Jasper NP dag 1

Door Rondreis VS & Canada door de 'van Maurikies' - 09-08-2019 06:23

Donderdag 8 augustus.

Vanochtend om 06.45 uur opgestaan, het plan was om om 08.00 uur weg te rijden. De volgende stop is de Wapiti Campground in Jasper. Daar hebben we alleen een electra aansluiting. Dus de watertank vullen met vers water, de vuilwatertanks legen en ook de gastank aanvullen. De laatste boodschappen doen voordat we via highway 93 richting Jasper rijden. Een tweebaans weg van ongeveer 320 kilometer! Het eerste stuk heb ik gereden, daarna Edith een uur en vervolgens ik weer. Onderweg een paar keer gestopt, de natuur is hier overweldigend mooi (ik realiseer mij dat ik in herhaling val!). Onderweg zijn we één uur kwijt geraakt omdat we in een andere tijdzone zijn terecht gekomen. Nu wordt het echt ingewikkeld om de tijd in Nederland bij te houden.

Onze campingplaats hebben we al in januari moeten boeken. Het aantal campeer plaatsen is zeer beperkt en ook hier is het hoogseizoen. We staan midden in een bos, vlakbij een rivier waar men volop aan het raften is. Ook hier worden we uitgebreid gewaarschuwd voor beren en ander wild. We moeten vooral onze campsite schoonhouden en al het afval direct in speciale bakken gooien.

Als ik dit schrijf zitten we te wachten bij een kabelbaan. De Whistler Skytram gaat van 1100 meter naar 2244 meter. Boven op de berg is het 10 graden kouder, voor het eerst deze reis moeten we jassen meenemen. Eenmaal boven aangekomen kunnen we nog doorklimmen naar 2470 meter. De beloning is groot: een prachtig uitzicht over de omgeving van Jasper. De klim verder naar boven was nog best pittig. Na afloop hebben we heerlijk gegeten in het restaurant bij de kabelbaan.

Eenmaal terug op de camping begint het al aardig donker te worden. Zo midden in de natuur is toch heerlijk kamperen. Door het hele bos zie je overal kleine kampvuurtjes oplichten. Ook wij hebben weer een vuurtje aangestoken. Het begint deze vakantie al gewoonte te worden. Morgenochtend gaan we vroeg op pad. We voelen ons soms net Japanners die in een week tijd heel Europa willen zien. Ook hier zijn gewoon teveel mooie dingen om te bekijken of te bezoeken. Het plan is om morgenochtend om 07.00 uur weg te rijden. Anna en Marijn blijven dan nog even in ons bed liggen. Ontbijten doen we elders, hopelijk zien we morgenochtend nog wilde dieren!!