11. Van Fox Glacier via Christchurch/Auckland naar huis

Door De Valkjes in Nieuw-Zeeland - 13-12-2022 06:25

Kia Ora allemaal,  ons laatste berichtje.....

Donderdag 15 december
We verlaten de westkust en steken dwars over het Zuidereiland naar de oostkust, naar het plaatsje Kaiapoi wat vlakbij Christchurch ligt. Een route van ongeveer 250 km. We waren lekker op tijd op dus we nemen er de tijd voor en genieten van de vergezichten. Het blijkt een schitterende route door Arthurs Pass National Park en Tussocklands Park… Wat een mooi landschap toch… We stoppen op verschillende plekken en ontmoeten daar ook Nieuw Zeelanders die op zoek zijn naar de Kea’s (alpine papegaaien) om ze te ringen. Die prachtige beesten worden met uitsterven bedreigt en zijn dan ook beschermd. Rond 14:30 komen we aan op Riversland Holiday Park en moeten de koffers in orde gemaakt worden.   Het is de afgelopen dagen behoorlijk warm en voor morgen geven ze nog wat warmer op. Het verschil met Oude-Tongen wordt zo wel erg groot…..

Vrijdag 16 december
We rijden ons laatste ritje met de camper naar het inleverpunt in Christchurch waar we de camper om 10:30 inleveren. Na de controle (alles was in orde...) zijn we naar het Carnmore Hotel gebracht waar we één nacht verblijven. De rest van de dag vermaken we ons in  Christchurch( ca. 380.000 inwoners) en verkennen de stad. In 2011 werd Christchurch zwaar getroffen door een aardbeving met een kracht van 6.3 op de schaal van Richter met veel voor- en nabevingen. Veel gebouwen werden verwoest en 184 mensen kwamen om het leven. Daardoor heeft Christchurch wel twee gezichten. Van voor en na de aardbeving. Er is veel nieuwbouw en een mooie infrastructuur maar nog steeds zie je de lege plekken als gevolg van de verwoestingen. De Kathedraal in het centrum  staat echter nog volop in de steigers…dat duurt nog wel even. Het is prachtig weer en we genieten van een rondrit in een oude stadstram, lunchen in een prachtige smalle straat waar het trammetje direct langs de terrassen rijdt en bezoeken een prachtig park met zijn botanische tuinen. In de avond eten we lekker Italiaans…

Zaterdag 17 december
Na een heerlijke nacht in het hotel gaan we nog even de stad in en daarna laten we ons door een taxi op het vliegvel, brengen waar we om 14:00 met Air New Zealand naar Auckland vliegen. Daar nemen we weer een taxi naar het centrum van Auckland waar we een kamer hebben gereserveerd in het Ramada Hotel. Alles gaat lekker vlot en we zijn mooi op tijd in ons hotel voor een douche en een moment van rust. Om 19:00 uur dineren we in de Sky Tower wat ronduit spectaculair is. Het restaurant is op 190 m hoogte en draait rond terwijl je zit te eten zodat je gelijk kunt genieten van het uitzicht over de stad en, als het meezit, de zonsondergang. Eerst is er nog behoorlijk wat bewolking maar later op de avond klaart het toch wat op en hebben we een  prachtig uitzicht over de stad maar een mooie zonsondergang zit er helaas niet in. Moe maar voldaan duiken we ons bed i

Zondag 18 december
Wat een dag… Deze dag wordt wat anders ingevuld dan we normaal gesproken op een zondag doen. We zijn uitgenodigd door een heel aardig stel uit Auckland die we ruim een maand geleden zijn tegengekomen op een camping. Soms heb je gewoon meteen een “klik” … en dat was nu ook zo. Ze nodigden ons uit om de laatste dag met hen op te trekken zodat zij ons Auckland en omgeving konden laten zien. Wat blijkt… ze hebben gewoon een heel programma in elkaar gedraaid wat we vooraf per mail toegestuurd kregen. We voelden ons gewoon een beetje “opgelaten” maar dat was helemaal niet nodig. Wat een geweldige laatste dag in NZ samen met twee fijne mensen, Graham en Judy. Om 09.30 halen ze ons op uit het hotel en maken eerst een wandeling bij Mt. Eden, waarna we naar een park vertrekken voor een tweede wandeling en een heerlijke kop koffie/thee. Daarna gaan we met hun jacht naar Motuihe eiland waar we in een prachtige baai het anker uitgooien en lunchen, een paar keer een heerlijke duik maken in glashelder water en nog een prachtige wandeling maken op het eiland. Tot slot hebben we een heerlijke maaltijd bij hen thuis en om 21:00 zijn we weer bij het hotel teruggebracht… hoe bijzonder. We hebben natuurlijk gegevens uitgewisseld en ze uitgenodigd om naar Oude-Tonge te komen zodra ze in Europa zijn.

Maandag 19 december
Als alles is ingepakt vertrekken we om 09:00 uur met de bus naar het vliegveld van Auckland voor de (lange) terugreis. Weer overstappen in Kuala Lumpur en via Amsterdam naar ons stekje in Oude-Tonge.

Dat waren dan de laatste dagen in Nieuw Zeeland. We hopen dat jullie een beetje hebben mogen meegenieten. Dank jullie wel voor alle  reacties!! Voor ons is het fijn om een dagboek te hebben.

Werkelijk een prachtige avontuurlijke reis. Telkens weer in een andere omgeving met prachtige flora en fauna. De diversiteit maakt het telkens verrassend. Je komt ook veel nationaliteiten tegen wat het extra boeiend maakt. We hebben ervan genoten maar het is ook goed en fijn weer naar ons vertrouwde plekje aan de Zuiddijk te gaan. Zal vast ook weer even wennen zijn....

Wat cijfers:
We hebben 5.250 km met de camper gereden.
We hebben op 24 verschillende campings gestaan.
We verbleven één nacht in een B&B en drie nachten in een hotel.
We hingen bijna 40.000 km in de lucht verdeeld over zes verschillende vluchten.