Dag 14 Powell river - Quadra island

Door L.M. den Braber - 16-06-2015 08:22

De wekker verstoort ons fijne slaapje al om 6 uur. We scharrelen in de boomhut alle spulletjes bij elkaar en ontbijten nog even beschaafd aan tafel. We hebben van onze fout van eergisteren geleerd en nu braaf de ferry tijden opgezocht. Deze gaat maar 4x per dag, dus we willen de eerste van 8.10 hebben. Om 7 uur rijden we weg uit Desolation Resort en arriveren op tijd bij de ferry. De overtocht van Powell River naar Comex duurt 80 minuten. We verlaten nu dus echt het vaste land (ook al voelde het allang niet meer zo) en arriveren op Vanouver island.

In plaats van de snelweg nemen we de 19A naar Campell river, beter bekend als de Oceanside route. We rijden een uurtje, met mooi uitzicht aan de kust. Als we het plaatsje binnenrijden zien we gelijk een klein marktje, en we gaan even neuzen bij de kraampjes. Om wakker te blijven drinken we ergens een bakkie en gaan vervolgens naar het visitors centre voor wat nader onderzoek. We willen graag een tour op het water doen om wat wildlife te spotten. Er vertrekt er toevallig eentje die middag, voor 4 uur. Ook op tripadvisor gooit deze hoge ogen, dus we gaan snel lunchen en dan naar de haven.

Onze kapitein en gids is Garry van Aboriginal Journeys. Het is een boom van een vent met een vlotte babbel. Maar reuze aardig. En grappig, gelukkig, je moet toch 4 uur naar z'n gezwets luisteren. Met 10 man zitten we op het bootje en Garry vertelt vanalles over de gevaarlijke stromingen in dit gebied. De discovery islands, waar we nu zijn, is een groep van meer dan 100 eilandjes tussen het vaste land en Vancouver island, waarvan sommige maar bewoond. Daarna mogen we het ook ervaren en duiken we met de boot hier en daar een kolk in. We zien een aantal bald eagles (Amerikaanse zeearend, maar onze vertaling is kale arie) en wat schattige glimmende zeehonden kopjes. Maar na zo'n 3 uur worden we toch wel een beetje nerveus of we nog wat te zien krijgen. Garry houdt contact met collega's, maar niemand heeft wat gespot. En dan, gelukkig, ineens zwarte vinnen uit het water. Een groep van 4 killer whales! Garry houdt al jaren alle groepen bij en weet te vertellen dat dit mama, twee zoons en een 'kleintje' van 4 jaar zijn. Op het achterdek kunnen we volop foto's maken van de orka's, en we volgen ze uiteindelijk anderhalf uur. Na 5 uur op zee keren we pas weer terug in de haven.

Nu moeten we nog naar ons hotel, wat op Quadra island ligt. We moeten dus weer een ferry pakken. Deze duurt maar 10 minuten en we zijn ook zo bij April point spa & resort. Het ligt op een uitstekend puntje van het eiland en het uitzicht is fantastisch. We zijn helemaal uitgeblust van de hele dag en besluiten gewoon bij het hotel eten. Buiten op het terras bij de zee eten we heerlijk in het late zonnetje, en warempel, de glimmende zeehonden kopjes komen gewoon bij ons zwemmen. Om de spieren te ontspannen van al het gebonk op het water delen we samen de jacuzzi en dan lekker oogjes toe.