Twillingate & Trinity: Newfoundland's juweeltjes ❤🇨🇦

Door Ingrid Walus - 28-07-2019 03:58

Voor wat hoort wat en dat is wat je krijgt na de lange rit van Gros Morne National Park en Historic Site naar Twillingate.   De meer dan 5 uur durende rit was het zo meer dan waard!!  Twillingate is in 1 woord amazing!! We hadden natuurlijk het weer mee (prachtige blauwe lucht en 24gr) en we logeerden in een vakantiehuis van hillside b&b (keigraaf) maar het is er zo gezellig en er is zoveel te doen,  van hikes tot boottochten en helicoptertours en het bekende dinner theater.

Doordat we zo laat aankwamen besloten we om eens niet te gaan eten en gezellig in ons huisje aan tv te eten.  Snel nog voor 21h naar Foodland en naar de liquor store (er wordt geen alcohol verkocht in de supermarkt) en hop in de zetel.

Na een zalige nacht was het tijd om onze dag in te plannen.   Ik volg al een tijdje iceberg quest op Instagram en had de laatste dagen gezien dat ze foto's gepost hadden van een ijsberg,  zouden we het geluk nog hebben om ze te zien?? Want het seizoen van de ijsbergen is voorbij en de énkele die er nog waren, waren of gesmolten of aan t smelten... maar wie niet waagt,  niet wint.  Twillingate is niet voor niets Iceberg Capital of the World, dus eerst naar het kantoor van iceberg quest, en ja hoor,  er is nog 1 ijsberg en nog plaats op de zodiac toer van 4 pm.  Toppie, boeken maar, ook al is de prijs even slikken. We zijn hier en dit unicum zie je waarschijnlijk maar 1x on je leven.  We moeten nog enkele uurtjes wachten dus gaan we even Twillingate ontdekken.  En hoe kan je dit beter doen dan vanuit de lucht! Op de weg naar het centrum hadden we het bordje Helitours gezien en ipv te hiken,  besluiten we de helitour te doen.  Met 4 personen zitten we in de helikopter,  Nico vooraan, een koppel en ikzelf achteraan.  Elk met onze eigen windowseat 😁.  En wauw, prachtig om Twillingate vanuit de lucht te zien.  Een prachtige ervaring en top foto's die menig natuurfotograaf jaloers zal maken.

Maar het hoogtepunt van de dag moet nog komen, de ijsberg.... 5 min voor vertrek staan we al klaar aan de aanlegsteiger met een reddingsvest om onze nek en mogen we aan boord van de zodiac.  8 personen en onze kapitein,  op 35 min varen zijn we er, en het werd stil, iedereen houdt zijn adem in, niemand durft te ademen.   Dit is werkelijk "adembenemend", onbetaalbaar,  fantastisch,  een once in a lifetime gevoel...  onze kapitein vertelt dat deze ijsbergen uit Groenland komen en er 1 tot 3 jaar over doen eer ze voorbij Twillingate komen.  We hoorden het water letterlijk smelten,  wat een geluk dat we dit natuurschoon nog hebben gezien!  Na het proeven van een stukje ijs varen we terug naar de haven, iedereen met een brede glimlach want dit was een ongelooflijke ervaring.

De volgende ochtend wordt het inpakken en wegwezen.   De rit naar Trinity neemt ongeveer 4 en half uur in beslag en onderweg stoppen we om te picknicken.  Na een tussenstop in Terra Nova National Park (oudste National Park in Canada) komen we in de namiddag aan in Trinity,  met zijn mooie kleurrijke huizen.  Na het inchecken besluiten we om toch nog even naar het Puffin View Site te gaan in Elliston, op een klein uurtje rijden.  Puffins, papegaaiduikers in t Nederlands,  zijn kleine schattige vogels en doordat wij ze in IJsland indertijd gezien hebben (en gegeten...) willen we ze hier ook zien.  En we worden getrakteerd op meer dan de puffins... tientallen humpback whales zwemmen voor de kust en geven een mooi schouwspel.   Terwijl de puffins naast ons door huppelen,  verwisselen we snel onze cameralens en begint onze fotoshoot van deze prachtbeesten.  Onze avond kan niet meer stuk.

S morgens genieten we van een heerlijk ontbijt alvorens het klein stadje in te trekken.  De gekleurde huizen zijn prachtig en veel huizen van de jaren 1800 en 1900 zijn hier omgebouwd tot Inn of b&b's.  Ook onze b&b dateert van 1800.

Kortom, we hebben ons hart verloren in deze 2 mooie stadjes, 2 juweeltjes waar we zeker in de toekomst gaan terugkomen.  En het huisje in Twillingate hebben we niet gekocht.  De afstand is te groot, er zijn geen rechtstreekse vluchten en de dichtstbijzijnde luchthaven is op 1,5 uur rijden... maar ooit... wie weet 😏.