Glacier, Yoho, Banff en Lake Louise

Door Koos en Magda - 01-07-2013 20:01

Woensdag starten we met de Meadows in the Sky Parkway. Een 26 km lange weg stijl omhoog naar Mount Revelstroke. We klimmen van 600 naar 1545 meter. De laatste 6 km is jammer genoeg dicht omdat er nog sneeuw ligt. We zijn de eersten vandaag en dus alleen op de weg/berg. De onderkant van de berg is, heel toepasselijk, een rainforrest. Extra mooi in de regen! Ja, ja!

Onderweg via Glacier naar Golden stoppen we, tussen de buien door, bij nagenoeg elke boardwalk en bezienswaardigheid die we tegen komen. Zo lopen we door het moeras, langs Giant Cedar bomen, Rotsformaties, beekjes en rivieren allemaal weer anders, mooi en indrukwekkend. We komen zelfs een busladingen Amish People tegen, een bezienswaardigheid op zich zelf!!

'S middags worden we met angstaanjagend gehuil ontvangen bij het Northern Lights Wildlife Wolf Centre. We weten nu alles over de grijze wolf en hoe belangrijk zij zijn om de natuur in balans te houden! Verder lagen ze er maar lui en totaal niet gevaarlijk bij.

'S avonds slapen aan de Kicking Horse  River waar ook de trein van de beroemde Canadian Pacific Railway met enige regelmaat langs komt. Indrukwekkend om te zien maar hopelijk gaat hij ons niet wakker houden  8 km Hardlopen langs de kicking horse River.

Donderdag 27 juni maken we van de nood een deugd. De Kicking Horse River is beroemd om zijn Raften en er is nu erg veel water dus een uitgelezen kans voor ons om hiervan gebruik te maken.  We worden strak in het pak gehesen (wetsuit) om onderkoeling te voorkomen. Het water is afkomstig van de gletsjer en maar 6 graden en dat we nat worden is een garantie! Vooraf krijgen we instructies voor het geval we er uit vallen of omslaan. Een aantal deelnemers zien we bij voorbaat al wit weg trekken. Evan, de tourguide en tevens stuurman schreeuwt ons de instructies toe over wanneer welke kant op te peddelen. Super raft! Beste water condities met een paar versnellingen er in die professionals ook op wedstrijdniveau doen. Zowel Koos als Evan hebben opnamen gemaakt met de Go Pro camera van dit spektakel. Was weer een mooie ervaring waarbij we onderweg ook nog van veel mooie natuur hebben kunnen genieten.

Eind van de middag rijden we nog een half uurtje naar Yoho Nat. Park en bekijken we Lake Emerald. Er loopt een mooi pad van 5 km om heen dus die kunnen we nog wel even doen om weer op te warmen. Het mooie pad werd al snel een glibberig modderpad  met de nodige uitdagingen om overeind te blijven, wat koos niet helemaal is gelukt, haha!. Wel super mooie uitzichten over dit meer met weerspiegelingen.

Vrijdag 28 juni ontbijten we bij de Takakkaw Falls, wat eigenlijk een gat in de rotswant is, maar waar het water wel diep naar beneden klettert. Vervolgens rijden we naar Banff. Hebben wij weer precies dit weekend topdrukte omdat maandag Canada day is. Op de valreep 2 nachten kunnen reserveren in Banff en Lake Louise.

'S middags verkennen we de omgeving van Banff met wederom een een steile hike de berg op zodat we weer worden beloond met een mooi uitzicht. Nog steeds is vanwege de wateroverlast nog niet alles open. Nu het eindelijk weer mooi weer is ook lekker van de zon genieten in de upper hot spring met uitzicht over de bergen. Het dorp is mooi maar ook erg druk. Onze conclusie is dat het dorp Banff leuk is maar eigenlijk meer naam dan faam. Maar we hebben het in elk geval gezien om er over mee te kunnen praten! Het Park Banff gaan we de komende dagen verkennen.

Zaterdag 29 juni rijden we via de Bow Valley naar Lake Louise. Hier waren we vorige week helemaal alleen en nu is het mega druk. Snel weg dus hier. Helaas is het dit weekend overal zo druk, dus ook bij Lake Moraine. Hier gaan we toch maar kijken en blijven zelfs 2 uur rond banjeren en foto's maken. We beklimmen zelfs de Rock Pile vanwaar we het grandioze panorama van het meer met de tien omliggende bergtoppen  kunnen zien. Een foto van dit meer stond jaren lang op het 20 dollar biljet.

Een nog grotere mensen massa is te zien bij Lake Louise. Hier zijn we eerst maar eens op een bankje gaat zitten om mensen te kijken. Eens, het uitzicht over het Lake Louise is spectaculair maar al die toeristen er bij is een nog veel bijzonderder schouwspel.  Aan de oever van het meer staat een hotel/kasteel waar op deze zaterdagmiddag aan de lopende band trouwerijen plaats vinden. Lekker op z'n Amerikaans met een heel stel maids of honneurs met allemaal dezelfde jurk aan!

Bij mij rondje hardlopen langs de Bow River is goed te zien dat kort geleden alles blank stond. Hele stukken van het pad zijn weggeslagen.

Zondag 30 juni  gaan we de Icefields Parkway op. Dit zou het mooiste deel van Banff en van de Rocky Mountains moeten zijn. De weg is inderdaad schitterend en vol verwachting stoppen we bij de uitzichten en hikes.  Bow Lake schittert werkelijk magistraal met de weerkaatsing van de besneeuwde bergtoppen in het blauwe water.

Het uitzicht over het Peyto Lake  is een busstation voor toeristen. Op het uitkijkplatform ziet het letterlijk zwart van de mensen waarop wij besluiten een pad verder omhoog te nemen. Dit brengt ons naar een fantastische plek waar wij samen kunnen genieten van het uitzicht op de gletsjer die uit komt in het meer. Een van de mooiste plekken waar we geweest zijn.

De wandeling naar de Bow gletsjer en waterval maakte ook volledig onze verwachtingen waar. Eerst langs het meer en vervolgens over de bedding van rotsen en waterstraatjes van  wat ooit een gletsjer is geweest. Fantastisch wandeling (beklimming) naar een spectaculair eindpunt met een enorm hoge waterval.