Fastfood in Amerika en Canada: Checkers

Checkers Drive-In Restaurants Inc. is het grootste ‘double drive-thru’ restaurantketen in de Verenigde Staten. Met double drive-thru wordt de formule bedoeld waarbij een restaurant aan beide kanten een weg heeft. Op die manier kunnen er dus twee klanten tegelijk geholpen worden. In het huidige tijdperk waar snelheid en efficiency een steeds belangrijke rol gaat spelen, is dit een belangrijke ontwikkeling. In totaal zijn er meer dan 815 Checkers en Rally’s restaurants verdeeld over 28 staten. De keten is ook actief in Israël en op het Amerikaanse eiland Samoa.

Checkers

Geschiedenis

De keten bestaat uit twee restaurants, namelijk Checkers en Rally’s.

Checkers is opgericht in 1986 in Mobile (Alabama) door Micheal Landruk. Het was een kleine en simpele fast-food keten, maar serveerde burgers met aparte smaken.

Een jaar eerder al werd Rally’s opgericht in Jeffersonville (Indiana) als onderdeel van de CKE Restaurants keten. Deze keten bezit onder andere Carl’s Jr. en Hardee’s.

Beide organisaties waren op een ander geografisch gebied actief en verschilden erg in grootte en werkwijze, maar zijn in 1999 samengevoegd. De keten werd geboren uit het idee dat de alledaagse en smakeloze burger niet veel voorstelde. Dit kon veel en veel beter, volgens het management van beide fast-food restaurants. Amerikanen verdienden een betere burger; één die gedurfd was en vers, mét een lage prijs. Omdat beide organisaties dit ambieerde fuseerden ze, maar behielden wel hun eigen naam.

Checkers & Rally’s Hamburgers Inc. werd toen geboren. Het hoofdkantoor van deze vestiging zit in Tampa (Florida). De formule was het volgende: een double drive-thru concept, met herkenbare vierkanten in zwart en wit, rode neonlichten en natuurlijk goede burgers werd een hit. De restaurants serveerden hippe, nieuwe en verse burgers. Qua uitstraling volgde Rally’s de look van Checkers. Beide waren al drive-in restaurants; klein en met weinig zitruimte, maar het logo en de uitstraling van Checkers werd leidend. Op dit moment is er bijna geen onderscheid meer te maken tussen beide restaurants; alleen de naam op het logo is nog anders.

Door middel van een fusie met Taxi Holdings Corporate, onderdeel van Wellspring Capital Management werd de keten een beursgenoteerd bedrijf.

Reclamecampagnes

De keten heeft veel verschillende slogans gehad. Voorbeelden zijn:

“Well at Checkers’s/Rally’s, You Still Can”

“Checkers Has it Right / Rally’s Has It Right”

“Fresh. Because we just made it.”

“High Performance Human Fuel”

“You gotta eat!”

"little place. BIG TASTE”

“Devour the night!”

De huidige slogan stamt uit 2011 en luidt: “Feast On”

Apart aan de campagnes is dat deze allemaal in-house bedacht en geproduceerd worden. Aan het hoofd van de marketingafdeling staan Kris Miotke (Senior directeur van adverteren) en Nick Riegel (marketingmanager).

De bekendste reclamecampagne is die van Rap Cat; een knuffeldier die een lied over de keten rapt. De campagne werd pas echt bekend toen Checkers en Rally’s papieren tasjes die eruit zagen als basketball shirts uit gingen delen met de oproep om filmpjes te maken van je eigen kat in de kledij en deze op YouTube te posten. Verschillende dierenrechten organisaties waren hier niet blij mee, maar de keten claimde zelf dat het slechts een creatieve verlenging van de reclame campagne was.

Menu

De menu’s zijn bij Checkers en Rally’s eigenlijk gelijk, het enige verschil is dat er bij Checkers wat meer keuze is in hamburgers.

De keten draagt een duidelijke formule voor het eten uit, verdeeld in vier stappen:

  • Made to order: Alle producten worden vers bereid en vervolgens direct geserveerd of ingepakt om meegenomen te worden.
  • Grilled with seasoning: De unieke smaak van de producten komt van de perfect op elkaar afgestemde kruidenmixen.
  • Fresh toppings: Hier gaat het vooral om de groenten die de burgers echt afmaken. Wanneer deze producten niet 100% vers zijn, worden ze niet gebruikt.
  • Unique flavours: Het verschil tussen Checkers en andere fast-food ketens. De smaak en samenstelling van alle producten zijn uniek. Als voorbeeld de bekende Checkers-frietjes; deze worden afgemaakt met een bijzondere kruidenmix.

Checkers en Rally's verkopen verschillende burgers, hot dogs, kipgerechten, visgerechten, milkshakes, hot wings, frietjes, milkshakes en frisdranken.

Meer informatie is te vinden op Checkers officiële website.