De toekomst zal het ons leren.

Meer informatie is te vinden op Johnny Rockets officiële website.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan