Yosemite

Door Sjef Vermeulen - 09-08-2015 04:38

Gisteren zijn we pas laat in de middag in Oakhurst aangekomen. Het was een hele reis (ca. 600 km.) die voor een groot deel nog door de woestijn ging; bergje op, bergje af. het wilde maar niet opschieten.

Toen we in het hotel aankwamen wachte ons een aangename verrassing. Om te beginnen ligt het hotel deze keer in een, op het eerste oog, leuk stadje. Het hotel zelf ziet er fris uit en we hebben een zeer ruime kamer, een suite met een groot balkon. De temperatuur is aangenaam, rond de 28-30 graden, dus is buiten zitten aangenaam. Iets meer ruimte dan alleen de hotelkamer is ook wel prettig.

TripAdvisor is lovend over het locale Crab Cakes Restaurant, dus dat gaan we zeker uitproberen. Met crab uiteraard.Vandaag dan op weg naar Yosemite om ons laatste park te gaan zien. Het wordt enigzins een tegenvaller. Om de beginnen is de weg naar de reuze sequoia's hermetisch afgesloten voor alle publiek i.v.m. onderhoud en renovatie. Vervolgens blijkt er zoveel publiek naar Glacier Point te willen dat de Parkrangers deze toegangsweg voor autoverkeer hebben gesloten zodat iedereen met de shuttlebus moet. Boven aangekomen is het uitzicht adembenemend, maar zijn we al met al hier bijna 2,5 uur mee zoet geweest.

We besluiten dan toch maar weer de auto te pakken om El Capitan, een stijle rotswand die enkele kilometers verderop in het park ligt te bezoeken.

Dit hadden we beter niet kunnen doen. We waren gewaarschuwd voor de drommen bezoekers die elk weekeinde naar Yosemite trekken. Daar hadden we eerder al een voorproefje van gehad. kortom, na enkele kliometers mogen we aansluiten aan een zeer langzaam rijdende file, die zich als een kilometers lang lint door de canyon slingert. Er is dan ook geen ontkomen meer aan. Eenrichtingsverkeer zonder enige afslag. Er zit niets anders op dan de rit uit te zitten en mee te hobbelen met alle anderen, ondertussen speurend naar een glimp van El Capitan. Moe en enigzins gefrustreerd rijden we, met ruim 160 km. op de dagteller, aan het einde van de middag het park uit richting hotel.

Het meest baal ik nog van de gemiste reuze sequoia's, die hoorden eigenlijk wel tot mijn top drie van deze vakantie.....