6 april Pearl Harbor

Door Marc & Alie - 07-04-2018 09:31

Vroeg op, want we vliegen naar Oahu vandaag. Na een typisch Amerikaans ontbijt bij iHop leveren we onze Nissan Versa weer in bij Alamo en worden we met de shuttlebus naar de vertrekhal gebracht. Ook hier gaat het inchecken en bagagelabels printen tegenwoordig met automaten. Dit werkt snel en prima. Ook bij de security gaat het redelijk snel, ze zijn hier een stuk relaxter dan op het vasteland. Het toestel zit helemaal vol, er zitten op de achterste rij zonder raam. Jammer, maar te overzien voor een half uurtje.

Honolulu Airport is groter dan wat we gewend waren op Big Island en Maui, het duurt even voordat onze koffers er zijn en ook de Alamo bus laat even op zich wachten. Bij het Alamo kantoor  verloopt de check-in weer snel. We mogen kiezen uit verschillende compact  en midsize auto's en we gaan weer voor een Nissan, maar dan de iets grotere Sentra. Deze is toch wel iets luxer dan wat we gewend waren.

Het verkeer in Honolulu is behoorlijk druk, het is even wennen om in een grote drukke stad te rijden. Op de andere eilanden was het soms ook wel druk, maar had je geen echte meerbaans snelwegen. Toch zijn we redelijk snel bij het hotel. De ontvangst is vriendelijk en er is zelfs al een kamer klaar.

Vanochtend vroeg hadden we nog geprobeerd kaartjes te bemachtigen voor de USS Arizona Memorial in Pearl Harbor, maar dat was niet gelukt. We gaan toch, want er is nog meer te zien. Rond twee uur zijn we binnen en een heel aardige medewerker checkt voor ons of er toch nog kaartjes zijn. Er zijn geen kaartjes terug gegeven, maar als we in de standby rij gaan staan is de kans groot dat we mee kunnen met de tour van kwart over twee. We hebben geluk, we kunnen mee! Eerst zien we een film over de gebeurtenissen op 7 december 1941 en daarna varen we naar het Memorial. De USS Arizona is samen met vele andere schepen en vliegtuigen gebombardeerd door Japan. Deze aanval kwam heel onverwacht. Een bom raakte de munitieopslag van het schip en het schip is geëxplodeerd en met 1177 bemanningsleden gezonken. Het wrak en de lichamen zijn nooit geborgen. Boven het wrak is het gedenkteken gemaakt. Heel indrukwekkend.

Na het bezoek aan het gedenkteken hebben we nog het museum bekeken. Hier wordt meer uitleg gegeven over hoe Amerika bij de tweede wereldoorlog betrokken raakte.

Pearl Harbor is absoluut de moeite waard. Als je geïnteresseerd bent in WWII dan kan je hier de hele dag doorbrengen en meerdere musea en schepen bekijken.

Wij gaan terug naar ons hotel. Het is nu echt spitsuur en het kost veel tijd om de stad weer in te komen. We zijn erg benieuwd naar het strand, dit hebben we nog niet gezien vanwege alle hoogbouw. Via het mega complex van Hilton vinden we uiteindelijk het strand. Het is een prachtig breed zandstrand met een gezellige wandelpromenade. Het is een drukte van belang! Het is vrijdagavond en dan is er rond kwart voor acht uur een vuurwerkshow bij het Hilton hotel. Snel eten we wat en dan gaan we weer terug. We vinden een mooi plekje op het strand bij de lagune. Precies op tijd begint het en het is een prachtig gezicht. Een mooie afsluiting van de eerste dag op Oahu.