Aan de voet van de Smoky Mountains

Door Hans en Marian - 28-03-2016 17:00

Van Memphis naar de Great Smoky Mountain.

Vandaag is het maandag 2e paasdag. Afgelopen zaterdag zijn we vertrokken uit Memphis en hebben met prachtig weer (zon en zo'n 24 graden) Shiloh National Military Park bezocht. Een prachtig park waar in de burgeroorlog een bloedig gevecht heeft plaats gevonden tussen het Noorden en Zuiden. Hier zijn in 24 uur (2 dagen van 12 uur vechten) bijna 24.000 doden gevallen. In het bezoekerscentrum hebben we een mooie documentaire van 45 minuten  gezien. Het Noorden (of the Union) hebben deze slag gewonnen. Daarmee was deze oorlog nog lang niet voorbij. Wat eerst een slagveld was is nu een prachtig onderhouden park.

Aansluitend doorgereden naar een KOA camping in Hohenwald. Ook onderdeel van een National Park (NP). Prachtige natuur wederom en heerlijk rustig. Toen we bijna bij de camping waren moesten we een tunnel onderdoor van 11 ft. Wij zijn 12 ft dus dat past niet. Vertwijfeld stonden we voor de tunnel toen we aangesproken werden door 2 oudere heren. Bijna weer niet te verstaan vanwege het ontbreken van een gebit. Maar reuze aardig wezen zij op een doorgang iets verderop waar we met gemak onderdoor konden. Omdat we moesten manoeuvreren met de camper hebben deze heren de weg voor ons afgezet. Niemand die dat vervelend vond.  Vriendelijk bedankt en dat vond men dan weer aardig (van ons).

Deze camping had zichtbaar zijn beste tijd gehad. Veel kuilen en geen fatsoenlijke plek te vinden waar de camper enigszins horizontaal kon staan. Uiteindelijk toch een plek gevonden bij het toiletgebouw. De camping ligt prachtig aan een meer met veel vaste gasten die wel een mooie plek hadden gecreëerd. De rust en de natuur maakte het dan weer goed. Bij het vertrek zondagochtend bij de eigenaar een schroevendraaier geleend om de buitenspiegel vast te zetten. Die was waarschijnlijk los getrild door de gaten in het wegdek. Of het bevallen was vroeg de eigenaar: "Ja, mooie natuur".

Zondag begon de dag druilerig. Onderweg veel kerken gezien waar het druk was vanwege Pasen. De wegen waren zo goed als verlaten dus we schoten goed op. Met de navigatie op 'binnendoor'  kwamen we op de meest onmogelijke wegen en buitenwijken en ook 2 keer voor een tunnel waar we niet onderdoor konden. Toen we bijna bij de camping waren wederom een tunnel van 10 ft. Hier geen 2 oude heren om te vragen maar 2 schaars geklede en zwaar opgemaakte dames waarschijnlijk van lichte zeden (tenminste dat namen we aan). Ze wonen naast de tunnel in een caravan met 'hok'. Wel zo handig voor de klanten om te vinden (voor of na de tunnel). In ieder geval hebben ze de weg gewezen en bedankte wij zijn vriendelijk voor hun hulp. Een 'dienst' zonder opbrengst.

Black Bear Cove is een prachtige camping in een schitterende omgeving met uitzicht op de bergen van de Great Smoky Mountains. Niemand aanwezig in het kantoor en een gast is zo vriendelijk om de eigenaar te bellen. Die komt even later en rekent een vriendenprijs omdat het nog buiten het seizoen is. Helaas geen WiFi op de camping maar wel in zijn Lodge waar we gebruik van mogen maken. De Lodge is een trouwlocatie en geschikt voor feesten en partijen. Heel mooi met poolbiljart en ruime zalen. Aardige man John Price.

Toen het donker (echt donker) werd het schouwspel van de vuurvliegjes mogen aanschouwen. Echt bijzonder en niet verwacht zo vroeg in het voorjaar. Bij het kampvuur en een glaasje was het ook ontspannen en werd het ongemerkt laat. Het bed in de camper slaapt prima. Dus vanmorgen weer uitgerust opgestaan en ontbeten.

Helaas hebben we lekkage van de waterleiding onder het keukenkastje. We kunnen nu niet meer het verse leidingwater van de camping op de wagen aansluiten. Een mail gestuurd aan Roadbear wat we moeten doen en of we het kunnen laten maken.

Rond 10 uurvertrekken we naar de campground Cades Cove in NP Great Smoky Mountains. We rijden in ieder geval niet meer 'binnendoor' maar veel wegen zijn er niet in de bergen. Hier staan we minimaal 1 nacht waarna we de Blue Ridge Parkway gaan volgen. Een rit van zo'n 700 km die we in etappes gaan afleggen.