Fastfood in Amerika en Canada: Chick-fil-a

Chick-fil-A. De naam van de restaurantketen verklapt al enigszins wat er voornamelijk op het menu staat. ‘Chick-Fil’ verwijst naar de specialisatie van de fastfoodketen, namelijk ‘kipfilet’. In de Verenigde Staten zijn er meerdere grote kiprestaurants en Chick-fil-A behoort hierbij zeker tot de top. Het hoofdkantoor van de restaurantketen is gevestigd in de College Park, Georgia (Verenigde Staten). De keten is voornamelijk bekend in het zuidelijke gedeelte van de Verenigde Staten, maar heeft zich in de loop der jaren ook gevestigd in andere delen van Amerika. In de maand augustus van het jaar 2011 had de keten maar liefst 1 575 verschillende vestigingen in 39 staten. Het bedrijf heeft verschillende slogans, maar claimt dat de slogan: "We Didn't Invent the Chicken, Just the Chicken Sandwich,” op een waar gebeurd verhaal is gebaseerd. In de tijd dat de hamburgers de fastfoodmenu’s domineerden, werd door een van de oprichters van de keten, S. Truett Cathy, de chicken sandwich bedacht. Dit werd uiteindelijk een van de bekendere maaltijden op het menu van Chick-fil-A.

Chick-fil-a

Geschiedenis

Chick-fil-A kent een lange historie. We gaan terug naar het jaar 1946 waar S. Truett Cathy de zogenoemde ‘Dwarf Grill’ (nl: Dwergen Gril) opende in de voorstad van Atlanta, Hapeville.

Cathy werd in 1921 geboren in het Eatonton, Georgia. Na zijn middelbare school te hebben afgerond diende hij zijn land tijdens de Tweede Wereld Oorlog. Toen deze was afgelopen begon Cathy met het opzetten van zijn eigen restaurant keten, ‘Dwarf Grill’. Later werd de naam veranderd naar ‘Dwarf House’. De locatie waar het restaurant zich vestigde was strategisch slim, omdat deze dicht bij een (inmiddels afgebroken) fabriek van Ford werd geplaatst. De werknemers van de fabriek gingen tussen de diensten door eten bij het nabij gelegen restaurant. De Chick-fil-A Dwarf House had een voordeur op ‘dwerggrootte’ die kon gebruikt worden door kinderen en kleine mensen. Het originele restaurant was zes dagen in de week en 24 uur per dag geopend.

De eerste Chick-fil-A werd geopend in een winkelcentrum genaamd Greenbriar Mall, Atlanta. Dit was enkele decennia later in 1967. De restaurantketen vestigde zich in het verleden vooral op dit soort locaties, met als reden dat winkelcentra en dergelijke altijd druk bezocht werden en mensen toch moesten eten. De eerste locatie die als het ware ‘vrijstaand’ was, werd pas opgezet in 1986. Dit heeft zich sindsdien voortgezet en vandaag de dag worden nog steeds regelmatig nieuwe locaties geopend. Vandaag de dag zijn er zo’n 800 van deze ‘vrijstaande’ Chick-fil-A restaurants. Daarnaast heeft het restaurant ook nog eens enkele tientallen drive-through-only locaties, waar de klant dus niet naar binnen kan, maar alleen vanuit de auto kan bestellen. Het strategisch plan van Chick-fil-A, om zich op druk bevolkte gebieden te vestigen (zoals bij een fabriek of winkelcentra), heeft zich al de jaren verder ontwikkeld. Tegenwoordig zijn er zelfs vestigingen op universiteiten, vliegvelden en zelfs in ziekenhuizen.

Betrokkenheid

Het bedrijf wist ook haar naam te vestigen in de Verenigde Staten door in 1997 titelsponsor te worden van de Peach Bowl, een jaarlijkse Amerikaanse College Footbal bowl game dat wordt gespeeld in Atlanta. Door deze competitie jarenlang te sponsoren werd de naam van het Peach Bowl in 2006 veranderd in ‘the Chick-fil-A Bowl’. Daarnaast is het restaurant ook nog hoofdsponsor van enkele andere sportieve evenementen.

The Richards Group kwam voor Chick-fil-A met de (eenvoudige en krachtige) slogan: ‘Eat Mor Chikin’. Dit was de start van een enorme campagne. In 1995 plaatste de keten een billboard waarop een afvallige koe, met een penseel in haar mond, de drie woorden ‘Eat Mor Chikin’ schilderde. Vanaf die dag, zou het burgeretende landschap voorgoed veranderd zijn. Het idee achter de campagne was dat de onverschrokken koeien vanuit eigenbelang handelden, omdat wanneer de mensen kip zouden eten, zij niet de dupe werden van de vleesindustrie. Het restaurant wilde hiermee de Amerikaan onthouden nog te eten bij haar concurrenten als McDonald’s, Burger King, en Wendy’s, die voornamelijk burgers serveerden. De campagne werd enorm populair. Naast de Billboards reclames, verschenen de koeien ook op televisie, radio, kalenders, straatposters et cetera.

Menu

Het menu van Chick-fil-A wordt, zoals de naam al doet vermoeden, vooraal gedomineerd door de verschillende kipgerechten. Vooral de Chicken Salad Sandwich is erg populair en zeker de moeite waard eens te proberen. Er wordt niet rustig aan gedaan met de hoeveelheid, je kunt genieten van grote porties. Daarnaast zijn de chicken nuggets en wafelfrites echt overheerlijk. De ‘gezonde’ opties worden alle bereidt met ijsberg sla. Het menu had misschien ietwat gevarieerder gemogen, maar voor de echte kipliefhebber is het een prima eetgelegenheid. De service van het restaurant is uitstekend. Dit is een van de weinige fastfood restaurants waar het personeel rondloopt om je drankje te hervullen. Tevens is er altijd veel lof voor het vriendelijke personeel. Daarnaast is alles, van de toiletten tot de tafeltjes, erg schoon en goed onderhouden.

Kortom, Chick-fil-A biedt een uitstekende, schone en vriendelijke plaats om te genieten van een lunch of diner. Het personeel zorgt ervoor dat er een gezellige en vriendelijke sfeer in de restaurants hangt, wat het eten bij Chick-fil-A een prima eetgelegenheid maakt.

Meer informatie is te vinden op Chick-fil-a's officiële website.