Fastfood in Amerika en Canada: Del Taco

Del Taco Inc. is de op één na grootste Mexicaanse fastfoodketen in de Verenigde Staten. Het is tevens een van de meest consistent succesvolle bedrijven van alle fastfoodketen. Del Taco Inc. heeft zo´n 500 vestigingen in de Verenigde Staten. De meeste van deze vestigingen bevinden zich in de staten ten westen van de Mississippi en aan de kust van de Atlantische oceaan. Vele restaurants van Del Taco zijn gewoon 24 uur per dag open. Hoewel de specialiteit van Del Taco vooral Mexicaans fastfood is zoals taco’s en burrito’s, serveren ze ook hamburgers, Franse frites en milkshakes.

Del Taco

Geschiedenis

Del Taco haar oorsprong is te vinden in het binnenland van Californië, in de regio rondom San Bernadino, wat een vruchtbare bodem blijkt te zijn voor fastfood restaurant – McDonald’s en Taco Bell zijn dan ook Del Taco’s grootste concurrenten.

Del Taco’s oprichter, Ed Hackbarth, opende het eerste Del Taco restaurant in Yermo, Californië in 1964. Toen was de naam van de keten nog ‘Casa Del Taco’. Hackbart’s bedacht een methode om taco’s in grote hoeveelheden klaar te maken. In 1964 werd David Jameson de business partner van Hackbarth. Er kwamen enkele restaurants bij in de loop der jaren en Casa Del Taco groeide langzaam. In 1966 werd Red-E-Food Systems, Inc. opgericht met het idee Casa Del Taco een franchise merk te maken. Hetzelfde jaar werd het bekende logo van Del Taco ontworpen en nog een jaar later werd de wereldberoemde boon en kaas Burrito met groene of rode saus geïntroduceerd.

In 1973, haalde het bedrijf het woord ‘Casa’ weg bij de naam en werd Red-E-Food Systems Del Taco, Inc. De restaurantketen groeide enorm in deze periode en er kwamen enkele nieuwe restaurants bij in een paar maanden tijd. In 1976 verkochten Hackbarth en Jameson Del Taco aan een groep investeerders. Het bedrijf bleef maar doorgroeien en in februari 1977 had de keten maarliefst vijftig restaurants. Negentien maanden later was dit verdubbeld. Ook de strijd tussen Del Taco en Taco Bell werd steeds intenser. De kranten schreven er zelfs over. Echter was de strijd lichtelijk opgeblazen door de media omdat beide restaurantketens voornamelijk op andere locaties actief waren.

Het succesverhaal van Del Taco Inc. stopt nog niet, in 1981 waren groeide het restaurant naar maarliefst 350 restaurants, nog steeds voornamelijk en alleen in Californië. In de jaren tachtig kwam enige verandering in het beleid van de restaurantketen. Zij besloten namelijk hele nachten open te blijven. Dit zorgde voor nog meer populariteit van het restaurant.

In 1990 kreeg Del Taco Inc. een nieuwe CEO genaamd Kevin K. Moriarty en hij werd al snel de nieuwe eigenaar van het merk Del Taco. Begin jaren negentig lanceerde Del Taco een redesign programma van zo´n 14 miljoen dollar. Met dit geld werden alle keukens, het logo en het restaurant vernieuwd. Het nieuwe logo van Del Taco bestond uit de drie kleuren van de hoofdingrediënten van een taco: Geel - Kaas, Sla - Groen en Tomaat – Rood. De CEO kondigde tevens aan de restaurantketen voor 1995 te laten groeien naar 500 restaurants en nog eens 225 erbij voor het jaar 2000.

In plaats van de geplande renovaties die bedoeld waren om Del Taco nog groter te maken, moest het bedrijf flinke rentes betalen over enkele onrendabele locaties die al gesloten waren. Daarnaast werd Del Taco ook nog eens aangeklaagd voor maar liefst drie miljoen dollar door een voormalig leverancier. In de vijf jaar van 1994 tot 1998 groeide Del Taco niet. Het moest zelfs enkele restaurants laten vallen en werd kleiner. In 1995 had Del Taco nog maar 300 restaurants in plaats van de geplande 500. Na deze tegenslagen wist het bedrijf er wel weer boven op te komen en groeide Del Taco weer lichtelijk naar 325 locaties in het 1998. In 2002 was Del Taco weer schuld vrij.

Om wat aan de reputatie van Del Taco te doen lanceerde het bedrijf een sport-sponsortship programma met acht teams in de Verenigde Staten. Deze clubs waren bij verschillende sporten als hockey, voetbal, basketbal etcetera. De populariteit verbeterde aanzienlijk en in 2003 maakte Del Taco bekent dat ze gemiddeld 1 miljoen dollar omzet maakte per restaurant.

In januari 2008 opende Del Taco in Burbank (Californië) hun 500ste restaurant.

Menu

Del Taco biedt een breed scala aan menu-items met vele verschillende smaken. Del Taco wil een sterke nadruk leggen op de kwaliteit en smaak van het voedsel. Het menu bestaat uit taco’s, burrito’s, quesadillas, nacho’s, de wereldberoemde ‘crinkle cut fries’, dubbele Cheeseburgers, shakes en ontbijt burritos die regelmatig verschijnen met nieuwe smaken. Elk item wordt alleen gemaakt wanneer de klant het ook daadwerkelijk besteld. Del Taco is hier redelijk uniek in, wanneer ze vergeleken worden met andere fastfoodketens. Bij McDonald´s wordt het eten al klaargemaakt voordat de klant het besteld en wordt het voedsel warm gehouden. Dit komt de kwaliteit van het eten meestal niet ten goede. Deze wijze van bereiden en de kwaliteit van de ingrediënten maakt het eten bij Del Taco smakelijk.

Kortom, ben je op zoek naar een snelle maar toch kwalitatief lekkere maaltijd, dan is Del Taco een prima gelegenheid. Het is een van de betere fastfood restaurant en heeft haar specialisatie op het gebied van Mexicaans voedsel tot een succes weten te maken.

Meer informatie is te vinden op Del Taco 's officiële website.