17, 18 en 19 september

Door W. Visker - 20-09-2015 18:55

Donderdag 17 september

Met een miezerig buitje vertrekken we langs de Clark Fork door Kootenai Forest. We zien weer adelaars in de lucht. We rijden langs de Bull River, het verlengde van de Thompson River, die op diverse plaatsen is afgedamd voor de stroomopwekking. Bij het plaatsje Noxon is de Noxon Rapids Dam maar moeilijk te vinden. Nog steeds is erg weinig water. Terug in Idaho is in hetzelfde systeem de Cabinet Gorge Dam te vinden. Met name de gorge is zeer mooi. In Sandpoint naar het centrum gereden en gedetailleerde kaarten van de staat Washington gekocht. Heerlijk geluncht bij een Thai restaurant en ondertussen is het weer ook weer opgeklaard.

Bij Newport rijden we de staat Washington op de highway 20 binnen. Ook hier weer kalkoenen in het wild gezien. De eerste campground die we opzoeken blijkt een rommeltje te zijn.

Bij de 2e campground probeert de beheerder ons dure plaatsen aan het meer aan te smeren. We kiezen tenslotte voor veel goedkopere plaatsen achter in het bos, ook een beetje rommelig, maar wel rustig. Ondertussen is het weer licht gaan regenen en sluiten we de dag af in de camper.

Vrijdag 18 september

Vanaf het moment dat we Washington binnenreden kwamen we in een andere tijdzone. Daar kwamen we vanochtend achter toen onze telefoons een uur eerder aangaven. Het weer lijkt iets op te knappen. We passeren de Columbia River en steken de Sherman Pass over. Onderweg zouden er verschillende uitzichtpunten zijn, maar de borden zijn afgeplakt en de toegangswegen naar de uitzichtpunten zijn afgesloten. Eén weg is niet afgesloten, maar dat blijkt een gravelroad te zijn van tientallen kilometers en daar zijn we toch maar weer gekeerd. Er is een duidelijke brandlucht te ruiken en af en toe zien we ook rookpluimen in de bossen.

In het plaatsje Republic gaan we de leuke geveltjes bekijken. In een winkel horen we dat men maar net weer kan ademhalen. Veertien dagen geleden kon men de overkant van de straat niet zien vanwege de rook van de bosbranden, regende het as in de straten en is het plaatsje met zijn houten huizen nog maar net gespaard gebleven. In andere dorpen zouden huizen zijn afgebrand. Overal in het dorp zie je ook dankbetuigingen aan de fire fighters.

We hebben geluncht in de plaatselijke pizzeria en uit de gesprekken die we opvingen bleek dat de branden het onderwerp van gesprek waren. Na een bezoekje aan de Fossil Site, waar je met je eigen hamertje stenen kon kloven om fossielen te vinden, rijden we weer verder naar de Sweet Creek Campground. Deze blijkt inmiddels niet meer te bestaan en we rijden door naar Campground Lake Bonaparte. Tijdens een wandeling langs het meer kwamen we ook op een aangrenzend resort, waar bij één van de huisjes meer geschoten herten hingen te drogen, dan wij die dag hadden gezien.

Zaterdag 19 september

We vertrekken weer met bewolkt en miezerig weer. We hebben besloten een camping 150 kilometer verderop te zoeken met stroom en internet. We zien veel verwoestingen onderweg, hele vlakken bosperceel die zijn verdwenen, geblakerde grond en af en toe ook gebouwen en auto’s die deels verbrand zijn. We komen langs een plaats met een immens tentenveld. Dit blijkt van de vrijwilligers te zijn die de branden bestrijden. Ook overal langs de weg kartonnen bordjes met naamsaanduidingen en nummers om de vrijwilligers die niet bekend zijn in de omgeving aan te duiden waar ze moeten zijn. Ook hier nog een duidelijke brandlucht en af en toe nog een rookpluim uit bospercelen die nog niet getroffen zijn.

De camping ziet er gezellig uit en het weer is duidelijk opgeknapt. De zon schijnt en het is een graad of 25 en we besluiten naar het dorp Winthrop te lopen, wat een leuk toeristisch western dorpje blijkt te zijn. In het dorp nog een veiling bezocht, waar antiek en dat wat er voor door moest gaan werd geveild. Leuke show van de veilingmeester aangedikt met wat Amerikaanse grappen.

Onderweg terug naar de campers horen we van een local, dat het vanaf vandaag weer toegestaan is een kampvuur aan te steken en kopen we nog een bundeltje hout. We sluiten de dag dan ook af rond een gezellig vuurtje.