Fastfood in Amerika & Canada: Tim Hortons

Tim Hortons Cafe and Bake Shop, zoals dit restaurant internationaal bekend staat, is een Canadese fastfoodketen die zich specialiseert in koffie en donuts. Wat in 1964 begon als een simpele koffietent met enkel koffie en donuts op het menu, is inmiddels uitgegroeid tot een populaire fastfoodketen met een ruim assortiment aan zowel warm als koud eten en drinken. Vooral in Canada en de Verenigde Staten zijn de Tim Hortons-restaurants tegenwoordig populair.

Tim Hortons logo

Geschiedenis

In 1964 werd het eerste Tim Hortons-restaurant geopend. De eerste vestiging, genaamd Tim Horton Donut Shop, werd opgezet door ex-ijshockeyspeler Tim Hortons. Hij begon zijn eerste koffiezaak in Hamilton, Ontario. Drie jaar later, toen Tim Hortons inmiddels drie vestigingen had, vormde Hortons een partnership met investeerder Ron Joyce; een voormalig politieagent en zakenman. Tim Hortons zelf stierf in 1974 tijdens een auto-ongeluk. Er waren toen 40 Tim Hortons vestigingen operationeel. Ron Joyce kocht alle aandelen op, en ging er uiteindelijk met de grote buit vandoor. Hij zorgde ervoor dat de Tim Hortons chain een internationaal succes werd. Een vermogen van meer dan 1,21 miljard dollar maakt Ron Joyce in 2015 de 33ste rijkste persoon in Canada. Onder Joyce groeide het aantal Tim Hortons filialen exponentieel: de 500ste vestiging werd geopend in 1991, en de 3000ste in 2007. In 2014 staan er alleen in Canada al 3665 Tim Hortons restaurants; 869 Tim Hortons franchises bevinden zich in de Verenigde Staten, en 56 vestigingen staan verspreid over de Golfstaten. In 2002 behaalde Tim Hortons Inc. in Canada een hogere omzet dan McDonald's, en in 2005 was de keten goed voor 22,6% van de omzet van de algehele fastfoodindustrie in Canada. In 2005 bezat Tim Hortons Inc. in Canada een reusachtig marktaandeel van 62% in de koffiebranche. Dat is vrij opmerkelijk vergeleken met bijvoorbeeld de wat schamele 7% van de directe concurrent, Starbucks. Eind 2014 werd de Tim Hortons keten overgenomen door moederbedrijf Restaurant Brands International, waarvan het Braziliaanse investeringsbedrijf 3G Capital het meerderheidsbelang heeft.

Menu

In 1964 verkocht de eerste Tim Hortons vestiging simpelweg twee producten: koffie en donuts. In 1976 introduceerde Tim Hortons de Timbit; een soort minidonut die tot op heden nog immens succesvol blijkt te zijn. Tegenwoordig is de Timbit verkrijgbaar in meer dan 35 smaken. De groei van de keten in de jaren '80 bracht nog meer variatie met zich mee; het bedrijf begon zich naast donuts ook te specialiseren in allerlei andere soorten gebak. Tegenwoordig bieden Tim Hortons filialen zo'n beetje alles wat we van dergelijke koffiezaken gewend zijn: sandwiches, salades, yoghurt, smoothies en ijskoffie. Maar de keten zelf blijft vooral trots op de unieke koffieblend. Tim Hortons onderscheidt zich van andere koffieketens door de koffie in meerdere smaken in blik te verkopen, zodat men thuis de echte Tim Hortons koffie kan drinken. Daarnaast hebben veel filialen een drive-thru die 24 uur per dag open is. Qua marketingslogans wordt gevarieerd met "You've always got time for Tim Hortons", "Always fresh, always Tim Hortons", en meer recentelijk met "It's time for Tims".

Tim Hortons als Canadese cultuur

Ondanks het tamelijk bescheiden begin van de Tim Hortons-restaurants, is het bedrijf qua naamsbekendheid en populariteit een onderdeel van de Canadese cultuur geworden. In Canada worden meer donuts per capita gegeten dan in welk ander land dan ook. Door slimme marketingstrategieën komen de Tim Hortons restaurants ook voor in de hedendaagse Amerikaanse cultuur, waar het het bedrijf wordt neergezet als typisch Canadees. Zo speelt een scène in de populaire Amerikaanse sitcom How I Met Your Mother zich af in Canada; in een Tim Hortons-filiaal vlak bij de Hockey Hall of Fame. Robin; het personage gespeeld door de Canadese actrice Colbie Smulders, noemt de locatie de "meest Canadese plek in het heelal".

Meer informatie is te vinden op Tim Hortons' officiële website.

Voorpret-alarm! Reizigers vertellen reizigers, campers (truck-camper & C-25) & presentaties
Kom 23 of 24 maart naar de Reizigersbeurs
Kom naar een infodag met special guests, zoals Travel Texas en indianen.
Meld je gratis aan