Whistler

Door Koos en Magda - 08-07-2013 08:08

Vrijdagmorgen 5 juli lopen we vanaf de camping door het bos nog een keer naar de Dawsen Falls, maar dan aan de andere kant. Deze waterval is vooral zo gaaf omdat we er zo dicht bij kunnen komen, we zouden er in principe in kunnen vallen! Met de ochtend zon zorgt de spray van het water voor een mooie regenboog. Volop genieten hier en weer geen mens te zien (beren overigens ook niet). De laatste 20 km van Wells Gray is dirtroad, wat een drama is met onze camper dus rijden we terug via Clearwater richting Kamloops.

Het is een mooie omgeving om doorheen te rijden met nog steeds veel bergen en bossen. In de omgeving van Kamloops wordt veel fruit geteeld dus nu ben ik degene die de verleiding niet kan weerstaan en kopen we bij een kraampje aan de weg vers fruit. Ons kraampje had zelfs een 'drive thru'! Moet niet gekker worden hier!

We maken van vandaag maar een soort reis- en klusjesdag van. Beetje internetten, boodschappen doen, benzine-en gas tanken etc. We kunnen het er maar druk mee hebben!

In deze omgeving zijn geen bijzondere bezienswaardigheden, maar de weg vanaf Kamloops richting Whistler verloopt in 3 etappes: geweldig, fantastisch en amazing! Naar Cache Creek rijden we door een geweldig mooie omgeving. Naar Lillooet worden we verrast met een fantastische route door ruig berglandschap langs een diepe kloof waar (uiteraard) een riviertje door stroomt.
Dan denken we dat we het gehad hebben maar dan houdt de beschaving op en rijden we 100 km door een uitgestorven berglandschap waar geen recht stukje weg te vinden is naar Pemberton. Koos heeft het helemaal naar zijn zin om die lompe camper de een na de andere bocht door te sturen waarvan er geen een hetzelfde is. Het laatste stuk gaat zo stijl naar beneden dat er een aantal 'Runaway Lines' zijn, weer stijl omhoog voor het geval je remmen er geen zin meer in hebben na het vele remmen. Gelukkig hoeven wij hier geen gebruik van te maken, maar er komt wel een dubieus luchtje van de remmen af. Amazing weg in een super mooie omgeving. Deze 448 km en vooral die laatste 100 hadden we ook best graag met de motor willen rijden.

In Pemberton rijden we inmiddels laat in de avond naar de enige aanwezige camping waarop staat: Full!!! Balen, daar hadden we niet op gerekend. We zijn toch maar even wezen vragen waarop we op 'de omloop' van de speelplaats zonder faciliteiten mochten staan.

Zaterdagochtend rijden we direct naar Whistler, wat maar een half uurtje is in de hoop dat we nog terecht kunnen op de camping. Zal hier mogelijk ook lastig worden in het weekend. Inmiddels is het hoogseizoen hier. Ze moeten het hiervan juli en augustus hebben. In eerste instantie was de camping vol, maar omdat we twee nachten willen blijven is er toch plaats??? Vaag verhaal!

We gaan meteen het dorp verkennen en bekijken wat we de komende dagen gaan doen. Whistler is in principe een wintersportplaats, gemakkelijk bereikbaar vanuit Vancouver en sinds de Paralympics in 2010 ook helemaal gepimpt. Het is een mooi en modern dorp met een gezellig autovrij centrum met veel winkeltjes en terrasjes. Hier draait het seizoen wel het hele jaar door. Op de gletsjer kan nu nog steeds geskied worden en de lage bergen zijn in de zomer in bezit genomen door de mountainbikers. Het is niet normaal hoeveel fietsers je hier ziet. Hierdoor draaien de ziekenhuizen en specifiek de gipsafdeling ook het hele jaar door. Opvallend hoeveel mensen we zien met armen of benen in het gips. Is ook niet zo gek als we die mountainbikers van de berg af zien crossen!

We besluiten met de gondel naar boven te gaan en boven in de bergen te gaan wandelen. We nemen de stoeltjeslift verder omhoog (net zoals we dat met skiën zouden doen) en lopen dan vervolgens naar beneden via een pad waar we in de winter degenererend over zouden hebben gedaan maar nu toch opvallend stijl is. Er is ook een splinternieuwe 'peak to peak-gondel' naar de andere bergtop die we ook nemen. Knap hoe zie dit hebben gemaakt, maar niet te veel over nadenken hoe hoog je een slechts twee kabeltjes hangt. Hier zijn met name jongeren aan het skiën vanuit een soort summercamp. 'S avonds blijven we boven op de berg barbecueën. Heerlijk in korte broek in het zonnetje met een fantastisch uitzicht over de bergen. Ook beneden in het dorp is het gezellig druk op de terrasjes.

Zondag 7 juli besluiten we mee te doen aan de fietsrage en huren we fietsen. We wagen ons niet op de berg met het risico op gips. Er zijn rond het dorp mooie fietspaden aangelegd langs de meren. Het plan is om lekker naar een meer te fietsen en daar te gaan zonnen, zwemmen en lezen. Zeg maar vakantie vieren zoals de meesten dat doen :-) We zijn nog maar net op weg of Koos gilt dat ik moet stoppen. Blijkt dat vlak voor mij een zwarte beer op het fietspad staat! Had ik dus nog niet gezien, maar was al wel dichtbij. De beer verdwijnt snel in het bos waardoor wij weer door kunnen. We komen aan bij Rainbow Park en installeren ons op het gras. Het lijkt een beetje op vroeger bij het Brielse Meer. Helaas komt er steeds meer bewolking en niet veel later gaat het ook spetteren. Om ons heen zien we hier niemand op reageren. Iedereen gaat gewoon door met waar ze mee bezig zijn. Maar als het harder gaat regenen pakken wij toch maar ons boeltje. In eerste instantie zijn het maar een paar spetters dus fietsen we door naar het volgende meer. Daar zien we een aanlokkelijk terras van een sjiek hotel, goed voor de lunch. Terwijl we de lunch bestellen begint het hard te plenzen waardoor we langer dan de bedoeling was bij dit hotel bivakkeren en een hecht contact met de serveerster opbouwen. We wagen ons uiteindelijk toch weer op de fiets maar houden het helaas niet droog. Bij aankomst op de camping is er een beer op de camping aan het rond struinen. In eerste instantie net buiten de camping maar al snel ook over de camping. Dan komt zo'n beer toch heel dicht bij de mensen. Wel leuk om foto's te maken! 'S avonds was het gelukkig wel weer droog zodat we nog op de fiets naar het dorp kunnen om gezellig een terrasje te pakken.