Het laatste rondje!!

Door Rondreis VS & Canada door de 'van Maurikies' - 27-08-2019 00:26

Zondag 25 en maandag 26 augustus

Zoals gezegd we hebben de planning van onze laatste dagen in Amerika aangepast. Om alsnog naar Mount Reinier te reizen was zowel qua tijd als afstand niet handig. Zondag zijn we naar een voorstad van Seattle gereden. Hier was nog een leuk winkelcentrum waar we lekker gewinkeld hebben. Tussen de middag nog even lunchen in de camper en daarna weer terug naar de winkels! (Werd het toch nog een ‘dure’ middag)

In de avond zijn we nog een keer uit gaan eten bij het favoriete restaurant van Anna, “The Cheesecake factory”. Dit is een restaurant-keten hier in Amerika die vooral bekend staat om haar toetjes en dan vooral de ‘cheesecake’. Verder hebben ze ook een uitgebreide kaart waar je uit kunt kiezen. Het leuke is dat wij onze vakantie ook in dit restaurant begonnen zijn deze vakantie, dus ‘de cirkel is rond’

Amerika is echt een ‘camper/camping land’. Regelmatig rijden we langs dealers van caravans en die beschikken over enorme parkeerplaatsen vol met campers en caravans. Ook de hoeveelheid campings langs de weg en op onze route is enorm. Het was de afgelopen twee nachten dus ook niet zo moeilijk om nog een andere camping te boeken. Reserveren voor campings in de Nationale- of Provinciale parken is wel noodzakelijk.

Deze vakantie hebben we op heel wat verschillende campings gestaan. Op stadscampings, natuurcampings, grote- en kleine campings, de ene beter dan de andere. Eind vorige week stonden we op een camping in Dayville. Een heel klein plaatsje met alleen een cafe (geen benzinepomp!) en een camping met slechts 7 staanplaatsen. Dit was eigenlijk de leukste camping van de vakantie. Onze laatste nacht stonden we op een KOA camping in Seattle (zo’n stadscamping); dit was de slechtste van de vakantie (sometimes you win, sometimes you loose!). Voordeel van deze camping was dat deze vlak bij de drop-off locatie was van de camper (slechts een kwartier rijden).

We stonden hier vlakbij een drukke, doorgaande weg. Als een hele grote vrachtwagen voorbij kwam bewoog de camper!

Op stadscampings staan ook vaak Amerikanen die hier min of meer voor langere tijd wonen. In een oude, vervallen caravan vlak langs de kant van die drukke weg bleek een jonge vrouw ‘te wonen’. Best triest omdat te zien. Naast ons stond een vrouw in een personenauto die hierin overnachtte. Ook dat is Amerika. Op onze lange ritten de afgelopen weken zagen wij dit soort caravans ook wel gewoon langs de kant van de weg staan.

Verder hebben we zondagavond de laatste spullen in de koffers gedaan en de rommel opgeruimd. Vervolgens vroeg naar bed.

Maandag 26 agustus

Seattle Airport 15.00 uur - Vanochtend de camper ingeleverd. Dat is altijd weer een gedoe vooral voor wat betreft het wachten. Het gaat als volgt: je parkeert de camper op de parkeerplaats en haalt alle bagage eruit. Linnengoed en stoelen gooi je in speciaal daarvoor bestemde bakken en dan is het wachten. Tijdens dit ‘wachten’ wordt de camper gecontroleerd op schades en andere zaken. Vervolgens wordt je naam geroepen en kan er verder afgerekend worden.

In ons geval hadden we nogal wat ‘complaints’ dus uiteindelijk nam de afhandeling nogal wat tijd in beslag. Hoewel de camper nog geen jaar oud was zaten er nogal wat (kleine) gebreken in het interieur. Na wat soebatten kregen we een ‘inconvenience vergoeding’ en werden de zaken die we zelf hadden aangeschaft volledig vergoedt. Wel moesten we de extra gereden mijlen afrekenen. In de huur van de camper was 3.000 mijl inbegrepen. We moesten er 400 extra bij betalen.....;-((

Hierna met een Uber naar de luchthaven en is het grote wachten begonnen. Onze vlucht gaat om 18.00 uur (03.00 uur dinsdag Nederlandse tijd).

Luchthavens hebben wat mij betreft twee gezichten. Op de ‘heenweg’ is het de plek waar je nog even een kop koffie pakt, misschien iets leuks taxfree koopt en verwachtingsvol in het vliegtuig stapt op weg naar een leuke (vakantie)bestemming. Op de ‘terugweg’ vind ik het een drukke, chaotische en vieze plek waar je moet wachten totdat een vliegtuig je weer naar huis brengt (het ligt dus vooral aan mij!)

Het zit erop! Wij hebben ervan genoten en ik hoop dat middels dit reisverslag de lezer iets heeft meegekregen van onze belevenissen. Amerika is toch heel anders dan Europa. Niet beter of slechter, dat kan ik na drie weken niet zeggen maar op mij maakt het altijd weer enorm veel indurk. Ik/wij zijn gegrepen door de wilde schoonheid van de natuur en op sommige plekken de rust. Het was een intensieve reis waarin we veel gezien en gereist hebben. Wij hebben ongeveer 5.400 km. gereden, best veel maar het was iedere kilometer waard! De Amerikanen die we gesproken hebben waren allemaal even aardig en dat gold ook voor de mensen op de campings, winkels etc.

Buiten dit alles, en dit kan ook op iedere willekeurige vakantie, was het vooral met z’n vieren een hele gezellige vakantie waarbij we ook van elkaar genoten hebben!! Volgende week weer naar school, stage lopen, werken, studeren en (team)sporten - het ‘gewone’ leven begint dan weer (oh ja: en sparen voor de volgende keer!)