I believe I can fly || Page & Grand Canyon NP

Door Rick & Inge in de USA - 14-06-2017 17:10

Dinsdag 13 juni, 10:30 plaatselijke tijd. Onderweg naar Las Vegas

Hallo thuisfront!

Na weer twee hele mooie etappes is het tijd voor een nieuwe update. Ons vorige verslag eindigde voor Page. Dit bleek wederom een prachtige omgeving te zijn, maar heel anders dan wat we daarvoor hadden gezien. Page ligt aan het Lake Powell, een enorm stuwmeer met grillige vormen (Google maar eens). Het waterpeil wordt gecontroleerd door de Glen Canyon dam. Niet zo groot als de Hoover Dam, maar vast net zo mooi.

Gelukkig konden we de dag van tevoren nog een plekje reserveren bij een rondleiding in de Lower Antelope Canyon. Deze bijzondere, ondergrondse canyon is uitgesleten door water, wat prachtige golvende rotswanden heeft gecreëerd. Op het midden van de dag valt het zonlicht hier naar binnen, wat zorgt voor een prachtig beeld met kleuren variërend van oranje tot rood tot paars-achtig. De rondleidingen waren redelijke massaproductie, maar ondanks dat hebben we wel enorm genoten. Wat een bijzondere plek, en ontzettend fotogeniek!

Toen we weer boven de grond kwamen, bleek het kwik aardig gestegen tot zo’n 35 graden.  De volgende bezienswaardigheid was de Horseshoe Bend; een scherpe bocht in de Colorado River, die de vorm van een hoefijzer maakt. Er is een uitzichtpunt waar je dit heel  mooi van boven kunt bekijken. Heel indrukwekkend om te zien! Na het bekijken van de Horseshoe Bend, zijn we de hitte even ontvlucht en de heerlijk koele Walmart in gedoken J Vooral voor Inge is het boodschappen doen hier altijd weer een feest, geweldig die enorme supermarkten! Rick was vooral erg blij met zijn koude biertjes.

De volgende dag ging de tocht weer verder richting de Grand Canyon. We hadden een ‘first come, first served’ camping uitgezocht, en gelukkig hadden ze daar nog een plekje voor ons. Hier was het weer even back to basics; geen stroom, water, Wi-Fi en zelfs geen douches. Daarentegen hadden we wel een heel mooi plekje in het bos. De camping lag bij het Desert View uitzichtpunt; vanaf daar hadden we al een adembenemend uitzicht op de Grand Canyon. Vooral de grootte ervan is heel indrukwekkend. Het is echt een heel bijzonder stuk natuur! Het aparte is vooral dat alles er omheen heel vlak is, en dan ineens is daar die enorme, rotsachtige, reusachtig diepe kloof. Als mens voel je je hier echt ontzettend klein.

De eerste middag zijn we naar het Visitor Center gereden, waar we wat rond hebben gekeken en informatieve films hebben gekeken. Inge had de Angels Landing trail nog in de benen (SPIERPIJN!!) dus wandelen zat er even niet in. ’s Avonds hebben we genoten van een waanzinnige zonsondergang, echt prachtig! Toen we terug liepen naar de camping zagen we pas hoe ontzettend donker het daar ’s nachts wordt. Omdat je daar geen lichtvervuiling hebt door steden, is het enorm donker en zagen we duizenden sterren. Heel bijzonder om te zien! Zo’n mooie sterrenhemel hadden we in Bryce Canyon ook, maar doordat het toen volle maan was, was het een stuk minder donker dan hier.

Toen we de volgende ochtend wakker werden, voelden we de camper bewegen van de wind. Oh jee.. en onze helikoptervlucht dan? We zouden om 9:00 een helikoptervlucht over de Grand Canyon maken, maar we hadden er al een hard hoofd in. Op het vliegveld bleek inderdaad dat ze tot de middag sowieso niet zouden vliegen, dus we hebben onze vlucht uitgesteld tot de volgende dag 8:30. Fingers crossed!

Met nog een hele dag voor ons, zijn we weer naar het Visitor Center gereden en vanuit daar hebben we de shuttle bus genomen naar een van de vele uitzichtpunten. Het weer was fris en winderig, terwijl we verwacht hadden dat het er heel erg warm zou zijn.
Iedere keer als je de Canyon zag, was je weer onder de indruk. Wat een bijzondere plek en wat een geologisch wonder!  Met iets minder spierpijn (maar nog lang niet over), zijn we toch een stuk gaan lopen langs de Rim Trail, tussen verschillende uitzichtpunten. Na de wandeling hebben we een welverdiende hamburger gegeten (we zijn de tel al kwijt :) ) en nog wat souvenirtjes gekocht, en toen terug gegaan naar de camping. De rest van de middag hebben we lekker uit de wind in de zon gezeten met een boek. ’s Avonds opnieuw genoten van de zonsondergang, maar dan vanaf een ander uitzichtpunt.

Vanochtend zijn we weer vroeg opgestaan,  en gelukkig was de wind gaan liggen! Om 8:30 was het dan echt tijd voor onze helikoptervlucht. Rick had dit 9 jaar geleden al eens gedaan, maar voor Inge was het überhaupt de eerste keer in een helikopter. Wat een geweldige ervaring! In totaal duurde de vlucht ongeveer een half uur, en we zijn ook behoorlijk laag door de Canyon gevlogen. Echt een fantastisch uitzicht en heel bijzonder om dit natuurwonder zo van boven te kunnen bekijken. Dit was uiteraard geen goedkope hobby ($200 p.p.), maar het was het dubbel en dwars waard. Mocht je zelf naar de Grand Canyon gaan en hierover twijfelen; doen!

De volgende ochtend, 8:00 plaatselijke tijd, Las Vegas

We dachten dat New York een 'city that never sleeps' was - nou, dat is Las Vegas ook! Wat is het hier gaaf! We hebben zo'n beetje de hele Strip gezien met alle neonreclames,de grote hotels en de beroemde fonteinen voor het Bellagio hotel. Bij het Bellagio hebben we ook in het buffetrestaurant gegeten. Lekker zitten bunkeren met krab, kalkoen, sushi.. alles wat je maar wilde. Over de desserts nog maar te zwijgen, haha :)
We hebben nog even een gokje gewaagd bij de fruitmachines in het Venetian hotel, en jawel: $34 winst! Woehoe!! De winst hebben we daarna opgedronken bij de Piano bar. Het was een top avond!
De Uber chauffeur heeft ons weer netjes afgeleverd bij ons superdeluxe RV park. Nu nog even genieten van het prachtige zwembad en dan gaat de reis weer verder.

Voor de volgende etappe moeten we de plannen enigszins omgooien. Omdat de route naar Yosemite NP, de Tioga Pass, nog steeds dicht is vanwege sneeuw, kunnen we Yosemite niet via de geplande oost-kant bereiken. Hierdoor moeten we een omweg maken via het zuiden. Ach, soms moet je een klein beetje improviseren!

Bedankt voor alle leuke reacties op de vorige verslagen, vinden we erg leuk!