Yellowstone National Park 18,19 en 20 juni

Door Koos en Magda - 21-06-2013 04:56

Yellowstone Park is de reden dat we onze reis in de VS zijn begonnen. De verwachtingen zijn daarom hoog gespannen. We ontbijten dinsdag in het zonnetje aan de oever van Lake Lewis, geen bijzonder mooi meer maar het is er heerlijk in de vroege ochtend zon. Helaas hebben we weer gezelschap van onze muggen 'vrienden' waardoor ik zo ongeveer 25 muggenbeten op loop. Vreemd, meestal moeten ze Koos hebben maar de Amerikaanse variant heeft blijkbaar de voorkeur aan mij. Ondertussen kijken we hoe een ouder echtpaar een enorme hoeveelheid bagage in een kleine kano proberen te proppen. Uiteindelijk lukt het ze na veel passen en meten.

We doen vandaag de Lower Grand Loop. De eerste stop is de West Thumbgeisers. Heel indrukwekkend gebied met natuurlijke 'hot tub's'. in alle soorten en maten waar enorme warme stoom vanaf komt. Sommige zijn zo helder dat je zin krijgt om een duik te nemen, ware het niet dat ze een ranzig randje hebben! Helaas stopten gelijk met ons 2 busladingen Aziaten waarvan er 1 brutaal genoeg was om even onze camper binnen te stappen.

Volgende stop is Old Faithfull Geyser. Deze geiser spuit ca. elke anderhalf uur en we zouden net wel of niet op tijd kunnen zijn. Helaas namen we een verkeerde  afslag waardoor we dus te laat waren. Waar we wel terecht kwamen was de Castle Geyser. Indrukwekkend omdat de geiser uit een soort rots komt in de vorm van een kasteel en lekker lang en hoog blijft spuiten. We wachten toch ook maar op de nieuwe uitbarsting van de Old Faithfull, samen met nog zo'n 'duizend' andere mensen... Wat een  anticlimax. De spanning bouwt zich op maar als een slecht hoogtepunt stelde het niet veel voor en was het in no time over. Lunch was idem dito in typisch Amerikaanse snackbar. Enige wat je kunt bestellen is een burger, alle varianten van een stuk vlees tussen een broodje.

Met de geisers kunnen we voorlopig onze lol op want elke paar km zijn weer andere geisers te bekijken. Grote en kleine, de één met felle kleuren, de ander enorm borrelend en de volgende helemaal alsof het is beschimmeld is. Sommige in een krater of een modderpoel. Heel indrukwekkend allemaal, zeker in combinatie met de enorme zwavellucht die er vanaf komt. Opvallend is dat in de omgeving van de geisers ook niks meer groeit, kan dus niet echt gezond zijn!

Inmiddels weten we dat alle campings vol zitten dus we moeten het park uit om te overnachten. We rijden  daarom de noordingang uit en slapen in Gardiner. We betalen een belachelijk hoge prijs  maar ja we hebben dan wel full hooked up en wifi.

Onderweg zien we het eerste wild life. Hoewel, eerder zagen we al eekhoorns en bizons, maar dat telt niet. Nu dus twee elanden die rustig aan het relaxen zijn in het hoge gras en een beer zit niet zo heel ver van de kant van de weg tussen de bomen. Het is dan wel meteen een verkeerschaos omdat alle auto's meteen stoppen en uitstappen om foto's te maken. Dit tot grote frustratie van de Ranger die probeert iedereen door te laten rijden.

Woensdag ochtend staan we om half acht als eerste voor de poort van de camping in het park om een plek voor 's avonds te regelen zodat we nog een lange dag in Yellowstone door kunnen brengen.
We starten de Upper Grand loop met het Minerva Terrace. Dit zijn terrasvormige watervallen van kalk. Apart om te zien en jammer dat ze inmiddels nagenoeg droog staan. We zien een slang! Niet bij stil gestaan dat die hier ook kunnen zitten!!

Daarna rijden we in oostelijke richting in de hoop beren tegen te komen. Wanneer we bij een verkeersopstopping uitstappen is de beer net het bos in gerend!!  Wel zien we een jong wolfje en veel en grote kuddes bizons met kalfjes.

We willen een kleine hike gaan doen bij Slough Creek. 5 km is net mooi dachten wij. Het zijn er uiteindelijk 10 geworden en zijn we tot onze enkels in het moeras beland (verdwaald??). Ergens blijkbaar het verkeerde pad genomen! Ook hier tot twee keer toe net de zwarte beer gemist die hier huist. Wel stapt Koos nog bijna op een slangetje die net ons pad over wil steken! Best een spannend tochtje geweest zo..

'S middags rijden we richting het zuiden naar de Grand Canyon of the Yellowstone (niet te verwarren met..) Dit is zeer indrukwekkend! Bijna nog mooier dan 'de echte'. De Yellowstone River heeft een 32 km lange en soms wel 360 m diepe kloof uitgesleten. Op alle beschikbare lookouts hebben we de kloof met de twee watervallen nauwkeurig onderzocht en uiteraard op de foto gezet. Ondertussen krijgen we nog een enorme plensbui, maar dan doen we maar even de afwas van de lunch. Het is nu klaar met het mooie weer, het is koud en er straat een harde wind. Balen!

Tot slot hebben we Mud Vulcano nog bekeken. Moddergeisers die nog lekker liggen te pruttelen en te stinken en soms nog modder spuiten. Tevens geldt hoe meer bacteriën hoe meer kleuren.

Dan is het tijd om terug te gaan naar de camping. Dat gaat alleen nog wel even duren omdat we nu wel twee beren zien lopen. Ook al zouden we willen, we kunnen geen kant op. Iedereen blijft gewoon midden op de weg stil staan. Uiteindelijk komen ze zelf onze kant op zodat we ze goed op de foto kunnen zetten. Ze lopen op hun dooie gemakkie op en over de weg en trekken zich niets aan van alle hysterische automobilisten. Geweldig om te zien!

Donderdag ontbreekt voor het eerst de zon waardoor het berekoud is. We hebben medelijden met onze buren die in een tent slapen en nu dik ingepakt bezig zijn hun auto in te pakken. Vandaag is een reisdag, we hebben 392 km voor de boeg naar Great Falls. We rijden het park uit richting het noorden door een mooie groene vallei. In Livingston slaan we het nodige proviant weer in (van zowel de gezonde als de ongezonde variant  smiley).Inmiddels wordt het weer er niet beter op en worden we door de wind omver geblazen. Er staat zo'n harde westen wind dat de camper bijna van de weg af wordt geblazen. Koos kan de camper maar nauwelijks op de weg houden. Dan ook nog regen erbij en het slechte weer is compleet..                                                 Eind van de middag komen we in Great Falls aan. Dit klinkt spannend maar is het niet. Het is een redelijk grote stad met een grote waterval. Deze is er nog steeds maar er is een grote dam opgezet waardoor de sjeu er nu voor een groot deel vanaf is.