Everglades National Park

Door Ine F - 02-03-2016 03:41

Zondag 28 februari
Ca. 9.30 uur vertrekken we richting Fort Myers Beach, want natuurlijk wilen we nog de witte stranden van deze westkust van Florida aan de Golf van Mexico zien.
Het lukt niet om de camper ergens te parkeren. Een stuk verder is een afslag naar Lover's Key State Park. Het blijkt en goede keuze te zijn, het is een gezellig park en daar kunnen we naar de beach!  Het is er rustig met bezoekers op meegebrachte stoeltjes. Ondanks het heerlijke weer zwemt er niemand in zee, er wordt wel veel langs de waterlijn gewandeld en dat doen wij ook een stukje, lekker met de voeten in het water.

We lunchen in de camper en dan gaat de reis verder via de Highway 41 richting het oosten naar Shark Valley in de Everglades.

We kunnen gelukkig nog mee met de tramtour van 16.00 uur naar de 15 m. hoge uitkijktoren.

Een gids geeft uitgebreid uitleg over de vele planten en dieren die we tegenkomen en... we zien eindelijk alligators in hun natuurlijke omgeving: 1 vanaf de uitkijktoren en 4 onderweg vlak langs de weg!

De rit is de moeite waard ondanks het getril in het treintje en een gids die soms niet goed te verstaan was.
Eenmaal terug rijden we snel door naar Miami Everglades Campground aan de westkant van Miami. De receptie is al gesloten, maar in een bak voor de nightservice ligt keurig een plattegrond voor ons klaar met de vermelding van onze staanplaats.
Het is al ruim 19.00 uur en we kiezen maar weer voor een diepvriesmaaltje, sudderlapjes met puree en boontjes/worteltjes.
In de loop van de avond hebben we nu ook even tijd voor een pilsje.

Maandag 29 februari
Eerst in- en uitchecken bij de receptie en Joep koopt na een telefoontje met Road Bear een donut, een aansluitstuk voor de afvoerslang dat op campings in Florida wettelijk verplicht is maar wat wij niet hebben.
Dan verder richting een Walmart, dit keer een heel grote winkel (24 u. p.d. open) maar daar blijkt alleen een parkeergarage te zijn en dat gaat niet lukken met een camper van 12 ft. hoog. Dus parkeren we in een zijstraat in de buurt.

We kopen o.a. brood, melk, groente en we zien zelfs een grote bak met dweilen in de aanbieding! Een grote beker koffie voor onderweg kopen we naast de winkel bij de Subway.
Het duurt altijd overal langer dan je verwacht, om 11.50 uur zijn we pas echt op weg en na 50 min. zijn we bij de oostelijke ingang van de Everglades NP. Het is nog 38 mijl naar Flamingo.

We hebben gisteren al $20.00 betaald voor de entree en dat is 7 dagen geldig, dus we kunnen snel verder.

We bezoeken diverse hoogtepunten: in Royal Palm lopen we de Anhinga trail, een wandelroute van 800 m., dat werkelijk de moeite waard is. Het pad is prachtig aangelegd, we zien veel verschillende vogels en 2 alligators.

Ook de Pahay-okee Overlook is de moeite waard, je krijgt een goed beeld van de uitgestrektheid van de Everglades.

Bij de Mahogany Hamock Trail bewonderen we op een schaduwrijk pad heel bijzondere mahoniebomen.

Ca. 17.30 uur komen we aan op de Flamingo Campground, er hangt een papier met een aanduiding waar de gereserveerde RV-plaatsen zijn. Het is een echte natuurcamping, heel ruim aangelegd, heel rustig.

Gelukkig hebben we hier wel elektriciteit, geen water maar dat is geen probleem want we hebben de watertank vanmorgen nog gevuld. Het sanitair ziet er netjes uit, maar er is alleen koud water ontdekken we de volgende ochtend.
We komen er al snel achter dat hier toch echt wél muggen zijn, het is hier ook warmer en er is weinig wind. Dus drinken we ons pilsje toch maar binnen.
Het blijft ook na het avondeten erg heet binnen, we doen alle ramen dicht (we hebben horren voor de ramen en de buitendeur), maar bij het sluiten van de deur komt direct een lading muggen binnen. Gelukkig lukt het voor een groot gedeelte om ze te doden. Dan nog even de airco aan om het binnen af te laten koelen.

We gaan heel vroeg naar bed, want we voelen ons een beetje gammel.